hur långt?
hur långt ungefär kan en 10v valp gå?Har ju förstått att man inte ska ta några långa promenader men om jag ska ned till stan ex, tar ca 10 min (utan valp)går jag , ibland bär men hon börjar bli tung att bära runt mycket på.Om valpen stannar låter jag henne vila en stund och sen när hon reser sig går vi vidare.
Om hon går på själv, ska jag se till att hon vilar då, så hon inte "sliter ut sig"? eller klarar hon det själv?
hur har ni gjort med era valpar? alla tips av intresse. Vill ju inte att hon överanstränger sig!

Jag har alltid varit hemomkring med mina valpar…..gräsmattorna utanför huset. Tycker att du ska lämna henne hemma om du ska till stan…Hon sätter sig när hon blir trött och behöver vila, tror inte du behöver hjälpa henne med det, om hon inte far iväg alldeles för långt…
Idag var vi i parken, där det är lungt och spännande på samma gång. Måste gå igenom stan då och det i sig har hon inget alls problem med, hon är bara glad och nyfiken:)
Varför ska jag lämna henne hemma, för att jag skulle till stan eller för att det var för långt eller vad menar du ?

Min valp är 10 veckor, hon blir 11 på onsdag. Jag brukar bara gå runt huset så hon har tillgång till att göra sina behov. Ibland blir det längre promenader men bara på hennes vilkor.. Igår var vi ute och gick nästan 2½ kilometer! det är det längsta vi någonsin gått ihop och imorse så var hon trött att hon gick runt och gjorde det hon skulle för att gå hem sen igen.. Det är högst individuellt. Men förvänta dej inte för mycket, jag gör dte misstaget jämt..
1# Man ska inte lämna en valp hemma den första tiden och den ska även vara ensamhetstränad för att kunna vara ensam

*2 och 3…..det jag menade med att lämna valpen hemma var ju naturligtvis om det fanns någon hemma som sällskap till henne. Man kan inte vara nog försiktig med valpar. Beror ju också på vilken ras det är men långa promenader har jag inte tagit med mina valpar…..
okey.
Det är en Alaskan Malamute. Min valp är väldigt glad och nyfiken på både människor och allt annat så hon går ganska snabbt framåt för det mesta, men om hon inte stannar borde hon inte överanstränga sig alltså? för hur vet man annars om man överanstränger den. Det är inte så att jag försöker motionera henne men vill ju ha med henne "överallt" och hitta på saker tillsammans.

Man ska inte gå för långt med en valp eftersom den inte känner av trötthet om den tycker det är roligt
Man brukar säga fem minuter i stöten per månad som valpen är gammal. Så en valp på tre månader är det lämpligt att gå med i cirka en kvart. Pausar man kan man sen gå en stund till…….
ok, bra svar =) tack. Var precis vad jag funderade över o hon inte märker av det.