Hundens liggställningar.
tjena, jag har hört att en hund har 20-30 olika liggställningar.
Men jag hittar ingenstans vad dessa liggstöllningar betyder.
Om t ex hunden ligger på rygg o sover, om den ligger ihopkurad osv osv, vad betyder dessa olika grejerna?
Jag har t ex hört att ligger hunden på rygg o visar hela härligheten, ja då känner hunden sig trygg.
Men vad betyder allt annat? Är det någon som vet någon sida eller annat ställe man kan få reda på vad det betyder.
Eller hur dan hunden känner sig vid vissa stälningar osv.
Tackar på förhand!

Haha jag har ingen aning, men då känner min tjej sig väldigt trygg ;)
Hon ligger oftast på rygg, men även en konstig stil som innebär att hon ligger med bakbenen rakt bak, sen typ är hon vriden för framben och huvud ligger som att hon ligger på sidan =)
Menar du ur "kroppspråks-synvinkel" eller hur de ligger när de bara slappar/sover?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hehe låter avslappnat iaf:p

Jag menar när de sover.
Har ju hört att när de ligger "oskyddat" med magen uppåt då. ja då är det för att de är trygga o behöver inte oroa sig för att bli attackerade osv.
Det är abra något jag hört och vet inte allsom det stämmer.
men vill veta lite mer om sånt, om den ligger ihopkringlad som en boll, är det för att den fryser eller är det för att den är osäker osv osv osv.
Lixom snna grejer vill jag ha reda på om det finns några direkta svar på.
Oj, då är Hubert vääldigt trygg! Han kan inte ligga ner utan att sära på benen 
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives

Ja det är ju bara något jag hört, vet inte alls om det är sant.
Men det låter faktiskt rättså trovärdigt iaf:p
#6 Jo jag tycker det jag med. Hoppas på det iaf :D
//Helene

jo det vore kul att iaf ha 1 liggställning avklarad:p
När de sover/slappar tror jag mest det handlar om vad hunden ifråga gillar för sovställningar. En del hundar kan ligga med magen i vädret när de är riktigt avslappnade, medan andra hundar ligger exempelvis helt utslagna på sidan.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Kom på en sak precis som jag tänkt på, när Nadja liggar ihoprullad så drömmer hon nästan alltid när hon sover. Det gör hon inte annars…

Min hund drämmer enbart när han ligger på sidan, eller det är då man oftast märker det iaf.
Stönar o gör ljud o ja det vanliga:p

Tia sover mest på rygg,ibland på sidan.Det ser kul ut när hon drömmer,hon sparkar med tassarna.
Hmm, Hubert drömmer hur han än ligger :P Sparkar, slår, rycker och låter :P
Men det är bara när han ligger på rygg som han snarkar :P Och det är inte lite han snarkar!
//Helene

Min Bamse brukar oftast drömma då han litgger på sidan, det är då jag märker av det iaf.
Men jag frågan är ju, hur och varför gör dom som dom gör?