Vaccination
Det är så att jag länge haft en dröm att skaffa en hund. Och inom något/några år ska jag förgylla min dröm:).
Ang. Vaccination så undrar jag vad denna årliga spruta jag läst att man ska ge sin hund är för en spruta? Är det en spruta eller flera olika?
Och om man skulle ta hand om en hund som varit herrelös och kanske är ett par år gammal kanske man inte kan veta om denna fått denna spruta innan, kan man isåfall börja ge den årliga sprutan även om den kanske inte fått någon spruta i hela sitt liv?
Mvh Lovisa

En valp får sitt första vaccin runt 8-9 veckors ålder. Sedan måste man ta en till efter ca:3-4 veckor. Därefter om ett år igen. Ska man på utställning eller liknande får man därefter ta en om året. Om man inte ska på utställning eller tävla kan man istället ta en vart tredje år därefter.
Det är bara en spruta. Om man tar en hemlös från ett djurhem har de vaccinerat hunden redan och du får veta där när nästa ska tas.
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Om du är säker på att hunden inte fått sina sprutor, om den inte kommer från ett hundstall eller jourhem så ska hunden grundvaccineras. En spruta igen efter 3-4 veckor. Så som man gör med valpar.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Jag ställer ut och min får spruta vartannat år =)
Vissa vaccineras då de är 4 veckor om det är stor smittorisk där de kommer ifrån, ex många hundar som är nyinkomna till kenneln osv. De får sedan innan de åker iväg till nya ägaren någon gång. Då oftast vid 8 veckors ålder eftersom att masken i kroppen då utecklas och kan börja angripa valpen, mjölken valpen har fått har innehållit skydd mot dem inna men nu tar detta slut.
Min hund hade antalgigen inte fått denna spruta. Men genom att den fått 12-14 veckors sprutan hemma hos oss och sen får ännu en spruta vid 1 års ålder blir han automatiskt grundvaccinerad.
Det är alltså väldigt olika det här med vaccineringar hur varje uppfödare gör. Det brukar lösa sig:)
Tack för svaren!
Jag trodde inte att en hund som kanske inte vaccinerats på 5 år kunde få en spruta utan att göra om grundvaccinationen.