Hundar iFokus

Hundar

Etikettböcker-filmer
Läst 9484 ggr
Zebben
3

Alfasyndromet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alfasyndromet - en bok om ledarskap och rangordning hos hundar. Skriven av en av våra främsta hundprofiler - Anders Hallgren.

Författare: Anders Hallgren som anses vara världens första hundpsykolog och den som grundlagt och utvecklat hundpsykologin. Han har skrivit mängder av böcker i ämnet och utbildar även instruktörer och problemhundsutredare i Sverige och utomlands. Enligt mig en av de bästa i världen på hundar och dess beteenden.

"Du brister i Ditt ledarskap."

"Hunden klättrar i rang."

"Du måste bli hårdare och tala om vem som bestämmer."

Dessa meningar har Du säkert hört som hundägare. Säkerligen även från hundinstruktörer också, såna som man tycker sig ska kunna hund. Tyvärr kan inte alla det. I boken ger Anders Hallgren en djupare förståelse av vad ledarskap och rangordning hos hundar är. Han förklarar svåra begrepp som idag är både missförstådda och missbrukade.

Vad betyder egentligen ord som dominans, dominant, rangordning, underkastelse (aktiv och passiv), alfaroll, betaroll och ledarskap? Anders reder ut begreppen och förklarar hur han ser på detta med ledarskap och vilka erfarenheter han har.

I boken kan man läsa om bla

• Ledarskap eller kamratskap?
  • Ledarskapets och rangordningens historia och nutid.
  • Biologiska funktioner av dominans
  • Fördelar med rangordning
  • Aggression
  • Kritik av rangordningsbegreppet
  • Normala relationer
  • Alternativa teorier om rangordning
  • Hundträning och dominans
  • Ledarskap och etik

Boken tar upp otroligt mycket och det väcks väldigt mycket tankar kring relationen hund-människa. Anders vill genom boken få oss att byta ledarskap mot lärarskap och rangordning mot kamratskap. Boken kommer ändra många hundägares syn på sin hund.

Vill Du läsa det första kapitlet ur boken så kan Du göra det här.

Kan varmt rekommendera denna bok. Boken går att köpa bl.a på adlibris , canis och på bokus .

SaraC
0

Det borde nästan vara lag på att varje hundägare läser den här boken och reflekterar över innehållet.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Zebben
0

Precis! Den borde ligga på sängbordet i var hundägares hem. Välläst! Glad

RobFrazie
0

Zebben, du skriver verkligen bra artiklar om böcker:D

Nu bestälde jag ju den andra boken du gjorde så mkt reklam för bara häromdagen så får vänta lite med denna. men tycker det verkar helt lovande!

Ska skriva upp boken så jag inte glömmer den iaf :D

SaraC
0

#2 Absolut! Flört

#3 Jag lånar mycket böcker på bibblan. På så sätt kan man läsa först och se om det är värt ett köp Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

RobFrazie
0

Ja det är klart, kan ju alltid gå ner till bibblan o kolla om boken skulle finnas där. Funderar faktiskt på attdra ner dit nu någon dag :D

Zebben
0

#3 Tack.

Då får Du nog börja skriva upp en lista på böcker. Jag har ca 60 st hundböcker i hyllan och kan rekommendera ca 15 av dem mycket varmt!! Och nu har jag lite tid över så det kommer nog ploppa upp lite bokförslag framöver. Glad

RobFrazie
0

Låter bra Zebben:D

Jag är ingen bokfanatiker, har aldrig gillat böcker, men ja nu är det ju för att kunna lära mig mer som jag verkligen vill läsa lite i bockerna.

Men ja fortsätt med dina artiklar om böcker :D är nog många med mig som gillar dom! :D

minja
0

Den är ett måste för alla hundägare igentligen. Samma sak med ledarskap - fakta eller fantasi av Barry Eaton.

Det verkar som om du och jag Zebben har samma smak när det gäller böcker Tungan ute.

Zebben
0

#8 Ja, den boken (häftet) är också bra. Var faktiskt länge sedan jag läste den, så det kanske är dags igen. Nästa bokrecension blir en bok av Kerstin Malm

RobFrazie
0

Läste precis hos en lokal hunkursledare att Anders varit här för bara någon månad sen och pratat osv, fan att man inte varit inne på hennes sida lite tidigare:p

minja
0

#9 Ja henne triologi är också bra Tungan ute. Har du några planer på att göra några artiklar om engelska böcker? för där finns det ju en hel del.

