Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2422 ggr
Nicolina
0

Korthårig Collie

Har precis hittat en "ny" ras, eller iaf en ras som är ny för mig då jag inte hade en aning om att det fanns en Korthårig variant av Collie.

Tänkte därför höra lite här inne om era erfarenheter av denna ras, hur är de? Är de precis som en Collie, fast bara ett annat hårlag eller är de klassade som en egen ras. Ska leta upp deras rashemsida också, men börjar med att fråga här inne.

Mentalitet, sjukdomar, arbeta med, egenskaper, motionsbehov… ja det mesta är jag nyfiken på ; )

KindredCold
0

Hmm, jag har inte träffat så många, men tycker att de är ungefär som en långhårig collie..
Är inte så insatt i någon av collie varianterna alls faktiskt, men det är bara vad jag tycker av de jag träffat.
Någon annan kan säkert mer än mig Glad

Bogart
0

Är själv intresserad av den rasen, så lite har jag läst på, men så mycket kan jag inte…

Tja, jag vet inte riktigt om man ska kalla de för olika raser faktiskt. De finns vissa generella mentala skillnader. Dock så kan man para mellan de olika hårlagen, och det kan dyka upp långhår i korthårskullar bland annat.

Generellt sett så är den korthåriga aveln mer bruksinriktad och den långhåriga aveln mer utställningsinriktad. Fast självklart går det att hitta bra långhår och dåliga korthår.

Gemdales är den kennel som jag finner mest intressant inför eventuella valpköp. De har också haft långhårskullar om jag minns rätt. Känner även till en långhårscollie därifrån som är från en korthårskull som ägs av de på Krokasmedens.

Jag har fått uppfattningen att om man hittar en bra collie så får man en utmärkt brukshund, som samtidigt inte är så krävande som många andra bruksraser.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Ricko
0

Jag har inte haft en collie (min pappa hade en collie blandis men jag vare ej född då) Men jag älskar verkligen Collies och speciellt Korthårig collie. ny är det verkligen inte för mig men jag har inte vetat om den ända sen jag var född direkt som jag däremot vetat om andra hundar t.ex Schäfer(Har varit galen i schäfern sen jag var 3 år) och Rottweiler då(Hade en Rottweiler/Schäfer när jag var något år) och Jag är galen i rottisar också.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[Helle-Mari]
0

Jag är ochså intresserad av Korthårig Collie.

Att ha den som gårdshund, att utföra enklare sysslor som mota djur, vara med mig hela dagar i mitt arbete på gården. Även träna lite lydnad.

Tror ni K-Collien skulle passa för det?

Hur mycket energi har Collien? Jag kan ju inte tänka mig att den har samma fart och fläkt som en Bordercollie?

Vad jag förstått när man läst om den så är den ganska lyhörd och samarbetsvillig. Nån som har några erfarenheter av detta?