Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4759 ggr
MarHai
0

Hane vs tik

Jag har alltid varit en tikmänniska. Alla mina favorithundar har varit tikar. Tycker själv att hanar är dryga och inte lika uppmärksamma och "lätta".
Dobermannen som bet mig som liten var också en hane, kan säkert ha lite med det att göra också.

Skulle jag skaffa en hane så skulle han med stor sannolikhet kastreras så fort som möjligt.

Vad har ni för erfarenhet, ni som har haft båda könen. Hur stor skillnad är det?

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

anaprincess
0

Har bara haft hanar (har 3 st) En kastrerad och två okastrerade. Har knappt någon erfarenhet av tikar, faster ha en tik och farmor har haft flera och tycker dom är/varit tråkigare i jämförelse med hanarna. Är mer fart i dom. Kan ju bero på ras med, tycker inte man kan jämföra kön så där emot varandra då det spelar in vilken ras och vilke personlighet dom har.

ingann
0

Generellt tycker inte jag det är nån större skillnad mellan könen utan mer mellan olika individer.

Själv är jag "han-människa" mest pga att jag tycker det är lite jobbigt med löpningen och dess droppande, skendräktighet som ibland kan göra tiken till en helt annan hund än normalt…

Jag utgår nu från min egen erfarenhet med hundar sen jag föddes och vår uppfödning, samt alla hundar runt om som jag känner och har känt…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

pippa__
0

Jag har tik nu, men har sagt att nästa gång blir det hane. Jag är också lite av en hanmänniska. =)

Karizma
0

Jag har hane nu har vi upplevt kort tid men inte märkt av att han lider av löp då´minst 1 tik löper vad jag vet iaf. Han är vuxen hund så han vet vad det handlar om :P. Jag har mer erfarenhet av hanar men även vart hundvakt i 2 mån åt en tik ja hon var kanon fin löp hann jag med oxå ingen skillnad mer att jag inte kunde lita på att hon hörde allt :) utan kopplad då var ett måste, men ananrs var hon duktig. Svårt det måste väl vara olika hur man är själv o hund till hund :)

Bella-R
0

Håller fullständigt med #2.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

KindredCold
0

Jag är en renodlad hanhundsmänniska.
Har en tik nu också, men även en hane.

Haft båda könen.
4 tikar - med tiken jag har nu.
4 hanar - med hanen jag har nu.

Jag tycker att hanarna är mycket lättare, mer sociala, villiga att lära, vara med och jobba.
Tikarna upplever jag kan bli "lömska" på ålderns höst, griniga om så vill.
Hanar är trevligare enligt mig.

Jag har aldrig haft problem med en hane, men med alla tikar utom min Krecia som jag har nu.

Kanske haft otur med mina tikar, men jobbar med hundar ocj även där upplever jag en viss skillnad på hane och tik, och även fast det finns underbara tikar och hanar man aldrig skulle gå i närheten av så är hanarna på toppen ändå.

Nej, jag gillar hanar, och ska jag välja blir det en hane, men just nu har jag båda och båda är underbara!

Bella-R
0

#6 Instämmer där med. Jag gillar oxå hanar bäst - oftast oavsett djur. Hanar e lättare på något sätt.

SaraC
0

Håller med #6.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

MarHai
0

Är era hanar okastrerade eller kastrerade?

Solbackens kaniner

SaraC
0

Min hane är okastrerad.

KindredCold
0

#9 Har bara haft en kastrathane. = 3 okastrat.

Den jag har nu är inte kastrat.

MarHai
0

Frågade på ett annat hundforum samma fråga, och skrev då att köper jag en hane så kommer jag kastrera honom. Blev då nästan dumförklarad för att jag ville kastrera. Då kunde jag hellre skaffa en tik. Obestämd 
Varför jag vill kastrera är för att slippa hanbeteendet, och så han slipper bli galen om han träffar en löptik. Jag känner mig också säkrare med en kastrat.

