Sommar och orm.
Sommar är här och ormen också. Hur är ni som hundägare förberedda? Jag har bett min vet, skriva ut betapred,så skulle det hända något med orm eller jordgetigar har jag en möjlighet att hinna till djursjukhuset. Nackdelen är att man alltid måste ha tabletterna till hands.

Att ha betapred med sig om man är mycket i naturen eller på andra ställen det kan finnas huggormar eller jordgetingar.
Vi är mest i skogen här hemma och annars i stugan och då har vi inte så långt till veterinär. Har även en hund jag orkar bära.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Häromdagen när jag var ute med Leo och promenixade så stannade han till och nosade vid vägkanten (ganska liten väg) och sen la han sig och började rulla……gick dit och kollade och där låg han på en orm….höll på och få en mindre hjärtattack, slet dän Leo och såg då att ormen var död……snacka om att ha tur.
Jag har inte heller långt till Vet. Det diskuteras ju varje år om man ska ha kortison med sig eller inte, en del Vet är för och en del emot….
#3 Enligt kursledarna på min valpkurs så var det bevisat att kortison inte är någon hjälp mot ormbett. Vet inte om det ligger någon sanning i det eller hur det är.
Någon som har erfarenhet av det?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

*3……Jag har också hört att det inte ska hjälpa utan tvärtom istället…..Det fanns en artikel i Hundsport om det för nått år sedan och då var det en Vet som uttalade sig emot kortison……
Citat från länken nedan:
En annan tänkbar indikation för kortison är svullnad i anslutning till andningsvägarna, men forskning visar att endast motgift minskar svullnaden effektivt, och motgift bör därför ses som den mest betydande behandlingen om livshotande svullnad uppstår. Om kortison används är det viktigt att varken djurägare eller veterinär invaggas i förhoppning om att kortison på ett avgörande sätt förbättrar prognosen för patienten eller minskar betydelsen av övrig effektiv behandling.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

*6…..tack nu fick jag i mig lite mer braigt vetande…..

Det stod bara att det inte är säkert att det verkar, inte att det skulle vara skadligt.
Egen erfarenhet; Jag var för några år sedan ute och tränade spår med numera saliga Nessie som var en fantastisk spårhund. Vid en apport börjar hon rycka i bakkroppen samtidigt som hon markerar apporten. Den ligger tydligen vid ett jordgetingbo och dessa har blivit minst sagt förbannade. Vi får fly till bilen som är 150m därifrån samtidigt som getingarna följer efter och sticker oss hela tiden. Jag får nog minst 50 stick och hunden förmodligen det dubbla. Ger henne en kortisonspruta på hundgården samtidigt som jag också tar kortison. Vilar en dag och varken jag ller hunden hade några bekymmer efter det. Om det var tack vare kortisonet eller om det hade gått bra ändå vet jag inte men jag vill inte ta reda på det heller!

*8….Artikeln jag läste om i Hundsport gällde huggormsbett….det är kanske annorlunda vid jordgetingsbett, är ju inte samma gift…..
Min vet. sa också att man inte skulle använda kotison vid ormbett. Fösöka hålla hunden så stilla som möjligt och fortast möjligt till vet. Hon sa att kotisonen kunde ha dålig inverkan efter en ny studie som kommit ut till veterinärerna. Jag vet inte.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag har alltid haft betapred i beredskap. Men tyvärr har den ingen verkan fick jag reda på av min vet. Det står både i boken jag tittade i (kommer inte ihåg namnet) och veterinärerna säger det.
Så tyvärr blev jag av med min trygghet.

Ok! Då det väl så. Jag ger mig för forskningen
.
Tack för alla svar , jag fortsätter i god tro och i sammarbete med min vets rekommentationer . Det får mig att vara lungn. Och är jag lungn så är min hund också lungn.
# 3, Jag hade fått hjärtstillestånd om jag varir i dina kläder.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

*14……Det var en rätt skrämmande upplevelse. Jag förväntade mig absolut inte en orm på det stället…..men nog blev jag chockad. Numera kollar jag allt mer än tidigare men det är ju jättesvårt och se dom…..