Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1847 ggr
SaraC
0

Patella

Behöver lite hjälp med att reda ut betydelsen kring detta. Såhär ser en tiks resultat ut:

Undersökningsdatum 1: patella, lateralt grad 1

Undersökningsdatum 2: patella, medialt grad 1

Undersökningdatum 3: patella, medialt grad 2

Tycker inte det låter som en lämplig avelshund? Eller? På fadern till valparna finns inga röntgenresultat alls.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
0

Läste mig nu till att det inte är fastställt om Patella är ärftligt eller inte.

Gluskap
0

Jag tycker inte det är lämplig hund för avel. Varför ha en hund i avel med grad 1 eller 2?

Skk säger väl också, om jag inte minns fel, att en hund med PL inte bör gå i avel?

SaraC
0

#2 Nej, tyckte också det lät konstigt. Men läser nu detta på rasklubben:

"Eftersom förekomsten av patella är hög inom rasen väljer man först bort de gravara fallen. Och efterhand som förekomsten minskar tolererar man allt mindre avvikelser."

alphinna
0

En hund som visar dom siffrorna ska ju inte gå i avel…..SKK avråder avel i sådana fall. Fadern vet man alltså inget om??? jadu vilken bra avel *suck*

SaraC
0

#4 Fast enligt rasklubben är det okej att använda. Det kan ju vara med faderns sida så som det är med min hund, att det är en utländsk hund och då går det inte att se resultaten på SKK… Fadern som det var fråga om här var använd i många kullar reggade hos SKK.

alphinna
0

Jag kan inte fatta att det är ok för rasklubben….Ska det vara så svårt och använda helt friska och mentalt stabila hundar i aveln…..Jo sant ang fadern.

Men ska inte aveln ses över nu??? ja överlag. Inte en dag för tidigt. Eftersom dom inte vet om PL är ärftligt så är det ju helt knasigt och avla….Det borde ju vara varje uppfödares målsättning att ha friska och sunda hundar

SaraC
0

#6 Tja, jag vet inte. Är noll insatt i patella så törs inte uttala mig. Men det känns ju spontant självklart att enbart använda helt fria hundar.

alphinna
0

Ja om nu aveln ska gå framåt och vi ska få friska hundar så…..Finns nog en hel del och göra där för och få ordning på allt. SKK har ju fått en del skit för de raser som näst intill knappt kan andas,gå osv…..

SaraC
0

#8 Ja, men jag kan ju även på ett sätt kanske förstå om hundar med lindrigare defekt används på grund av den smala avelsbasen inom just den här rasen. Svårt att säga när man inte är insatt som sagt.