Solbackens kaniner

SaraC
0

#12 Fast jag tycker också att om du redan nu bestämt dig för att kastrera hunden om du köper en hane så köp hellre en tik Flört Om du däremot köper en hane med inställningen att du tänker kastrera om det verkar bli det bästa för hunden så är det en annan sak. Det finns både positiva och negativa aspekter av kastrering och det är viktigt att fundera ordentligt tycker jag.

KindredCold
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Man har ju rätten att välja själv.
Anledningen till varför vi kastrerade (rottweilerhane) var för att han inte skulle gå i avel, och bodde med en rottweilertik = Inga olyckor.

Mina andra hanar har inte visat något bekymmer med sk. hanbeteenden. Glad
Därför har jag inte kastrerat dem.

MarHai
0

Men förs sitter ni och säger att tikar är ojämna och att dom löper 2-3 gånger om året. Så ni rekomenderar hanar. Men när jag vill kastrera hanen så tycker ni då hellre att jag ska skaffa tik? Tungan ute

Solbackens kaniner

SaraC
0

#15 Jag rekommenderar inte hanar. Jag föredrar hanar, men det betyder inte att jag tror eller tycker att det är det bästa för alla andra. Det låter ju på dig som att tik är det som passar dig bäst. Och om du skulle skaffa en hane så vill du kastrera för att slippa "hanhundsbeteende", varför då fundera över att skaffa en hanhund? Glad 

Självklart kan en kastrering vara postiv för både hund och ägare. Men det kan också bli tvärtom och istället göra att hunden förändras negativt mentalt, blir "orätt" behandlad av andra hundar och så vidare. Därför tycker jag personligen att det är dumt att skaffa en hund med inställningen att den ska kastreras. Men det är självklart upp till var och en!

KindredCold
0

#15 Jag säger inget. Flört
En okasterad tik är bra mycket jobbigare än en okastrerad hane kan jag tycka.
Vill man ha en hane så skaffar man en.

Om man ska skaffa en tik och är redan innan köp inne på kastrering.. Vad ska man skaffa då istället?

Nää, jag tycker att personlighet är viktigast, men jag gillar den generella personligheten hos hanar bättre än den hos tikar..

MarHai
0

Tack för era svar. Jag vill bara lära mig lite mer =)  Det är så att jag har spanat in en kull med valpar, där det bara finns en tik. Tyvärr funderar ägaren på att behålla henne, men erbjöd mig en hane istället. Då jag gärna vill ha en unge ur den kombinationen så är det orsaken till min tråd. =)

Solbackens kaniner

KindredCold
0

#18 Jaha, ja.
Alla tänker olika, och även om du får rådet av alla att hanar är bäst och tikar är pest, så kanske du personligen älskar tikarna.

Men säger också, man vet aldrig förrän man prövat Glad

Spännande, vad är det för ras?

SaraC
0

#18 Har du träffat många hanar av rasen? Annars kan det ju vara en idé att försöka få träffa så många sådana som möjligt och gärna med anknytning till "din" kull.

Zandrinos
0

Vår förra hund var en hane. Han blev kastrerad vid vuxen ålder, vilket gjorde att han blev lugnare och trevligare mot andra hundar.

Nu har jag en tik och hon löper var nionde månad, löpningen är inga problem.

Om jag skaffar fler hundar, så blir det också en tik.

MarHai
0

Det är cocker spaniel :) Mamma till kullen är min f.d "sköthund" Lynn, som jag har visat upp här förut :)

Jo det har jag. Min granne, som ägde Lynn förut, föder också upp cocker. Hennes hundar var mycket trevliga. Men jag gillade ändå tikarna mest. Tycker de var mer sociala.

Solbackens kaniner

KindredCold
0

- Icke att förglömma att hanar (och tikar) kan bli sämre vid en kastrering.

De kan bli trötta, slöa, tillsynes tappat livsgnistan.
Så man ska väl egentligen inte göra något om hunden inte mår dåligt av att vara okastrat..

