Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 8234 ggr
Naloo
1

Kookierhondje

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej.
Jag har länge funderat på vilken ras som skulle kunna passa mig och min kille bäst, och har nu fastnat för Kookierhondje. Därför undrar jag nu:

Vad vet ni om rasen?

Finns det några uppfödare i mellan sverige (västmanland, uppland, södermanland)?

Jag har själv kollat massor men inte hittat några hundar i den här delen av Sverige. Skulle va så kul att få träffa en kookier i verkligheten. Glad

Tacksam för alla svar!

Missel
0

Vet inte om du har kollat på deras rasklubbs hemsida.

http://www.skooi.se/

Naloo
0

Japp det har jag Glad

Men tack iaf Flört

gejsa
0

#0# Blev lite nyfiken och tittade runt på hundarna. Såg ju riktigt trevliga ut. Finns omkring 200 stycken i Sverige nu läste jag. En kennel sökte ju en fodervärd till en 2 årig tik som var väldigt framgångsrik på utställningen. Liknar lite cavalier som jag har haft förut. :)

SparklingTindra
0

#3 Oj, jag tycker att det är stor skillnad i utseendet på Cavalier och Kooiker (jag gillar inte riktigt cavalierens utseende, men kooikerns gillar jag).

gejsa
0

#4# Det beror kanske på vad man tittar på. Huvudet är ju inte särskilt likt. Men pälsen och färgen. Storleken är nog större vad det ser ut också. Men på något vis är den lik cavaliern kanske mildheten i ögonen också. Men ställer man en av varje bredvid varandra så kanske dom inte alls liknar varandra. Jag har ju inte sett en sådan här ras live sas. :) Var inte så knysslig vet jag. haha

Anett Lindbom
0

Jag har träffat en Kookier en gång fast det är länge sedan det nu, fast inte liknar dom Cavalierer det tycker jag inte ;), men ser man en Kookier på bild så tycker jag att dom mera påminner om en större Phalene eller ngt sånt,,:)

Den jag träffade var en trevlig liten hund, jag träffade den så snabbt så jag minns inte så mycket. Men jag gillar dom hundarna.

ingann
0

Tittar jag på bilden i #0 håller jag nog med gejsa…  de har vissa drag lika som cavalieren… men jag har iofs aldrig sett en kookier irl:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

gejsa
0

#7# Det har inte jag heller gjort. :)

anaprincess
0

#6 tänkte också på phelene när jag såg dom.

Intressant ras kanske nått för framtiden :)

anaprincess
0

det här gillade jag som stod på hemsidan. Mkt ärligt och raktfram utan att försöka gloriefera sina hundras, som lätt många andra rashemsidor gör.

citat: Mentalitet och egenskaper
Kooikern är en alert, aktiv och intelligent hund med ett gladlynt temperament. Den är mycket lättlärd och blir lätt en trogen och älskad familjemedlem.
Den är väldigt lagom till sitt yttre men är inte så enkel i sin mentalitet. Det krävs träning för att kunna ta tillvara på dess kapacitet och låta den utvecklas till en trygg och stabil hund. Rasen är väldigt lyhörd och reagerar snabbt, vilket kan vara både positivt och negativt. Obehagliga upplevelser kan behöva bearbetas direkt och ska inte ignoreras av hundägaren.
Hemma vaktar den gärna men utanför hemmet är den ganska ointresserad av främmande människor. Den tyr sig till de vuxna i familjen och vill ha en tydlig ledare.

anaprincess
0

#3 stog ju 450 st på hemsidan. Eller missade jag nått där?

SparklingTindra
0

#5 Haha ja det enda jag ser är färgen. ;) Tycker att Cavalier har mer päls än Kooikern. Nosen är ju mer ihoptryckt på Cavalieren. Den har helt annan kropp.. Har träffat Kooikers förut och det är en ras jag skulle tänka mig någon gång i framtiden. =)

Men det är ju bara hur jag tycker, det är ju olika.

Anett Lindbom
0

Ja jag gillar också Kookiern, himla trevliga & behagliga hundar..:)

gejsa
0

#12# Ja, huvudet var inte lika det skrev jag ju. Men vi som har haft cavalier ser likheten på något vis. Svårt att beskriva exakt till en som inte tycker det.

#11# Kanske står olika. Jag gick in på en uppfödare där stod det.

Naloo
0

Tack för all info Glad hihi plus den lite kuliga diskussionen om kookiern liknar en cavalier eller inte.. hehe

Jag har själv läst en massa om dom och det verkar vara en passande hund för mig å min kille Skrattande

Nu återstår bara frågan.. Finns det några Kookier i mellansverige???

Behöver inte vara en uppfödare, bara någon som man kanske kan få träffa och få se en Kookier live innan vi bestämmer oss helt.

Någon som känner någon som har kookier i Uppsala/Stockholms trakten med omnejd?

SparklingTindra
0

Är Mattssons kennel nära nog? =)

ingann
0

Gejsa… inte konsigt kanske att vi ser likheter:) kooiker är ju en spanielras;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

gejsa
0

#17# Ha, ha så är det säkert.

Naloo
0

#16  Glad Mattssons kennel, den hade jag inte sett förut.

Inte farligt långt bort. Tack så jätte mycket för tipset. Ska läsa mer på hennes hemsida nu.

Glad

Naloo
0

Hej hej igen.

Jag vet att det va länge sen jag skrev den här tråden. Men jag vill bara stolt meddela att jag å min man nu skaffat oss en vovve Skrattande

Vi insåg snart att vi inte skulle hinna med en liten valp så vi började leta efter omplaceringshundar å hittade en otroligt söt blandras vid namn Light Glad

Hon har 5 raser i sig. Någon som kan gissa? Flört

SaraC
0

#20 Grattis! Hon är jättefin! Gissar på bordercollie i alla fall. Dalmatiner, schäfer, samojed?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

KindredCold
0

Schäfer helt klart (ser ut så), sen border collie och.. Ja du Flört

Naloo
0

hihi… ni har bara haft 1 rätt hitills Flört

Fler gissningar innan jag avslöjar svaret. hm, man kanske skulle starta en helt ny tråd till det här istället..

Glad

SaraC
0

#23 Men vilken var rätt då? BC, Aussie, Pointer, Golden? Tungan ute

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[jakke94]
0

det finns väl border collie i den ? finsk lapphund ? finsk spets ? norrbottenspets eller någon av dem andra spetsarna ? :D
tycker du får avslöja det, jättesvårt ju :P

Naloo
0

hehe.. okaj okaj.. Glad här kommer svaren:

Rottweiler!, Gråhund, Jämthund, Samojed (va det som var rätt) och så till sist Karelsk björnhund.

hihi, det va lite klurigt va! Tungan ute

Alla vi träffat som undrat vilka raser hon har i sig gissar på BC, det trodde jag med först. Men icke.. hehe

Bra gissat allihopa! Glad

SparklingTindra
0

#26 Oj, det var ett långt hopp mellan kooikern och de raserna. =)

Naloo
0

#27 hehe jo Glad en något större vovvsnig blidde det. Men jag är glad endå Skrattande