Hund- V.s Kattfoder?
Jag vet att hundar och katter har olika näringsbehov och kräver olika av olika foder.
Undrar dock, av ren nyfikenhet om det finns något märke/sort som går lika bra till hund som katt?
Om man har en vanligt aktig hund och katt..
Skulle de då kunna dela foder?
Tänkte mer på att min hankatt är väldigt förtjust i hundmaten så jag funderade mest på detta..
Inget jag hade tänkt och bruka, men ja..
Stilla min nyfikenhet..
Detta gäller torrfoder

Katter behöver ett visst ämne som jag inte kommer på namnet på just nu som det finns alldeles för lite eller inte alls i hundmaten och därför bör inte katter utfodras med hundmat, däremot så kan det gå alldeles utmärkt att ge hunden kattmat.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Jo, jag vet.
Min hane är förjävlig när det kommer till att mata hunden.
Jag matar alltså..
Man får hålla honom borta, haha!
Har också hört att kattmat funkar till hunden..
Nu fick jag höra att
"nej det är tvärtom, hundar bör Inte äta kattmat då det innehåller ngt som hundar Inte ska ha i sig men om katt äter hundmat=ofarligt"
Förvirrad xD

#3 Vart fick du höra det? 
_**/Mvh Anne
#4 En vän.
Men hon pratade med en mkt erfaren uppfödare nu, som sa att det spelar ingen roll.
Hundar kan äta kattmat och tvärtom..
Så eg. gör det inget när min hankatt snor hundmaten.. :)
Skönt

Taurin heter det ämne som katterna behöver som finns för lite eller inte alls i hundmaten…
"Katten kan inte själv tillverka taurin, och därför måste den tillfogas katten med födan. Hundmat innehåller inte denna viktiga aminosyra, och därför ska man inte ga katten hundmat. Brist på taurin kan leda till blindhet, kräkningar, hjärtproblem & ej fungerande fortplantning."
_**/Mvh Anne

#5 att katten smakar hundmat då å då gör inget, men det ska inte vara deras huvudsakliga föda.
_**/Mvh Anne
Jag har alltid hört som Anne beskriver.
Mina katter äter av hundens mat när de kommer åt, men brukar mata honom inne i sovrummet så de inte gör det. I alla fall nu, eftersom katterna går på diet. Hunden äter givetvis lika gärna av katternas, men deras står uppe på diskbänken i tryggt förvar.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#7 Nej nej.. absolut inte..
Han äter ju bra av sin mat också