Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 913 ggr
gris3n
0

hjälp

jag har ett litet problem, en av våra tikar blev förmodligen tjuvparad runt påsk och skall i så fall valpa vilken dag som helst (om jag räknat rätt). problemet e att varken jag eller någon annan i min familj kan nått om hund uppfödning överhuvud taget så vi alla går och hoppas på att det "bara" e skendräktighet. men om det nu inte skulle vara det och valpar faktist är på g så vill jag verkligen inte vara oseriös utan jag vill att valparan skall få en så bra start i livet som möjligt.

så nu ber jag mer erfarna hundmänniskor om råd. vad bör vi tänka på inför valpningen osv. vad för slags mat bör tiken äta och vad för slags mat bör valparna äta när de e stora nog att äta fast föda.

jag kanske skall nämna att vi inte märkt någon specefik förändring i beteende/utseende tills för lite drygt en vecka sedan när hon började fylla juvren. oansvarigt och jätte dåligt jag vet, men till saken hör att denna dam är rätt tjock ooch ganska kraftig i normala fall…

jag är tacksam för alla svar på tips och råd. men jag tycker att ni bör hålla fördomar och onödiga komentarer för er själva, jag vet redan att det är jätte dåligt och extremt oansvarigt av oss att inte uppmärksamma detta tidigare.

anaprincess
0

Åk direkt till en vetrinär och gör ultraljud! Om hon visar sig dräktig så kan veterinären berätta allt du behöver veta.

Gluskap
0

Håller med, kan ni inte själv se/känna fosterrörelser så åk till veterinären och gör UL, hög tid att läsa på om valpning nu då!!

Zebben
0

Åk till veterinären och få svar på en gång. Vet kan även meddela vilket foder er tik bör äta. Hon borde för länge sedan redan ätit anpassat foder för dräktig tik i så fall. OM hon är dräktig är det hög tid att börja ge henne matrester i fodret. Det finns forskning om att detta gör otroligt mkt för valparna och att det förhindrar många allergier hos hund.

Lycka till hur det än blir.

[SusannaK]
0

Håll oss gärna uppdaterade! Lycka till!

Zebben
0

Hur gammal är tiken? Om hon löpt/varit skendräktig tidigare så vet ni kanske om hon brukar få juver under skendräktigheten?

gris3n
0

tack för alla svar och jag skall göra så gott jag kan för att få en vetrinär att kolla på henne (tyvärr inte min hund så jag har inte sista ordet :( )

hon är runt 4 år nu, har ingen exakt ålder, som sagt inte min hund och om vart skendräktig tidigare vet jag ej det heller…typ jätte pinsamt…

men tack för alla svar :)

gris3n
0

kan meddela att vi var hos vetrinären och ultraljudet bekräftade att hon bara va skendräktig :)

Zebben
0

#7 Skönt!

Gluskap
0

Åh så skönt!

MarHai
0

Härligt att det var falskt alarm :)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin