Rumsren valp?
Hej!
Vi funderar på att skaffa valp, men min fråga är: hur gör man dem rumsrena? Har någon tips?
Ta ut den typ en gång i timmen. Efter mat, lek och sömn. Beröm den när den kissar ute :) Då går det fort.
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives
Valpar utvecklar sina knipmuskler när dom är ca 6 månader och alltså efter ungefär 6 månader blir valpen kapabel att hålla sig. Innan dess kan hunden alltså inte hålla sig och måste ut som #1 säger ungefär 1 gång varje-varannan-var tredje timme minst.
Så länge du ignorerar hunden när den gör ifrån sig inne och berämmer när hunden kissar ute så blir hunden rumsren "av sig självt", det brukar inte vara några problem :) Se till att alltid gå till samma plätt i början då valpar gärna kissar på samma ställe!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Har haft min valp i en vecka nu. Undrar om ni andra berömmer valpen med en godisbit när den kissar/bajsar ute eller bara berömmer med ord?
Har berömt med godis sen första stund men någon sa till mig att det var dumt för då sätter bara tarmarna i gång igen och träningen tar längre tid.
Vad berömmer ni andra med?

Jag tror inte det spelar nån roll vad du berömmer med, bara valpen förstår att den gör rätt när den gör sina behov ute.
Men man ska inte straffa den om en olycka händer inomhus.
Lycka till
#3 Tarmarna sätter inte ilfart av EN liten godisbit. Vill du belöna din valp med en godisbit så gör det.
Vår valp på 17 veckor är nu så gott som rumsren. Ibland, om man är för seg ut på morgonen exempelvis, så kan man hitta en pöl vid dörren. Annars på dagarna så är hon duktig och säger till. Vi gjorde som så att kissade/bajsade hon inne ignorerade vi bara men så fort hon gjorde ute så berömde vi med "braaa" och en klapp. Fungerade för oss.

#3 Om hunden dricker mycket vatten så behöver den också kissa oftare. Ger man mycket godis, ja då behöver den oftare ut och bajsa.
Jag berömde min vovve med MASSVIS av beröm, en liten godis och ibland en rolig lek.
Ha tålamod så ska du se att det ger med sig till slut.
Lycka till!
Mvh/Bunn
Första hunden, så man känner sig så lost ibland.
Tackar för tipsen och ber trådskrivaren om ursäkt, inte meningen att sno din tråd
!
Tack för tippsen har också ny hund 12 veckors, och slukar all info om hur jag kan få henne rumsren, men förstår ju samtidigt att det inte är utvecklat i hjärnan för det ännu hos den lilla.

Min hund är 4 månader och ännu inte rumsren, men jag tror nog att vi går ut med henne för lite eftersom jag bara är där varannan helg och då går ju såklart jag ut med henne hela tiden nästan men under veckorna då jag inte är där har mina föräldrar mycket upp med dagis och sånt så jag brukar komma i veckan ibland. Men det börjar bli bättre eftersom hon sätter sig vid dörren nu när hon vill ut, innan gjorde hon inte det. Men där emot så är jag jätte nöjd för hon har redan lärt sig sitt :) Det tycker jag e bra!