Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 13807 ggr
destroyed
0

Första dagen?

Hejsan!

Jag funderade lite på hur man ska göra första dagen då man får hem valpen. jag har hört olika varianter hela tiden och tänkte höra vad ni tycker..

Vissa säger att man bara  ska låta den vara och att den ska söka kontakt hos dig. andra säger att man ska pilla på den hela tiden och vänja den vid att bli upptagen av människor m.m. Nu vill jag höra vad ni tycker om hur man ska göra fösta dagen hemma

[IsabelleA]
0

Jag tror inte det spelar någon roll om du pillar på den eller skiter i den. Det kommer fortfarande att bli samma hund oavsätt hur du beter dig när valpen kommer hem (inte om du slår den förståss, vilket jag hoppas på att du inte gör, hihi.) Dock ska du undvika att träna din hund så mycket den första veckan. Skäll inte på valpen heller, detta kan komma visa sig senare i hundens liv på ett negativt sätt.

Någon som kan lite mer om detta, skriv gärna.

Elmis
0

Jag håller med #1. Det är viktigt att hunden får göra sig hemmastadd och får känna trygghet. Det är nog ingen risk att den inte får tillräckligt med uppmärksanhet, men det skall nog vara ganska lugnt hemma. Det är nog ingen bra idé att bjuda hem hela släkten på kalas just den dagenSkrikandes.

Se till så att den vet var den har sin sovplats och var den har sin matplats. När valpen behöver sova skall den få göra det ostört, för de behöver mycket sömn.

Trollhassel
0

Jag får hem min lilla voffsa i morgon och jag kommer att låta henne vila och utforska i sin egen takt. Mycket kärlek och uppmuntran brukar gå åt fösta dygnet också så det har jag lagt nåra skopor på lager :)

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Mistle
0

Jag skulle vilja säga att, ta det bara lugnt, andas och slappna av :). Njut av valpen! :).

Man kommer långt på bara sunt förnuft ;).

Zebben
1

Ta det lugnt och håll Er hemma första dagarna. Ta inte hem så mkt folk. Folk kan gott vänta några dagar innan de får se undret. Låt valpen lära känna hemmet och dess regler. Mys och skäm bort hunden med kärlek, men låt den utforska på egen hand också. Regler Du vill ha att den ska ha som vuxen gäller från dag ett även som valp.

Skäll absolut inte på valpen om den kissar/bajsar inne. Kasta er inte över valpkisset med trasa heller om Ni ser att valpen just lämnat en pöl. Det är belöning för en liten valp. Här kommer man å kissar och matte blir skitkul och kommer farande med en superkul kamptrasa…

Om valpen sätter sig och kissar, lyft upp och bär ut. Hinner Ni inte så låt kissfläcken ligga i 1 min innan Ni lugnt går Dit och torkar upp.

Ziggi
0

#5 Hmmm, men blir det inte en belöning för valpen om den direkt efter den har kissat inomhus får komma ut? Då blir ju tanken för valpen En pöl inomhus och jag får komma ut!

Är det inte bättre att vänta en stund så att inte valpen får den kopplingen? :)

[IsabelleA]
0

#6 men valpen ska ju på något vis koppla kissa och ute. Jag lärde min valp på detta vis och det fungerade utmärkt. Lyfter du ut valpen såfort den kissat inne varje gång klickar det där emellan och rumsrenheten tar snabbare i sig att träna in.
Sedan får du inte glömma bort att ge massor av beröm då hunden kissar ute! Och förslagsvis gå ut ca 3 gånger i timmen. (efter mat, lek och sömn). Nu hade jag ganska tur med min valp då han endast kissade efter sömn så jag visste precis när han skulle ut. Det gäller att hitta ett mönster så blir att så mycket enklare.

Ziggi
0

#7 Ok, bra att det går att göra så också, det var bara en tanke jag hade. :)

Ja självklart ska man ösa beröm över domnär dom gör i från sig ute. :)

På natten, hur länge kan dom sova på natten utan att behöva kissa?

[IsabelleA]
0

#8 Somsagt, jag har rätt tur med min valp då jag får sova till kl 6 och ibland om jag har tur så får jag sova till kl 7.
När han var liten gick jag som senast ut 23:00 och gick ut igen runt kl 6. Så under ca 1 månad fick jag bara sova 6 timmar / natt.
Ben håller sig ganska bra på nätterna men jag är ganska svår väckt så ibland blir det någon pöl inne.

Ziggi
0

#9 Ok, nu håller han sig hela natten eller? :) Han är väl 20 veckor, då brukar dom väl sova rätt länge?

[IsabelleA]
0

#10 Ända sedan han kom höll han sig hela natten men somsagt, vaknar jag inte kl 6 så blir det en pöl inne. Nu håller han sig hela natten och han går och lägger sig kl 9 på kvällen nu och sover till 7 så det är jätte skönt.

Ziggi
0

#11 Ja det blev dåligt formulerat där, jag menade att nu sover han väl längre vilket jag nu fick svar på :)

Linda-A
0

#8 Det är väldigt individuellt när en liten valp kan hålla sig en hel natt. Min tik gjorde det inte alls den första tiden, medan lillkillen gjorde det direkt från början.
Kolla av läget första natten så märker du hur din valp fungerar!

[lolo8453]
0

Jag t rodde att det  var ovanligt att Yogi kunde hålla sig hela natten. Har satt klockan på ringning varje natt kl 3 och då har han sovit. Han e redo att gå ut kl 5, senast 6 annars händer en olycka.

Jag tänkte ta det lungt första dagen han kom hem men han bestämde sig själv för att det skull vara fullt ös medvetslös från första stund. Det är nog individuellt hur hunden vill ha det.

[IsabelleA]
0

Idag sov jag till kl 12. Min kille är nu 5 månader. Gud så skönt att kunna sova ut :)

Han kan sin grej och håller sig. Även han är en riktig sömntuta på mornarna. Jag får knappt upp honom när vi ska ut och kissa på morgonen och jag ska till skolan. Skit duktig är han på rumsrenheten.

Jag gjorde bara så att under 1 vecka gick jag äldigt ofta ut med honom och det hände JÄTTE SÄLLAN att han sket eller kissade inne. Så det var en självklarhet redan från början att man ska kissa ute.

destroyed
0

Sindra är duktig på så vis också, hon väcker mej när hon behöver gå ut på kvällarna men det är just dagarna så man få hålla koll på henne. Hon är jätteduktig med tidningar och när dörren är öppen men på dagarna så säger hon aldrig till