Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 948 ggr
Emaljoh4
0

Bästa sättet att hälsa?

På torsdag kommer en dvärgpinscherhane hit och ska bo hos oss till måndag…

Våran hund är också en hane (en labrador)…

Hur ska man låta de hälsa på bästa sätt?

Jag har hört att de ska hälsa på en neutral plats.. Men finns det nåt mer man ska tänka på?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Zebben
0

Låt de inte nosa på varann direkt utan gå en promenad jämsides men håll ca 5 m ifrån varann till att börja med. Sen gå Ni på en promenad och låt dem gärna nosa på varandras kissfläkar. Om det verkar ok så kan Ni minska avståndet mellan Er och i slutet av promenaden gå brevid. Avancera i den takt som hundarna verkar hantera det.  Hur gamla är de?

Emaljoh4
0

#1 Rico är 12 år och DP är lite över 1 år tror jag.

Emaljoh4
0

Men det du skrev, det är väl på en och samma promenad?

att i början går man med ca 5 meter ifrån varandra, och låta de nosa på varandras kissfläckar? nån gång i slutet av promenaden kan man försöka gå brevid varandra?

Zebben
0

Ja, första promenaden. Se till att Du och helst ägaren till den andra hunden har tid för att gå en promenad innan de åker och lämnar Dig med båda hundarna.

Ni tar varsin hund och går en promenad gemensamt. Se till att hundarna går ca 5 m ifrån varandra till en början. Låt de kissa på varandras kissfläkar, de får på så sätt massor av info om varann utan att de har hälsat. Det är som en hälsning i sig.

Allteftersom det går bra och hundarna koppalar av så kan Ni närma er varann lite grann. Gå 4 m ifrån osv till 3 m ifrån osv till Ni kan gå brevid varann.

Men Ni måste ju hela tiden läsa av hundarna så att de verkligen är avkopplade och inte går och spänner sig mot varann.

Emaljoh4
0

#4 Ja, precis.. Men det blir nog jag och syrran som kommer sköta "hälsningspromenaden"..