Hundar iFokus

Hundar

Etikettdrag
Läst 4386 ggr
Gluskap
0

Hittat vår "sport"

Nu vet jag ju inte riktigt i vilken kategori jag ska lägga detta… Men jag valde vintersport-draghundar, eftersom Weightpull är en dragsport ;)

Nu har vi hittat vår sport, weightpull!
Det kommer nog passa Nadja helt perfekt, har precis kommit hem från första träningen.

Idag fick hon vänja sig vid selen, vilket inte var några problem eftersom hon är van vid bilselen som sitter och tas på på samma sätt =)

Nästa gång ska hon få börja dra lite =) Nu kommer denna veckan gå jätte sakta =(

L8sson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ååh weight pull är så himmlans kul! Kör med min JRT =)

[jakke94]
0

länge undrat vad det är för något :P kan någon kanske förklara ? :)

kan alla raser göra det eller ? vad går det ut på förutom att dem ska dra något ? :P

monsterblom
0

det där verkar vara något för min bc tik som inte tycker om att arbeta med hjärnan så mkt. det där måste vääl vara mer avgörande på musklerna än på deras tankeförmåga eller e jag helt fel ute?

AnneN
0

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Gluskap
0

Alla hundar kan hålla på med weightpull oberoende ras, bara hunden tycker det är kul! Man anpassar ju draget efter hunden =)

Många som är med där vi tränar är inte bara med för weightpullens skull utan för att det är jätte bra socialträning!

Bla en liten Chihuahua (stavning?!) är med och drar, men det är för den är ilsken mot allt, hundar som människor, men såfort den får selen på sig blir det en annan hund =)

Igår var där bostonterrier, pudlar, en labbe tror jag.
Det jag tyckte var så roligt var att där var ett gäng (dålig koll på hur många, men runt 10) amstaffar och pbmixar med, alla gick i en klunga hur lungt som hellst, så det skulle fördomsfulla människor sett!

L8sson
0

en sport för hundar som älskar att ta i allt va den har kan man säga =) Min hund som är jack russel terrier är ju så envis så han är utmärkt för denna sport.. han ger sig inte fort kan jag säga. =P

Ja det e kul att se när hundarna får på sig sitt sele och vet va det handlar om =)

Gluskap
0

Det var inte så lätt att veta vad man skulle konsentrera sig på under uppvärmningsrundan, med så många hundar runt sig!

Så för stunden fick hon heta stirran ;)

Foto: Jenny

Gluskap
0

När selen kom på så blev det andra bullar.
Hon är van vid att ha klövjeväskan med tyngd i så det var inga problem.
Det läskiga var de rasslande kedjorna från hundarna som drog!

Gluskap
0

Men sen slappnade hon av när hon vant sig vid ljudet av kedjorna =)

MiaMaria
0

Ser ut som en väldigt rolig o nyttig sport! Synd de inte finns här uppe då de säkert skulle vara perfekt både för gårdisarna o huskyn, iaf så dom får testa på

Gluskap
0

Finns kanske någonstans i närheten?

L8sson
0

va kul med bilder =)

MiaMaria
0

#11 Tyvärr verkar de närmaste vara 60 mil bort Obestämd

Gluskap
0

Här kommer lite nya bilder från måndagens träning. Första gången hon fick dra och vi började med 8kg på en sandstrand, vilket då blir tyngre, men det var lätt som en plätt.

Foto: Jenny, med min kamera ;)

Gluskap
0

Gluskap
0

Gluskap
0

Gluskap
0

På söndag ska hela gänget ut och gå milen i Bokskogen, då blir det klövjeväskan för Nadjas del =)

[jakke94]
0

#14-#18
fin hund! :) är det en amstaff eller ?

Gluskap
0

Tack =) Japps

Gingo
0

Kan det vara farligt för min hund som är 6 år ?

Gluskap
0

Nej! Eftersom man anpassar vikten efter hunden så är det inte farligt, dat handlar bara om att du och hunden måste tycka det är kul och vara motiverade!

Även hundar med HD-fel kan dra, det är bara bra att en HD-hund håller sig musklad, då minskar risken att den ska få problem med det!

Det viktigaste är precis som för människor att värma upp ordentligt innan och varva ner och stretcha ordentligt efter!!

Som min hund, hon skulle kunna dra hur mycket som hellst men har dragit 8kg sen vi började dra i april, i morgon ska hon börja på 9kg.

Gingo
0

# 22 Hon älskar att dra så fort hon ser en sele blir hon helt tokig. så jag funderar på att börja träna men inte tävla eftersom hon inte kan koncentrear sig ibland bland andra hundar, men det går ju att träna bort ioförsig.

Min som är en blandis  drar med lätthet över 20 kilo. Hur mycket kostar en sådan sele ?

Gluskap
0

Man börjar på ungefär 8kg när man börjar dra, sen ökar man så sakta.

Det med koncentrationen behöver du inte vara orolig för, såfort hon börjar dra så släpper de allt annat. Vi går 10-20 hundar i klunga när vi tränar och ingen bryr sig om någon annan hund!

Rekomenderar dig att gå med i en Wp klubb, och dra där. De har selar och kedjor som man kan låna, så man även kan se om det är något man vill hålla på med.

Vi tränar inte för att tävla, utan för det är kul!

En sele, beroende på vilken kvalitet man vill ha går på runt 1000:-

Här är några som tillverkar Wp selar:
Swedelite
Hardcoreharness

Gingo
0

# 24 jo jag började så i vintras med en lånad sele men var tvungen att lämmna till baka den.

vet du nån bra sida man kan se vilka wp klubbar som ligger närmast mig?

nu får jag börja spara pengar.

Gluskap
0

Kolla här, men det är ju inte alla klubbar som är anslutna till SWBA, så kolla där och fråga i forumet osv!! Hoppas där finns någon i din närhet =)

Gingo
0

Tack så mycket :) Hoppas jag med