Menopaus hos hundar?
Jag har en lhasa apso-tik som är lite drygt nio år gammal. Det är en omplaceringshund som jag har haft i fem år nu. Under denna tid har hon löpt regelbundet två gånger om året: en gång på våren (i maj) och en gång på hösten (runt augusti/september). Men i år har hon inte haft sitt första löp ännu, trots att vi är inne i juni nu. Har hundar menopaus eller kan det bero på något annat? För övrigt är hon lika pigg och glad som vanligt. Äter och frodas…

På de två tikar jag haft har det bara lagt av… Har inte märkt något på dem som exempelvis humörsvängningar eller liknande. Deras löp har bara upphört - inget mer!
Det enda man bör tänka på är att de lättare lägger på sig efter att de upphört löpa - så om du märker av detta kan det vara bra med ett lightfoder eller minskad ranson.
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
#1 Tusen tack för svaret! :) Nu när du väl säger det så har hon faktiskt ätit mycket mer under de senaste månaderna. Tidigare har hon alltid varit superkinkig med maten och varit svår att hålla i vikt, men nu äter hon sitt torrfoder med glädje. Jag ska absolut hålla ett öga på vikten.