Päls och annat förändras också.

Bella-R
0

#9 Jag har alltid haft okastrerade hanar. Det behöver inte spela så himla stor roll om dom är kastrerade elr ej, för mig är dom i överlag lika mysiga och trevliga oavsett! :)

SaraC
0

#22 Svårt val! Låter ju som att du skulle vänta in "rätt" tik, men samtidigt kan det ju lika gärna bli kalas med en hane också. Lycka till i alla fall!

MarHai
0

Ja… Jag ska ringa uppfödaren idag, och prata om tikvalpen. Ska kolla när dom ska para Lynn igen, då kan jag kanske ta en valp ur nästa kull istället :)

Lynn har varit en sån stor del av mitt liv, vi var oskiljaktiga, och hon valde mig framför allt annat.
Hade hand om henne från när hon var valp tills hon blev lite över 1½ år. Sen var hon tvungen att flytta :(

Solbackens kaniner

Zebben
0

Jag föredrag tikar och kommer troligen aldrig skaffa en hanhund. Tikar upplever jag som mer sociala, arbetsvilliga och den största anledningen är att man slipper "löp året runt" och allt skvättande.

Tikar löper visserligen 2 ggr/år men det är inget som är till besvär. Det handlar om 3-4 veckor om året då tiken droppar lite. De allra flesta tikar tar själv hand om dropparna. Att välja bort en tik för löp, känns som en rätt dålig anledning. Man har 46 veckor om året där tiken inte löper, så varför hänga upp sig på 6 veckor?

Anser också att man lika gärna kan köpa tik om man ändå har planer på att kastrera sin hanhund.

MarHai
0

Hoppas du inte menar mig? Jag bryr mig inte alls om löp, har aldrig sett det som något problem.

Solbackens kaniner

anaprincess
0

Ang kastrering så har jag en okastrerad och en kastrerad. Myten om att om en hund får para sig så blir dom galen efter det kan jag säga är inte sant i alla fall. Den okastrerade som aldrig fått para sig blir knäpp när det löps han vägrar äta sitter och ylar på nätterna och är almänt jobbig. Den kastrerade hanen har gått i avel förut men aldrig brytt sig om löp tikar. Att kastrera var det bästa jag någonsin gjort. Han blev mer harmonisk, slutade skvätta och mycket gladare och piggare :)

MarHai
0

aaaah! nu är jag glad! Pratade nyss med uppfödaren i telefon. Hon ville helst behålla henne själv, men kunde släppa henne till mig om jag lovade att ställa ut henne. Ska åka och kolla på valpen nästa vecka! Skrattande Så här lycklig har jag inte varit på år och dar!

Solbackens kaniner

[SusannaK]
0

Det har blivit mest hanhundar här. Min man hade en blandras/rottweiler tik….samt en grå schäfer hane o det var ingen hit just när hon löpte för att det blev ett sånt leverne på domFlört vi fick alltid ha hundpass till en av dom under den "värsta" tiden.

Men det kunde lika gärna varit så att vi haft två tikar. Men vi föredrar att ha samma kön så vi slipper det där mecket vi löp….o då menar jag en tokig hanhund som bara VILL hela tiden ;-)

Vi var ju helt utan hund ett tag…det gick inte nån längre stund både jag o maken klättrade på väggarna här. Så då fick vi hem Elton vår grandis som tyvärr blev sjuk o inte är i livet idag. Sen fick vi hem Gustav vår basset hound som kompis till Elton.

Så nu är vi lite smått o kikar efter en hankompis till Gustav…det lutar åt Lhasa apso…eller shih tzu ;)…så det faller sig så att det blir hanhundar.

Gustav är okastrerad och det har inte varit något som helst problem med det.

[SusannaK]
0

#30 Grattis till dig! Hoppas det blir som du vill :)

SaraC
0

#30 Grattis! Då verkar det ju lösa sig på bästa sätt. Förstår att du gärna vill ha en valp efter just den tiken.

