Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2217 ggr
Filosofia
0

Vinthundar

Jag funderar på att i framtiden - när jag inte längre bor i lägenhet - skaffa en vinthund (allra helst en whippet, men Greyhound, saluki, podenco och galgo español tycker jag också är fina) eftersom jag har fastnat för deras härliga och vänliga temperament. :) Tycker även att de verkar vara så gosiga och lugna inomhus samtidigt som de är sportiga utomhus, vilket jag uppskattar. Har i nuläget en nioårig lhasa apso-dam som jag trivs oerhört väl med, men hon är dock inte så förtjust i att hänga med på ordentliga långpromenader i skog och mark, som jag själv tycker om. Därför tänkte jag fråga er som har erfarenhet av vinthundar (då särskilt vad gäller just whippet och de andra hundraserna jag nämnde ovan) om det är en grupp som gillar att hänga med på långpromenader. Har dock hört att man bör släppa dem lösa så att de kan springa av sig, t.ex. på ett öppet fält, regelbundet. Hur går det då med inkallningen? Är det en hundras/grupp som lätt drar iväg och försvinner i flera timmar? Har pratat med en del vinthundsägare som har sagt att deras hundar i alla fall tenderar att sticka när man släpper dem lösa. Jag har också hört att de inte ska vara lika lättränade som exempelvis brukshundarna (läste t.o.m. någonstans att afganhunden ansågs vara den dummaste hundrasen!), så går det att träna upp deras inkallning? Jag har ju själv sett att vinthundar är med på både agility och andra aktiviteter på hundklubben, och ofta med strålande resultat, så det ska väl inte vara några problem?

[jakke94]
0

känner en uppfödare av Greyhound och saluki.. av dem två tycker jag salukin är trevligare även om greyhounden är fin.
känner sen även en till uppfödare av saluki så jag har väl lagom med kunskap då jag är handler till dem :P

vi vågar ej släppa salukisarna pga av att dem har rätt stor jaktinstikt och om där då kommer tex en hare så är dem borta.. och inte spec. lätt att springa ifatt dem heller :P dock har vi tillgång till stora ytor som är inhägnade.. saluki och greyhounds är otroligt snälla och förväntar sig alltid att bli bemött med vänlig respekt.

I helgen var jag på en agillity tävling och då var det 2 whippets med.. dem vann inte men dem fick inte det sämsta resultatet heller så tror det kan gå bra att köra agility med dem men det kan vara lite svårt i dem snäva svängarna då vinthundarna (som jag sett) gärna tar ut i kurverna och då tar det lite längre tid :P

AnimalLover
0

Vi har en borzoi ^^ en rysk vinthund .. välldigt ovanlig i sverige dock

[jakke94]
0

#2 den är väl inte ovanligare än salukin ? tycker man ser de lika ofta iaf :P

AnimalLover
0

#3 det finns iaf enligt uppfödare välldigt få i sverige .. tänker du på rätt hund då ?

[jakke94]
0

jo följ länken http://www.dogsindepth.com/hound_dog_breeds/images/borzoi_h02.jpg
det är väl en sådan ? ja jag har ej sett det via uppfödare men på hundutställningar finns det gott om dem :P

AnimalLover
0

#5 på våra stora utställningar finns det minst 50 hundar av varje ras , men av borzoi finns det bra 25 … det har det alltid varit här . tror du tänker välldigt fel. klart det finns många på en utställningar. dom kommer ju från hela världen

[jakke94]
0

nej asså jag tänker på dem mindre utställningarna :P
åker på utställningar nästan varje helg..

kan titta i hundsport sen när jag har tid, numret som kom vid nyår stod där hur många hundar av varje ras det fanns reggade :P

och om man kollar på rasklubbens hemsida så finns det ju ca 7 kullar i svergie just nu :P så dem är ju endå rätt lätta att få tag på :P

tror inte det är den vanligaste rasen, det säger jag inte men tror inte den är spec. ovanlig heller egentligen

Filosofia
0

Borzoi tycker jag är jättefina hundar. Verkligen majestätiska! Och stoooora! :) Har nog aldrig sett en sådan in real life. Överhuvudtaget ser man vinthundar väldigt sällan. Whippet är nog den jag har sett flest av, följt av saluki (den sorten med "håriga öron"). En i mitt område har dock en irländsk varghund. Så söt och snäll är den! :)

AnimalLover
0

#8 hehe sånna komentarer får vi dagligen .. blir dock irriterad när folk trorc att det är en saluki .. dom e ju inte alls lika liksom >.<

Filosofia
0

#9 Hehe, det kan jag tänka mig. :) Nej, de är inte lika alls.

Vet någon om det förresten finns några särskilda hälsoproblem som är vanligt förekommande hos just vinthundar? Det kan ju vara bra att veta.

AnimalLover
0

#10 hmm , dom behöver springa väldigt mycket ….. Men våran borzoi kille har fått grymt ont i lederna :/ gnäller hela tiden

[jakke94]
0

vinthundarna är reltaivt friska hundar då det är en väldigt gammal hund (väldigt, väldigt) och man har inte avlat till ett annat useende som man har gjort med tex bullterrier och bulldogarna.. så att dem flesta vinthundarna är friska hundar.. dock om man tittar på irländsk varghund och skotsk hjorthund så ligger medellivslängden på 7-9 år.

salukis kan bli upp mot 14 år

Bokskogens
0

Har whippet och tycker det är en underbar ras!
Hmm… visst… det är inte alltid det lättaste att träna lydnad och vi får nöta små moment ganska länge.
Har börjat lite med agillity och funkar fint!
Inkallningen för du träna som med vilken hund som helst. Försöker ha min flicka lös mycket så det blir naturligt att vara lös och komma till mej. Så det inte bara står "FRIHET" i pannan på henne när hon är lös! *ler*
Går gärna långa promenader också.
Rekomenderar varmt en whippet då de även är så lagom i storlek!

http://www.bokskogens.bloggsida.se