Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4152 ggr
zickan
0

Skällande hund

Jag var med om en intressant sak igår.
Jag brukar inte ha med hunden till affären så ofta. Men ibland hinner jag inte små handla om han inte är med.  Har med hunden på jobbet och blir man sen därifrån så har man ingen chans att hinna hem emellan och lämna av honom.

Igår var vi bara bakis och trötta. Skulle köpa korv och lite juice.
Så hunden fick följa med. Jag kan inte lämna honom i 5sek innan han börjar skälla så det är snabba ryck som gäller.
Underlättar inte med folk som står och pratar med hunden medans man är inne.

Men i går kom det fram en förbannad gubbe som skäller ut en och säger att han ska skjuta ihjäl hunden. Flera gånger säger han att han skjuter ihjäl den om jag lämnar utanför affären en gång till.
Nån gubbe som bodde mitt emot affären lät det som. Men det var 3 veckor sedan förre gågen jag hade han med där. Så jag tror inte det var endast mig han var förbannad på.

Men jag har inte så mycket val med att jag har inte kommit så långt i träningen att jag kan lämna han 40 min hemma ensam. Är en bit att gå till affären också. Men 10 min utan för affären brukar inte vara problem när man bara ska ha en bit bröd eller ett paket korv. (han kan lätt få panik, tok dreggel och skaka)
Jobbar på det rätt mycket.  Bättre i dag än vad det har varit.

Men min fråga är. Hur olagligt är det att störa honom kanske en gång i månaden med min hunds jobbiga skällande under max 15min.
Nu vet jag inte vad han haft för dag eller vad för hundar som stått där vid affären innan. Ungarna leker med sina moppar utanför affären dagligen under flera timmar. Så det är verkligen någon som inte gillar just hundar om man tänker på stör nivån av ljud.
Men vad säger lagen vid skälllande hund utanför affär när det inte gäller flera timmar per dag, varje dag?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

KindredCold
0

Hmm, knepigt.

En hund ska ju inte skapa obehag för sin omgivning enligt lagen.
Hur detta faller sig på det vet jag inte..

Kan dock förstå hans problem också.
Han kanske jobbar natt och sover om dagarna?
Att han inte vill skjuta ihjäl ungarna med mopederna förstår jag då dock inte om ditt hund är ett problem - Borde mopederna också vara det.

Hoppas det löser sig och hoppas att någon vet hur lagen ser ut när det kommer till detta.

zickan
0

Nej det är därför jag frågar. Jag vet hur jobbigt det är med skällande hund. Man är yber stressad när han sätter igång. Är ett race igenom affären för att hinna ut så fort man kan.
Har själv bett ungar flyga och fara tidigt på morgonen när de leker med moppar eller snöskoter.

Men om man blir tillsagd igen. Vad får jag säga tillbaka.
Jag vet endast vad som gäller vid skällande hund i lght. Grannarna kan endast klaga, ev polisanmäla. Men mycket mer händer inte. Har man otur åker man på vräkning om man inget gjort efter varning.
Dock är det inge problem med att lämna honom en timme hemma numer vad jag hört. Men det kan ju ske skall där med. Men har turen att ha världens underbaraste grannar om det skulle vara något.

KindredCold
0

#2 Jo, vi hade också sådana grannar.
Förstår inte att vi fick bo där så länge som vi gjorde med vår förra tik. Oskyldig

Hmm, du kanske kan maila djurskyddet eller kommunen och få ett konkret svar där..?

zickan
0

#3 smart idee. Det ska jag göra senare. Nu måste jag sova igen. Just skickat hem en kompis som varit på besök en vecka.

Har frågat flera gånger om de störs av hunden eller inte de gånger han är hemma.
Men de brukar inte bry sig. Kan kommentera ibland att nu har hunden skällt. Men det är mer i syfte att informera mig att nu har han inte klarat att vara ensam.
Så det är rätt otroligt vad vissa personer har mer tålamod än andra.

Lite utanför grejen men skrattretande. Men jag har varit grå jako (papegoj) ägare i ett par år. Roliga är att folk klagat på en hund som inte funnits :-P
Hon var nästan värre än nuvarande hunden på att skälla. Svor tillbaka gjorde hon med när man bad henne att vara tyst.

KindredCold
0

#4 HAHA! Älskar de där fåglarna!

Elmis
0

Jag vet inte vad lagen säger om skällande hund utanför affär, men tror inte att det skall vara ett problem om det inte är för länge! Bor man i en tätort skall man kunna vara beredd på en viss sorts naturliga ljud som förekommer där.

Men jag vet att lagen säger att man inte får gå omkring och hota att skjuta andra människors hundar bara för att man tycker att de stör så jag skulle vilja påstå att gubbtjyven gör sig skyldig till ett allvarligare brott = olaga hot.

Har du inspelningsfunktion på mobilen föreslår jag att du har den redo nästa gång du handlar om gubben kommer tillbaka och hotar dig; fråga om han verkligen menar det han säger och om han fortfarande gör det så ringer du polisen och anmäler honom. Inspelningen = bevis! Man kan fan inte ha folk som går omkring och hotar att skjuta andras hundar!

zickan
0

#6 tycker lite samma sak. Aldrig hört att det ska vara olagligt under korta periodeer att störa grannarna. Isf skullevjag varit rejält mordhotad efter min 25 års fest i helgen.. fniss.

Jo det kan vara värt att ha med mobilen på inspelningsläge nästa gång. Om det nu sker igen. man vet inte hur den där gubben haft för dag heller. men aldrig varit med om maken på hot. Han kunde väl sagt till mig att han ogillade det inte mordhota hunden.
Men jag har ju bevis. Ladyinred en tjej på iFokus var med. Stod nära kassan så tanten där hörde det med. Såg det på hennes chockade min. Gör han nått så finns det kamera på affären. Så i det fallet är jag inte rädd. Men det är rejält obehagligt när det gäller ens djur.

Elmis
0

Han hade väl en dålig dag!!! Jag ycker alla skall få en chans att ångra sig men händer det igen tycker jag inte att du skall stå och ta emot skit.

Grattis på 25-årsdagen i efterhandCool!

zickan
0

#7 haha.. glömt att ändra.. tack för gratulationen ;-)