Vätske tips
När min hund inte dricker, ger jag ibland honom en isbit han får slicka på, och det roliga är att han verkar tycka det är gott. Bara ett litet tips nu mot sommaren ifall en hund som vägrar dricka eller är vattenrädd inte dricker.
Har ingen som helst aning om det fanns någon tråd om detta tidigare. Finns det det är det bara att ta bort denna :)

Ett jättebra tips inför sommaren, tack 

Ett bra tips =) Jag lägger ett par isbitar i skålen till min tjej, då dricker hon på samma gång som hon leker med isbitarna =)
Hade vattenautomat till katterna som jag tänkte att hunden skulle ha också, men hon tuggade sönder filtret…

Själv skulle jag uppsöka veterinär om min hund inte dricker ordentligt. Då behövs en vet.undersökning för något är fel.
Ett tips till varma sommardagar är att ta en tom Big Pack glassförpackning. Fylla den till hälften med vatten, på med locket och in i frysen. Ta fram fyll upp resten med vatten och servera Din hund en varm dag.
Man kan även ta samma big pack förpackning fylla med vatten slänga ner några korvbitar el köttbullar och på med locket in i frysen och servera på gräsmattan nästa dag. Obs. Inte till matglada hundar som tuggar och sväljer isbitar. Det är inte bra för magen. De ska helst slicka smågnaga på dessa.

Vi betar vattnet åt hundarna ibland, särskilt när det är lite på gränsen till för varmt för motion (slädturer vid plusgrader och sol en strålande marsdag, eller barmarksträning när det är över 8 plus). Bacon, korv ed i små bitar på botten av skålen, sen på med vatten och servera i spåret. Då dricker de massor.
Ibland får de vattnet maken kokat sin korv i, det är oxå gott!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#3 Håller med om att något är fel om en hund inte dricker en varm dag. En frisk hund dricker om och när den är törstig såvida den har tillgång till vatten. Men borde man inte vara försiktig med att ge den kallt vatten. En snabb nedkylning av magen kan ju innebära att man blir lös. Precis som en maratonlöpare som dricker kallt vatten och kanse dessutom häller vatten över sig som rinner ner över magen, ofte behöver uppsöka en bajamaja kort efter!
När det är varmt vill min ha isbitar i vattnet. En favorit är isbitar med korv eller blodpudding i;) Då håller han dem i munnen så de smälter fortare och han får tag i det gottiga.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#6 Jag skulle tänka mig att min hund hade velat ha isbitar med blodkorv oavsett om det var -20 eller +20 grader
.

jag läste någonstans att melon var bra också.. är jag helt fel ute eller?

Melon innehåller mycket vatten och inget som är giftigt så visst. Många hundar tycker det är gott också.
#7 haha ja, min med;) men av nån anledning så gör jag bara is på sommaren;p
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Vi ger vpåra hundar hela meloner i hundgårdarna mellan varven. De leker med dem, sen äter de upp dem, sen skiter de melonkärnor ett par dagar!
MVH Elin

11# haha se det positiva, ni kan börja odla meloner istället för att köpa dem:P

Med skal och allt??
Jag har suttit och hållt små trekanter till min hund och inte låtit henne gnaga på skalet för jag har tänkt att det kanske var giftigt…

Med skal och allt. Gäller ju att det inte är en massa besprutat, och att man sköljer av dem noga.
MVH Elin

den behöver absolut inte va sjuk för att den inte dricker. Nu vet jag inte hur lite den dricker, men mät upp hur mkt du häller i skålen och kolla av på kvällen hur mkt som är kvar, är du ändå orolig kan du då ringa till en veterinär och säga hur mkt den har fått i sig. . .
Ett tips är att ge rikligt med vatten i maten, mina klarar sig en dag på det vattnet de får i maten, de har alltid tillgång till vatten ändå men de klarar sig om det skulle krisa och inte finnas tillgång till vatten.
Ett annat tips är att doppa tassarna i vatten eller blöta nosen de sätter igång en reflex som gör att de dricker.
Ett annat tips är att byta ut vattenskålen till något roligt tex en kopp eller glas, eller som de andra skrivit lägga en korvbit eller en köttbulle i vattenskålen.
Hoppas de löser sig =) å ni får en härlig sommar . . .

Det jag menade var absolut inte att man inte skulle uppsöka veterinär ifall detta händer, det var mer som ett tips bara :) Det hände en sommar får något år sedan att vår hund vägrade att både dricka och äta, så då uppsökte vi veterinär för att lösa det.

Måste jag prova =) ska bara komma ihåg att vara ute!