Vad göra?
Min moster har fått problem med sina knän och kan inte längre ta hand om hennes tyska spets. Jag skulle så härna vilja ta hand om den, och hon vill också att jag ska ta hand om den. MEN då kommer problemet, var jag ska göra av den de dagar ingen i familjen kan vara hemma med den. Min mamma är ledig minst 2 dagar i veckan och jag är ju alltid hemma på helgerna. Så det är ju egentligen bara 3 dagar i veckan som ingen kan vara hemma med den. Vi har iofs grannar som kan gå ut med den de dagarna, men jag känner ju att jag vill inte lägga ansvaret på dom heller. Så då tänker jag att man kan bygga en hundgård och att den får vara där 3 dagar i veckan. Kan man göra så? det känns inte helt rätt på nått vis att lämna den så. Men det är ju iaf bättre än att låta den sitta inomhus i åtta timmar. och sånt finns det väl regler för också?
Hur gör ni andra? är det alltid nån hemma med era hundar? hur länge är max som man kan lämna den ensam?
Det är olagligt att lämna sin hund mer än 6 timmar.
Så fort jag ska bort, till skolan eller hitta på något som tar mer än typ 30 minuter, så är det hundvakt eller dagmatte som gäller! Finns hunddagis också men jag föredrar dagmatte.
Överallt där jag kan ta med mig hunden tar jag självklart med honom.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
det var väl det jag misstänkte. Men i hundgård då? får man lämna den ensam där? mina grannar kanske skulle kunna titta till den iaf, men jag tror inte att gå ut på promenad med den. :/
Jo jag har ju funderat på hunddagis, men det är ju ganska dyrt. Men att hitta nån pensionär som inte har nått bättre för sig borde väl gå. Men jag vill inte lämna den till nån främling :P

#1 Det är inte olagligt att lämna hunden mer än 6 timmar. Annars bryter jag mot lagen varje natt när jag sover och hundarna ligger i hundgården.
Men du kanske tänker på §12 i L102 där rastning var sjätte timme står under allmänna råd.
12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd
Hundar som permanent hålls i rastgård ska dagligen rastas på annan plats.
Allmänna råd 2 kap. 12 §
Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.
#0 Många jakthundar står ensamma i hundgårdar mer än 8timmar/dag 7 dagar i veckan. Är bara hunden inskolad att vara i hundgården och inte ser det som en bestraffning att hamna där så bör det inte vara några problem. Kom bara ihåg att berika hundgården så hunden har lite att pyssla med under dagarna.
Innan vi flyttade i höstas så och våra hundar fick flytta ut var de i hundgården när jag jobbade och fick komma in när jag kom hem och det var inga problem.
Tar jag in dom nu vill de ut igen efter 20-30minuter.
#3: Ja, givetvis är det vad jag menar.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
i hundgård klarar sig hunden ganska bra.. se bara till så den har rikligt med vatten och när det är kallt så ska den ha ett hus som är isolerad så det ger värme :)

Jag anser att man måste tänka på hur gammal hunden är, hur den har haft det tidigare, klarar den av och vara ensam i en hundgård 8 timmar…..Jag hade nog sett till att hunden fick en dagmatte.
han är väl runt 2 år och har knappt varit ute alls höll jag på säga. Men det är nästan sant. Min moster har bara tagit ut honom 3ggr om dan och då bara i princip runt huset där hon bor :/ så även om den får spendera mycket tid i en hundgård hos mig, så måste det väl endå vara bättre än som han haft det tidigare?
men kan man bygga en bra hundgård själv eller måste man köpa såna där färdiga sektioner och sånt? det verkar ju så dyrt :S
titta på blocket.. annars tror jag du kan bygga själv.. tyska spetsar är ju inte så stora så den behöver inte vara jättestadig som om det skulle vara till någon slädhund eller nått :P
ett tips är när det gäller småhundar, ha gärna både tak och lås på buren.. småhundar försvinner ganska lätt till valpfabriker =/
okidoki, men vad ska man ha som "botten". jag har sett många som har sånadär betongplattor som är typ 40*40cm eller nått. men sen har jag hört att man ska ha grus istället. Vad ska man ta?
dem jag känner som har hundgård har singel i sian gårdar :P men går nog bra med plattor också