Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1924 ggr
scth
0

förtroendesänkande!?

Ikväll har jag gjort något som jag känner mig så oerhört dum för.

Har en valp på snart 11 veckor, Skulle torka tassarna efter en promenad och då flög hon på mig och bet i händer, armar, vart helt tokig.

Jag tog tag i henne och höll tills hon lugnat sig. Hon skrek en massa men lugnade sig snabbt.

Det här är absolut ingen metod jag tänkt använda mig av men undrar hur pass hårt ni tror att en sån här händelse kan ta på ens relation och förtroende? Och om man bara ska låta allt nu efter vara som vanligt eller visa henne lite extra kärlek.. känner mig så dum

Xondah
0

Låt allt vara som vanligt, de känns vemodigt ibland när man måste visa en valp tillrätta men man måste ju.

Tycker inte de verkar spec extremt att ta i henne och hålla henne tills hon är lugn(många tycker den medtoden funkar bra), att hon skrek kan vara att hon inte var beredd på att bli tillsagd eller kanske att hon tyckte att hon vill göra som hon vill.

Tycker inte du ska oroa dig, nästa gång så kanske hon låter bli att bitas=)!

scth
0

ja, hon är så liten och ny så man blir lätt lite mammig men antar att det inte var någon fara då :)

ms-mee
0

Ja, jag vet ju inte riktigt så jag vet inte om du ska lyssna på mig :P Men jag tror inte det där gjorde någonting mot eran relation. Så ingen extra kärlek skulle jag rekommendera.

Jag har en valp på 9 månader, han var lika när han va i den åldern. Ville inte alls, men det är bara att få hunden lugn och sen fortsätta, den lär sig småningom. Hundar levet i nuet och ältar nog inte att du hll henne :)  Många är ju väldigt känsliga om tassarna så du kan ju bara ha gjort lite för hårt nånstans. Så låt allt gå som vanligt bara, håll på mycket med tassarna så hon känner att det är lugnt :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Xondah
0

#2 Ja, man blir ju så lätt de:)

alphinna
0

Du gjorde henne inte illa utan du bara höll henne tills allt var lugnt. Du har inte förstört något för er relation utan du har bara visat henne att du inte tillåter att hon biter…..Att hon skrek beror ju på att hon ville komma loss *läskigt och sitta fast*……i vissa lägen tycker jag det är en bra metod för att lugna ner……..

scth
0

tack för supporten, va skönt att det inte var så farligt :) Ibland nojar man över småsaker Tungan ute så nu kan jag sova gott iaf haha

ingann
0

Sov lugnt du;) du använde det mildaste sättet att korrigera henne. det är bra att du visar henne redan nu att bitande inte är okej, det kommer att underlätta framtida träning Glad

Lycka till med din lilltjej!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Zebben
0

Allt man gör mot sin hund påverkar självklart relationen på ett eller annat sätt.

Varför Din valp beteede sig som den gjorde kan vara av lite olika anledningar. Hon kanske såg handduken som en leksak man kunde kampa med. Hon kanske blev rädd för att hon inte visste vad som var på gång, tassarna är känsliga delar för en hund. Sen är det olika hur känsliga hundarna är vid beröring av tassarna. Även hur god relation man har med sin hund avgör hur känsliga de.

Jag skulle inte ha lagt ner valpen. Det är inget som främjar Er relation. Det jag skulle gjort är att ha tagit tag i halsbandet lugnt och försiktigt. Hållt henne still och väntat tills hon lugnat ner sig. En hand i halsbandet och den andra på bringan. Man behöver inte korrigera en valp hårdare än så. Det är en slags korrigering då man berövat valpen sin frihet samtidigt så får den en slagt trygghet av Ditt stöd.

Köp Kontaktkontraktet om Du inte har denna bok. En mkt bra bok om hur Du hanterar situationer som denna. Och Din andra fråga om hur Du ska hantera detta efteråt så ska Du inte göra någon sak av det. Hur en hund tar denna hantering är olika från individ till individ, somliga kan det faktiskt sitta i resten av livet på, men på de allra flesta så rinner det ut i sanden ganska fort. Gör man ingen sak av det, så brukar det lösa sig.

Lycka till!

alphinna
0

*8….Hon la inte ner hunden utan *tog tag i henne och höll henne tills hon hade lugnat sig..* Det är ju en stor skillnad anser jag. Jag skulle aldrig lägga ner en valp men däremot hålla tag…..Boken du rekommenderar är så himla bra…….Borde ligga på varje husse/mattes sängbord….

Glad

liee
0

Jag tyckte du gjorde rätt, du hjälpte valpen genom att visa att detta är inget farligt inget att stressa upp sig över, och även påbörjade du det som är så viktigt, matte/husse gör dig aldrig illa allt otäckt som kommer komma i din väg är inte farligt/otäckt så länge matte/husse finns med och beskyddar. Oroa dig inte för den insidenten, känner du själv att det var  fel att ta tag i hunden så fundera ut redan nu hur du ska handskas med det nästa gång, tyckte du det fungerade bra, så fortsätt med den metoden kom bara ihåg att vara konsekvent, avslutar man en påbörjad tillsägelse så blir händelsen 10 gånger läskigare för valpen. Och försökäven göra tillsäägelserna likadana hela tiden, detta kommer hända igen och hunden blir stööre och starkare. Lycka till =)

liee
0

#9 precis, lägga ner och ta tag är stor skillnad, här handlade det väl om att hon bara motade valpen från att springa iväg å gömma sig eller bita mer. Lugna ner sig på "olycksplatsen" =)

scth
0

ja precis, jag tog tag i valpen, inte la ned. Men det känns som att jag överreagerade lite på händelsen, antagligen just för att hon skrek. Men det var nog inte så farligt som det lät, tror mest hon blev överaskad.

hehe, det är så mycket att tänka på med valpar och man vill ju att allt ska vara perfekt :P

Har inte boken men har hört att den rekomenderats av flera personer så ska kika efter den  :)

[nataschaj]
0

Lite OT men måste fråga var kan man köpa Kontaktkontraktet?, vanlig bokahndel el på nätet?.

scth
0

sök på google, kom upp på massa sidor där man kan köpa :)

Vattnadal
0

Sen är polarhundarna signalkänsliga oxå. Jag kör med holding om de blir helgalna, men försöker undvika det om det går.

Nu har ju jag husky, inte malamute, men det räcker så gott som alltid med dov röst, morrningar och kroppsspråk. Tyngdpunkten framåt, stel kropp, kanske ett halvt steg mot, morra och visa lite tänder, så skärper de till sig. OM de inte är övertrötta eller uppskruvade av annan anledning.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Zebben
0

Ok, läste visst galet. Tyckte det stod la ner. Ber om ursäkt.

Yessica
0

Tänk på att om du korrigerar hunden att du inte berömmer direkt efteråt och gosar extra mycket. Då förstår hunden liksom inte. Utan låt det bara vara. Du kan göra något lätt en bit ifrån stället du sa till hunden på, då kan du vara glad. Där behöver du inte vara arg längre. Hoppas du hängde med. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi