Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1986 ggr
eccentrics
0

Djurplågeri???

Alltså jagmåste fråga, jag själv tycker att det är djurplågeri och vet inte riktigt vad jag ska göra..

En kille på mitt jobb har en godlen retriverhanne på fem år,  denna hund tycker jag år väldigt mager just nu, man känner revbenen tidligt och vid midjan kan jag nästan sätta mina händer runtom, det är kanske bara 8-10cm som skiljer mina fingrar från varandra, pälsen är livlös och spröd.

Sen har han berättat att han har typ blonderat ett ställe på hunden för att se om det funkare, och ja det syns ju det är ett ställe mitt på huvudet, sen så i förrgår så gav han hunden härsken potatissallad som hunden givetvis gluffsar i sig och fem minuter senare kräcks upp..  sen brukar han även trycka fast godis under läppen på hunden "så att han har ngt att göra" och det är då människogodis inte hundgodis…..

Man ser på hunden att den är stressad av det hela och dessutom så har han ingen stanns att bo utan bor ngn vecka hos en bekant och så ngn vecka hos ngn anna osv…

blir så arg och upprörd att jag inte vet vart jag ska ta vägen, har jag haft hand om 10-15 goldenhundar under den tiden jag jobbade hops en hunduppfödare och jag vet hur en normalviktig och frisk golden ser ut.

vad ska jag göra??

emmeb
0

Anmäla till djurskyddsinspektören?

mabia
0

Ja, jag håller med föregående talare…..ANMÄL!

Kram, Mabia

Mischa
0

På din beskrivning tycker jag inte hunden låter mager, men den övriga behandlingen låter ju inte sund.

≧◔◡◔≦

Platina
0

ursh anmäl han. sånna grisar ska inte ha hund. man brukar väl vanligtvis inte se revbenen på golden hundar. så jag håller med de 2 första. ANMÄL ;)

Trollhassel
0

Stryker också under: ANMÄL!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

kerstinjo
0

Eftersom en hund inte är en leksak så tycker jag att du först och främst ska tala om för honom att så här behandlar man inte ett djur.

Vägrar han att lyssna, så kan du däreter gå vidare med en anmälan.

Kerstin 

EvilEye89
0

ANMÄL!

#3 inte låter mager? ha du sett en golden retriver?? vi har 4 st och man når inte runt och ja har aldrig sett någon som gör det! de fattas mycket!

och våra hundar är fullt friska och har fått bra beröm på utställningar.

Återigen ANMÄL!! dedär är djurplågeri utan tvekan!

[SusannaK]
0

Om du inte har sagt det rätt ut till honom ännu så gör det….precis det du känner. Jag känner på mig att han är en sån som rycker på axlarna efter va du skrivt när man konfronterar honom.

Om han gör det….ska du för hundens skull agera och gå vidare. Inga revben syns på en golden om den är frisk, sund och får mat som den ska. 

Han får vackert ta sitt ansvar! Be han o skaffa en tama gotchi istället som han kan leka med och ladda om när den dörSkrikandes!

fredrikaa
0

Anmäl.

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

alphinna
0

Jag tycker absolut att du ska anmäla…..för hundens skull

fredrikaa
0

vi alla tycker att du ska anmäla. se dock till att ha bevis. du kan ju filma i smyg? :)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

EvilEye89
0

#11 du behöver inte ens ha bevis.

när anmälan har kommit in så åker dom ganska snart ut till personen som du anmält för att kolla själva hur hunden ser ut att må och hur han blir behandlad. de vet jag av erfarenhet eftersom att våran familj blev anmälda för att vi plågade våra hundar enligt en anonym. men polisen & nån tror de va djurskyddsinspektionen som kom och dom sa att de va ju ett totalt misstag och att om vi ville kunde vi få göra en motanmälan för förtal.

så anmäl men du behöver inte ha bevis för dom åker till personen i som anmäls och tittar hur den mår! men kan du ta kort på hunden och så är det ju bra..

djurplågeri räknas som ett grovt brott i svensk lagstiftning

Lycka till

alphinna
0

Jag har gjort anmälan om vanvård av djur 1 gång och jag behövde inga bevis…..Djuren blev omhändertagna och ägaren skämdes så mycket så hon flyttade. Hon var en sådan här samlare. Det tog en timma ca efter det att jag ringde tills dom stod utanför dörren här…..bra jobbat

[SusannaK]
0

#12, 13---> Vad positivt överaskad jag blev nu…jag trodde sånt kunde dra ut på tiden innan dom fick tummen ur och kolla upp en sådan anmälan.

Trollhassel
0

Skönt att höra! Det finns hopp! Jag trodde också att sådana ärenden brukade falla mellan fingrarna.

Jag kanske också borde ta mig till att anmäla eller snacka med en hundägare (?). Jag tror visseligen att hundkraken i detta fall är mycket gammal, men den lider något oerhört. Ägaren släpar omkring den i parken i allafall. Det är en fet svart (grå) labrador som haltar på två ben, luktar infektion och är jättevarig i ögonen. Jag har sett den i det skicket i ett halvår. Jag har inte riktigt vetat vad jag ska tycka och tänka om det eftersom hunden är till åren kommen men samtidigt tycker jag inte att det är humant att tvinga den att fortsätta. Den ser så slut ut. Jag tycker synd om den.

Med Vänliga hälsningar

Ta-Co
0

#12 o #13. Jag trodde det var en utdragen process och för att det öht skulle bli tal om att omhänderta måste djuren vara mycket vanvårdade.

#0 Vad hemskt han behandlar hunden, jag hoppas det ordnar sig för hunden… Försök prata med honom om det går. Skriv gärna igen och berätta hur det går! Lycka till

alphinna
0

Dom här djuren som anmälan gällde var i ett bedrövligt skick. Lägenheten stank otroligt. Jag hade påpekat det för Bostadsbolaget en månad innan, och dom lovade ta hand om det men icke…..samma dag jag ringde Djurskyddet så ringde jag Bostadsbolaget och info dom om att jag anmäler vidare eftersom dom inte gör någonting……Jag hade försökt och prata med henne som hade djuren om situationen men icke…

När djurskyddsinspektörerna kom så var det en från bostadsbolaget med…..vågade väl inget annat trodde jag men se det berodde på att djurinsp. får inte gå in i lägenheten själva fick jag info om……

Ta-Co
0

#17 Det visste jag inte att djuinspektörerna inte fick gå in själva.. Låter dumt…

fredrikaa
0

hoppas att du anmäler denna kille nu!:)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Platina
0

det där med att anmäla utan bevis kan vara lite knasigt. Finns många människor där ute som ljuger så hårt så dom tror sig själva. men denna killen ska du anmäla!

alphinna
0

Jag känner en person som fick kritik på att hennes hundar for illa av grannar, Denna person repa humör och ringde Kennelklubben och dom skickade en lokal kennelklubbskonsulent hem till henne för och göra en besiktning om hur hennes djur hade det……Fanns ingenting och anmärka på, det fick hon papper på, tog kopior och stoppade ner i dessa anklagades brevlådor….sen blev det tyst….*skrattar* Snyggt jobbat

[SusannaK]
0

Måste ju vara hemskt o bli anklagad utan grunder…att det finns så jävliga människor.

alphinna
0

Ja tyvärr finns det sådana jävliga människor som måste förstöra för andra….och speciellt då det går väldigt bra för denne person och hennes hundar i utställning och lydnadstävling. Anklagarna har också hundar, men dom är hundägare inte hundmänniskor, en viss skillnad. Men visst är det sorgligt att man sjunker så lågt….men tror att dom mår sämst själva…..

[SusannaK]
0

#23---> Ja det tror jag med. Missunsamhet är ingen bra egenskap…dom borde testa att glädjas med henne istället så ska dom se vad mycket bättre dom själva också kommer att må.

Mischa
0

#7 ja jag har sett många goldens och en stor del av dom på tok för lönnfeta.

≧◔◡◔≦

Trollhassel
0

#25 Nog för att goldens oftast är lite för runda, men jag tror att denhär stackaren det gäller är för mager. Jag tycker att det låter ganska smalt.

Med Vänliga hälsningar

Bunn
0

#14 & #16

Det kan mycket väl dra ut på tiden, jag har själv gjort en anmälan mot en bonde vars kor gick i lera, och gud vet vad, upp till knäna. Jag ringde djurskyddsinspektören som sa att jag inte var den enda som anmält. 6 månader senare hade fortfarande ingenting hänt… Hur det ser ut nu vet jag inte, tyvärr.

[GlittriGris]
0

anmäl genast.

Druke
0

Hur går det, eccentrics?