Zebben
0

#11 Ha ha…nä… har bara en engelsk bok tror jag och det är: Dogs At War skriven av Blythe Hamer.

Har faktiskt dålig koll på hundböcker på engelska.

minja
0

Åh det finns sjukt mycket, håller på att bli hel pank på grund av det Tungan ute. Vill du ha lite boktips får du gärna PM:a.

Zebben
0

Men jag kan skriva lite om min äldsta bok… Tungan ute 

Jag och min hund av Eric Sandstedt. Den skrevs 1948 och är enligt aftonbladet "en bok som inte borde fattas på någon husses bokhylla".

Kan citera lite från den:

När man agar sin hund måste man emellertid tillse, att det verkligen gör ont, så att hunden får respekt för straffet. Man får därför ej endast snärta till honom, så att man endast uppväcker en lindrigare irritering av själva huden. Jag har sett många ex på, att detta bestraffningssätt haft till följd, att hunden i stället för att kväsas blivit uppnosig och förargad på sin ägare, och därigenom har ju saken endast blivit värre. Det är rätt vanligt, att hundar visa humör mot sina husbönder. Sådana hundar äro obehagliga djur, och deras olater få under inga omständigheter tolereras. Om man därför märkser, att hunden vill nafsa, morra eller bitas, måste man redan från början sätta sig i respekt. Då ger sig hunden vanligast.

-----------

Det är absolut oriktigt att bestraffa sin hund i närheten av bostaden. Det händer rätt ofta att en hund,som fått stryk på en sådan plats, helt enkelt vägrar att följa med hem, emedan han sammanställer platsen för agan med det obehag han där lidit. Skulle er hund fått stryk vid porten, så månste ni fortsätta promenaden ett stycke till och därunder tala vänligt till honom. Det är även olämpligt att bestraffa sin hund med det koppel han är van vid att ha vid promenader. Så fort hunden får syn på kopplet kommer han inbilla sig att han kommer få stryk.

--------

Linförighetsmomentet

Det är emellertid ej så lätt att få hunden tillräckligt intresserad av sin förare. Det gäller därför för ägaren att låta hunden förstå det ändamålslösa i att draga sig från hans sida, ty varje gång blir en obehaglig smärtförnimmelse följden av olydnaden. Varje förseelse måste ögonblickligen rättas, och det så kraftigt, att hunden förstår, att han endast vid husses sida har det riktigt lugnt och skönt, ty där förekomma aldrig några obehagligheter.

----

Hur man applicerar ett kraftigt ryck?

Det skall ske blixtsnabbt och bör i hasthet likna den knyck, med vilken man sliter av ett snöre mellan tummarna. Vid övningens början är hundens sålunda ordentligt uppkopplad och försedd med stryphalsband eller stackel. Kopplet ska hållas i höger hand, den vänstra omfattar kopplets mitt och det överflödiga av kopplet samlas upp i höger hand. Händerna skola befinna sig på ett par dm avstånd från varandra. Från vänstra handen faller kopplet i en svag båge ned till halsbandet, där det är fästat i den rörliga ringen. Vi gå nu några steg framåt och vänta, tills hunden drager sig före. Vi stanna då hastigt, samtidigt som vänstra handen föres utefter kopplet mot halsbandet för att slutligen omfatta kopplet, varigenom detsamma blir sträckt. Med ett fast tag om kopplet giva vi nu hunden en knyck, varigenom han kastas bakåt mot vår vänstra sida.

--------

Lära hunden sitt

Tryck med den vänstra handen bestämt och kraftigt ned hundens bakdel mot golvet och kommendera "sitt". Om hunden reser sig igen så trycker Ni om möjligt ännu kraftigare ned honom i sittande ställning och återupprepar kommandoordet. Skulle han lägga sig, trampar man honom på tassarna och rycker upp honom till sittande ställning. Vill Ni fortsätta promenaden sedan står Ni vid hundens sida och håller kopplet. Ge honom ett ryck i halsbandet samtidigt som Ni kommenderar "foooot"

Phu…finns hur mkt som helst "matnyttigt" i denna bok. Tungan ute Men ärligt så står det faktiskt mycket bra saker också.

----

minja
0

Det var tider det! Har tyvärr inga gamla böcker, den äldsta boken jag har är typ hunden som hobby.

psyko
0

Har läst denna bok, kan varmt rekommendera denGlad 
*två tummar upp*