KindredCold
0

Vissa löptikar är rent av förjävliga (ursäkta språket), vissa mår inte alls bra heller under löp.

Mina löptikar har vart ett rent litet helvete i vissa fall och svärmors hund kom i djupa depressioner under löp och fick kastreras pga av detta då hon mådde så dåligt.
Så jag hade hellre valt en hane om jag visste om de 6 veckorna med min senaste tik, faktiskt.

Mina hanar har inte brytt sig speciellt i löptikar.
-Ja, om de inte träffar den vill säga.

Men att grannhunden löpt har inte fått min hane att sluta äta, gnälla eller yla, sluta sova eller dyl.

Ville bara tala om att alla tikars löp är inte en dans på rosor ;)

Kan dock, för att inte verka helt omöjlig säga att tiken jag har nu, är problemfri vid löp. Glad

**
MarHai** - Grattis! Hoppas på att allt går vägen!Skrattande

Bella-R
0

#30 Vad skoj! Grattis Skrattande

[SusannaK]
0

#34….åh…du jag hade nästan glömt hur det var…rätt länge sedan nu. Hon hade jobbiga löp och Bella som hon hette var ju skendräktig i ett och mjölka sig själv mm mm…så det var ju slitsamt för henne. Vi rådfrågade veterinär om det hela men det blev aldrig riktigt bra.

KindredCold
0

#36 Min tik vart retlig, gick inte att lita på, ja mindre än vanligt.
Hon vaktade på ett obehagligt sätt - Vaktade oss alltså.
Hon åt inte, gick omkring om pep, hela tiden….

Så nej, det vill jag inte ha tillbaka..
Sen skendräktigheten!!
Sömnlösa nätter, allt var jobbigt.

Skrek när vi gick, skrek när vi kom hem, för hon ville varken ha oss borta eller ha oss där.
Ett evigt kallade på "valparna", ingen mat, ville inte gå ut..

Usch ja..

ingann
0

#27 att välja bort en hane av din största anledning är för mig en lika dålig anledning som du tycker att min anledning att välja bort tikar är… Min hane är okastrerad, har bara reagerat på en enda löptik (och den träffar vi nästan aldrig ändå) och skvätter inte… Han gjorde det tidigare i nya miljöer men det har slutat helt.

Flera av tikarna jag känner "städar" inte efter sig vid löp och blir väldigt lömska vid skendräktigheten… Ingen hane jag känner har några direkta dumheter för sig så för mig är det ett perfekt val att ha hane, precis som det är för dig att ha tikar.

Så det är rätt dumt av dig att säja att vi har dåliga anledningar när vi utgår från våran erfarenhet… vi har aldrig påstått att ditt val av hundkön är dåligt eftersom det är ditt val och din erfarenhet!

MarHai: Grattis och lycka till med din lilla tjej:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

destroyed
0

Jag har aldrig haft en hanhund utan har alltid haft tikar så därför känner jag att jag kommer bättre överens med tikar men jag tvekade jättemycket inför mitt köp av min hund jag har nu då uppfödaren sa att hanhundar är mycket lättare och mycket mer tillgivna så jag hade ännu inte vetat vilken hund som passade mej bäst om det inte hade vait så att det bara blev tikar i min kull och då var det självklart att det skulle bli tik

Marhai  gratulerar!

AnnL
0

I mitt huvud fanns bara tik när jag skulle skaffa hund. Allt vad handjur hette var jag emot. Förmodligen bara en fix idé. Och sa hade jag hört att hanhundar markerar överallt när man kommer bort osv.

