Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 8007 ggr
KindredCold
6

Västgötaspets

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu vill jag veta om vad ni tycker.Glad
Man kan bara läsa sig till vissa saker i böcker.

Jag och sambon har länge funderat på en västgötaspets.
Vi har en mycket bra veterinär som äger en, och det är på grund av honom som vi kommit tillkänna om denna rasen.
På nära håll då vill säga.

Jag vill ha en sällskaphund att spåra med.
Blodspår eller sök av något slag.
Inget seriöst, måste jag understryka.. Bara ibland, men inte för sällan dock.

Sambon springer mycket, nu är vi osäkra på hur denna lilla ras klarar av det, men sambon kan ju springa ensam också, så det är ju inga problem.

Vi går ut 4 gånger om dagen.
Vi går två långa och två lite kortare promenader.
Gärna ute i skogen eller på ett fält.

Vi har bara haft stora hundar förr, och har hört att västgöta är en stor hund i liten kropp, vilket vi hoppas är sant.

Min fråga är då till er.
Verkar vi vara ute och cykla, eller kan en västgöta trivas hos oss.?
Är det inte en ras för oss, får vi tänka om, inte mer med det, men vore trevlig om det var det, då det är en underbar ras tycker vi.

KindredCold
0

Putt Glad

KindredCold
0

Putt - Ingen med västgötaspets? Oskyldig

Zandrinos
0

Kolla på kennel.ifokus.se

Lycka till!

SparklingTindra
0

Jag vet en tjej som tävlar i agility med sin västgötaspets.

Den orkar väldigt mycket, då det är en stark liten hund. Jag tror absolut att ni kan jogga med den.

Väldigt trevliga hundar är det också. Jag tror nog att den kan passa er. =)

Xondah
0

Jag har hört och uppfattat de som uthålliga hundar så den kan nog hänga med sambon din. :)

Skulle inte oroa mig för uthålligheten så mkt, då många mindre hundar är fulla med ös;)

KindredCold
0

Åh tack.. Jag vet att det är en vallhund, så det borde ju hänga med, haha!
Men vart osäker ändå, bäst att fråga Glad

Har mailat ett uppfödare, och väntar på svar från henne.
Ska bli spännande och se vad hon tror, vi hoppas verkligen på den här rasen, och det är nog den enda rasen vi gillar lika mycket!

Juliette-
0

Bara vovven får göra något med huvudet, vara ute och njuta av livet tror jag visst en västgöta kan trivas hos er.. vet några som har och deras hundar trivs som fisken fast dom inte gör överdrivet mycket sen är dom trevliga fina och söta med gör inte saken sämre

KindredCold
0

#7 Ja, jag älskar att jobba med huvudet hos hundar.
Haft och jobbar med rottweiler och det är en mycket viktig del i deras liv, så jag har en låång lista med trix och saker man kan göra.

Så där blir det inga problem Glad

Juliette-
0

#8 Nej det är ju jätte roligt att lära vovven saker sen spelar det ju ingen roll vad man gör bara matte och vovve tycker det är roligt.. vill du ha en med eller utan svans då? Skrattande

KindredCold
0

#9 Tja, det spelar fakstigt ingen roll Glad
Om man ska se på utseende vill jag nog ha samma färger som den på bilden och en lite rundare hund så att säga.
De finns ju dem som ser lite högre ut, men är mer intresserad av den mer rundare typen..

Om någon förstår vad jag menar? Haha!

Typ den som är på bilden.. Jag vet att bilden inte är världskavlité men men Oskyldig

ingann
0

klart ni kan ha en västgöte:) vet flera stycken som både är med på löprundor och cykelturer..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Juliette-
0

Den är jätte fin på bilden

KindredCold
0

#11 Åh vad jag blir glad av att höra detta!
Nu känns det lite som om man kan sätta igång med att hitta uppfödare mm.mm.

#12 Jo, han är fin. Det är vår veterinär som äger honom.
Han är gammal och håller väl på att försvinna tyvärr.
Men är glad att man lärt känna honom.
Vi brukade ofta gå ut med deras hundar då vi själva hade hund.
Svärmor är mycket god vän med vet. Glad

cujo99
0

Hej jag har haft en västgötaspets i 10 år. Jag fick ta bort honom i mars pga cancer. Det var en underbar hund. Den enda nakdelen var att han gärna skällde på hästarna och ville valla dem men det är ju vad han är avlad till. Sen var han väldigt bunden till mig. Men det är säkert hur man gör dem. Jag joggade väldigt mycket med honom men när min man som springer väldigt fort och långt så vart han väldigt slut. Men jag springer 3-5km och det gillar han. Cykling blev lite trist för de har ju så korta ben så man kunde knappt cykla i styrfart men när han blev trött så fick han åka i en låda på pakethållaren. Väldigt trygg i sig själv och snäll mot allt och alla. Fryser aldrig.

KindredCold
0

#14 Åh vilken fin, och beklagar sorgen!

Tack för din berättelse. Glad

trex
0

Hej.

Västgötaspets är en väldigt trevlig ras,min är positiv till allt,lydnad,agility, mm. Kan vara skällig, men beror nog en del på ägaren, vad man tillåter.Står i begrepp att skaffa en till, med mål att tävla lydnad.

Sök på västgötaspets så kommer du till föreningens hemsida. Där finns länkar till uppfödare.

liee
0

Jag  har en blandning västgöta spets och norsk buhund, han älskar och va ute e ute flera timmar om dagen, springer badar och han hänger med schäfern och den vita herdehunden utan problem, så ja tycker de e ett bra val, mysig ras, men skällig ibland men det går ju träna bort, även väldigt pigg på att va ute i regn åska solsken spelar ingen roll =), fick honom som omplaceringshund. . . De låter som en dröm för en västgötaspets att få vara hos er =)

KindredCold
0

#16 + #17

Tack tack!
Ja, vi hoppas att han kommer få det bra här.
När vi nu skaffar en.. Mycket som ska göras innan, hehe.

liee
0

=) spännande, ni kommer få en bästa vän . . . . Lycka till, och njut av stunderna. . .

KindredCold
0

#19 Det ska vi! :D