Valp och motion.
Hur mycket får man egentligen motionera sin 3 månaders valp? Har hört flera säga att man inte ska promenera alls med dem, utan endast rasta dem i trädgården för att vara snäll mot skelett och leder. Är det så?
Jag brukar ta en liten sväng på ca 20 min i skogen varje vardagsmorgon, och min valp springer lös och hoppar och studsar. Käkar lite kottar, och myser. För det är väl egentligen ingen större skillnad på det eller att jag låter mina båda hundar busa runt på tomten i 20 min?

Man ska inte gå med dem. Men att cirkulera på en liten sväng i skogen är ju helt ok. De springer ju runt runt och härjar ändå. Man ser ju när valpen blir trött och då är det dags att gå/bära hem den.
Man behöver ju inte "marschera" så mycket. Men är ni ute och lufsar och hunden springer runt på egen hand bestämmer hon ju liksom själv, och det ser jag på samma sätt som om dom springer ute på en gård/tomt. :) En 20 minuterstur som du beskriver låter ju toppen.
Ja, det är absolut inte så att jag pinar på i rask takt och min stackars valp springer efter rädd för att bli lämnad.
Utan det är mer han som bestämmer takten, och jag riktningen :)
På en annan sida har jag mer el mindre blivit idiotförklarad som är ute i skogen med min valp.
Skönt att inte alla tycker så. *pustar ut*

Det jag fått lära mig är det farliga med att motionera valpar är om man går med dem, alltså att de t.ex. travar i 30 minuter, för det sliter onödigt mycket på deras leder med monotona rörelser. Att däremot låta valpen springa fritt och busa lika länge är inte alls farligt. Valpar orkar ju ofta inte så mycket heller, så det viktigaste är nog att läsa av valpen, hur mycket den orkar. :)

Man ska inte motionera sina valpar. Men att lufsa runt i skogen och låta dem leka, det är en annan sak.
Så fortsätt du lufsa runt med din valp tycker jag. Undvik som sagt fvar snabba promenader eller springturer med den bara. Och så undvika trappor när den är liten.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Hihi, är det säkert att du inte springer Axvalla Hed runt o hoppar över stockar o stenar?
#6 *asg* Ojojjoojj. Du skulle bara se när jag graciöst flyger fram över heden. Folk som åker förbi på vägen stannar i sina bilar och kliver ut för att se vad det är för underbart som flyger över heden som en älva.
Äsch! Tyst med dig nu. Man ska inte kasta sten i glashus *kram*
Fast visst har vi gått på heden oxå. Men inte hoppat över stock och sten, utan skuttat runt för att undvika koblajjorna och hästskiten.
Dvs alla utom Diva som mer än gärna stannar vid alla. *suckar*
hihi, tänk om Diva lär Arras vad man kan göra med koblajjor!
Då finns det munkorg ;)