Men när tiken som jag skulle ha valpar efter födde var där en tik som var dödfödd och tre hanar. Det var väl gåvan till mig att omvärdera mina förutfattade meningar.  Jag tog ändå en hanvalp som jag inte ångrat för en minut. Han är strax över 9 mån. Har försökt markera borta ett par ggr. men då har jag varit på min vakt och tagit honom med en gång, så det har han slutat med. Men visst, man måste läggga ner lite extra arbete när dom börjar bli könsmogna men det har man igen när dom blir vuxna. Skulle skaffa hanhund igen om jag skulle skaffa fler hundar. Skrattande

Grattis Till hundvalpen.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

KickanW
0

Eftersom jag inte har så jättestor erfarenhet av hund och har umgåtts med både fina hanar och fina tikar tänkte jag praktiskt.

Om man bor i en stad är det rätt stor risk att man alltid har någon löpande tik omkring sig, vilket då kan leda till att en hane jagar tikar året om. Om man däremot väljer att ha tik behöver man bara ha det problemet två gånger om året.

[jakke94]
0

vi har haft bägge delar.. just nu har vi en clumberhane och 2 clumbertikar samt en flatcoated tik…

när det gäller clumbern så är hanarna lungnare och är mer uppmärksam på ägaren.. tikarna är mer självständiga och lyssnar bara på dej när dem själva vill :P ..

Singo-Torpet
0

jag har en hane han är kastrerad och han är samma hund nu som innan.. lite finare päls har han..

men nästa hund blir nog en tik… men de får vi se ja väljer nog inte kön sådär utan en individ som ja och uppfödaren tycker passar oss :)

Ekens
0

Jag har både en tik och en hane, tycker det är lika mycke jobb med båda. Dock kan du ju tänka så här en tik får du kanske jobbigt med 2 ggr om året medans en hane som blir upp i varv av löp kanske aldrig får andas ut då alla tikar inte går i löp samtidigt så kan mycke väl vara flera månader.

Dock tycker jag att ska du inte använda hunden i avel så kastrera den, Tikar så minskar chansen för livmoder cancer och det tycker jag är tillräckligt stort själ även om chansen finns att hon inte får det så finns den fortfarande att dom får det.

Angående hanar tycker jag samma där ska den inte gå i avel så kastrera, förstår inte varför detta skulle vara så elakt mot hunden? det är ett fortplantnings organ det handlar om och ska han inte ha valpar så varför ha det? Tänk även om det skulle visa sig att han har problem med löp tikar är det inte snällare då att kastrera innan han får smak för det så hunden kan få slappna av istället för att gå på högvarv x-antal månader.

Sen får alla ha sina åsikter, detta är mina och jag anser inte att alla behöver dela dem :)
Lycka till med valp köpet Glad

Made
0

Hej Martina!

Grattis till hundvalpen….Kan meddela att Yuki mår jätte bra =0)

Jag själv har tre hundar…två kastrerade hanar, en högbent jack russel och en mellan pudel och så en stor pudel tik.

Är för kastration av hanar som inte ska användas i avel.

Tycker att man ska gå efter individen och inte kön…..finns för och nackdelar på både hane och tik.

Mina två första hundar var tikar ….en dalmatin som jag köpte när jag gick ut nian för pengar som skulle bli till mitt körkort…..=0) och en gos d`atura catala ( spansk vallhund som jag hittade på Ibiza) sedan hade jag en bullterrierhane som var ganska mycket hane om man säger det så…. och så nu 6-årig hane , 5-årig hane och 2-årig tik….

Tycker man ska ha "öppet sinne" när man väljer valp, man behöver inte bestämt sig för vilket man ska ha innan man åker till uppfödaren…….blir oftast bra det som blir =0)

mvh Madeleine

Taci
0

Jag föredrar helt klart hanhundar. :) Jag tycker de är jämnare i temperamentet än vad tikar är, o mer följsamma. Man slipper löpningen. Ett plus är ju att jag mest tilltalas av det grova, maffiga utseendet som många hanhundar ofta har, av de raser jag gillar :)

Går inte o säga att det ena eller andra är bättre, det är bara en fråga om tycke o smak :)