Dressyhalsband med viberation
Såg en annons häromdagen o blev lite fundersam.
Elhalsband är ju totalt förbjudet i Sverige men hur är de med liknande halsband som ist för att skicka ut ström ger hunden en dos av viberationer i halsen, är de oxå förbjudet?
Någon som testat?
Mest bara nyfiken om hur de fungerar

Jag har testat en väns på min schäfer. Detta i syfte med att hon stack efter vilt och såg ej bilar eller något, så i fara för hennes liv gjorde ja ett försök. Hon tyckte det killade jättegott i halsen, precis som om någon kliade henne =)
Fast hon e en väldigt stark muskulös hund så kanske fungerar bättre på mindrehundar. Den är svag, testade på mej själv först, prövade aldrig högsta nivån på varken hunden eller mej, sätter ju inte nått på hunden som ja inte vågar testa själv. . . 

#1 tack för ditt svar! Fick tips av en norrman att testa elhalsband på min stickande lilla hanhund men no way!! Aldrig! Så då när jag såg denna annons blev jag nyfiken om de skulle kunna tänkas vara något att pröva, men får se, jag ska ge de lite mer tid o se om han vill ändra sig, tillobörja med ska vi kastrera nu så de kan ju hjälpa en del, hoppas jag

#1 Sa hunden att det killade jättegott i halsen
Skulle aldrig använda nåt sånt på min hund.

#3 jajemensan rakt ut med hög stämma
-MAMMA DE KILLAS
dum fråga hörredudu, de handlar om att kunna läsa av sin hund. . .Eller du kanske inte kan se eller läsa av din hund när han njuter eller när han e rädd eller när det gör ont. "synd sådana fall"
#2 jo när djuren sticker blir man lite orolig, de e ju farligt för dem, hoppas kastrering hjälper, finns ju många metoder man kan ta till och alla är vi ju olika som hundägare," Säger nu inte att ja har använt eller kommer så ingen behöver ju göra ett påhopp på mej nu " MiaMaria de finns ju även antiskallhalsband med dosa så man kan trycka så de sprutar mot näsan när de sticker, det finns med både citron doft och utan doft. . . Finns i de flesta stora djuraffärer. Ja elhalsband där känner ja oxå att NO WAY riktigt elakt .
elprylar till hund är inte förbjudet att sälja men att använda.
spray/vibrationshalsband är fullt tillåtna att använda.
≧◔◡◔≦

#5 hur räknas då viberationssaken?

Provade du det mot halsen?
Men vad är det för trams, vad ska man med ett sådant till? Få till en riktig bra lydnad på hunden istället för att börja med såna här konstigheter, tycker jag :)

#8 Låter som ett mycket bättre alternativ. Även om det faktiskt känns mycket jobbigt i perioder. Jag vet! Man får helt enkelt ta tag i träningen och tänka till hur man ska göra så hunden tycker det är kul att vara och lyda sin förare/ägare.
Menar absolut inget illa, tycker bara det är synd med alla dom här sakerna som gör att man undviker problemet istället för att ta tag i det. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#6 eftersom vibrationshalsbandet inte ger hunden en stöt är det inget elhalsband.
Vad man vill klassa det som är väl upp till var och en.
Ett riktigt elhalsband ger hunden en elshock.
≧◔◡◔≦