Festingbett igen
Ben har fått ännu ett fästingbett som jag på fel sätt tog bort. Benen på fästingen (käften?) sitter kvar på honom. Så jag tog en liten nål som jag kokade innan och försökte ta bort benen som satt kvar, jag fick inte bort dessa med pincetten och då åkte benen ännu längre in i bettet och ligger nu under huden på honom nästan …
Är detta farligt? Stöter hunden bort resten av fästingen själv? Vad bör jag göra? Tvätta med alkohol av något slag? Hålla koll på hunden endast? Tacksam för snabba svar.

Kroppen brukar stöta bort det. Bettet bör nog tvättas med sårtvätt, inte alkohol då detta torkar ut och försvårar läkningen.
Funderat på fästingmedel av något slag?
#1 absolut, Fästingmedel har jag haft i åtanke sedan jag fick hem honom. Dock hörde jag att åldersgränsen på en valp var 6 månader? Stämmer detta?

Åldersgränsen på Frontline är 8 veckor. Frontline är den mildaste, fungerar bra på våran hund. Droppas i nacken på hunden.
Det finns ju Scalibour (ev. felstavat) halsbanden, men våran hund tål inte det medlet. Väldigt starkt medel i halsbandet.

Det finns ett väldigt bra homeopatiskt medel som man kan ge för att förhindra Borelios och/eller Ehrlichios. Vissa djurhomeopater ger det i förebyggande syfte och tycker det funkar bra = djuren får färre fästingar. Medan andra djurhomeopater inte anser att det fungerar i förebyggande syfte. Alla är dock överens om att om djuret får ett irriterat, rött märke runt fästingbettet så tar medlet Ledum det och förhindrar fästingburna sjukdomar att drabba hunden.
Även om hunden redan har Borelios/Ehrlichios så går det att få bort med homeopati. Läs gärna mer om homeopati i artikeln Homeopati för hundar, som ligger här på Blandrashundars förstasida 
Mycket skeptisk har jag provat en gammal "huskur".
Man lägger 4 skivade vitlöksklyftor i 1 l solrosolja, låter det stå i fyra dagar och silar sedan bort vitlöken. Sedan har Marodören fått 1 msk på maten varje dag.
Jag trodde aldrig det skulle fungera, men "peppar, peppar" än har han inte fått någon fästing.
Jag har använt frontline på min hund båda åren sedan valp och det funkar kanon tycker jag =)

2# när vi kollad på fäsing medel förra veckan så fanns det ingenting som sa att de måste vara 6 månader men 8 veckor var ett måste att de skulle vara äldre både på expot, halsbanden och frontline

Vitlök är ju erkänt bra mot inte bara vampyrer utan även andra blodsugare som fästingar. Jag gav min gamla hund vitlökspulver i fodret varje dag för en del år sedan och det funkade bra. Sen fick jag reda på att det finn många hundar som inte tål det. Nu kör jag med halsband som jag tycker är bra eftersom jag har en hund som tycker om att bada och då är det enkelt att bara ta av och på det utan att det påverkar effekten.