Det måste ha hänt något så att hunden kände sig hotad, pressad……för jag har då aldrig hört talas om att en Golden skulle vara aggressiv.

Jag har hört flera fall med golden som har bitit och skadat ordentligt. Förra sommaren var det en man här i närheten som fick hela handen sönderbiten. Golden har starka bithämningar men när de väl biter kan det bli ordentligt. Det är i alla fall min erfarenhet. De flesta golden är så klart supergoa hundar.
Jag har också hört flera fall med goldens. De får ofta stå ut med mycket från barn osv eftersom de är "den perfekta familjehunden" och tillslut säger de ifrån, vilket man kan förstå. Hoppas det går bra för flickan.

Golden är den hunden som biter oftast enligt statestik, men ja tror de beror på att det är en poppis ras som många har därför de är så "många som bitit" , kanske just barn familjer med?

Det finns ju alltid en gundorsak till varför en hund biter…..hoppas man tar reda på det och inte bara avlivar hunden. Jag tycker naturligtvis det är jättetråkigt för denna lilla tjej som blev biten, inte tu tal om annat. Tycker det är tragiskt när det går så här långt…….

Tycker det är väldigt intressant att läsa vad alla skriver i den här tråden. Hade det varit en amstaff eller liknande så hade det inte varit tal om att kolla anledning varför den bitit utan hade varit avlivning direkt…

Vilken hund som helst kan ju attackera när den känner sig trängd elr hotad, själv har jag en golden retriever hund, hon skulle aldrig attackera någon bara för att men hon kan hugga ifall en annan hund (spec hanar) börjar lukta henne för mkt i rumpan, haha! Men jag är säker på att den dagen hon känner sig hotad så hugger hon, även om man inte kan ana det själv. Eller hur resonerar ni med hundarnas beteende, tror ni också att de kan hugga även om de är "världens snällaste" hund?
Synd om flickan som blev huggen, hoppas hon klarade sig relativt bra efter sjukhusvistelsen!

#7 absolut tror jag det eller rättare sagt jag vet det. En släkting till mig fick avliva sin hund för ett tag sen för att den gav sig på deras barn oprovoserat fast dom haft hunden några år och den har varit med sen barnet föddes.
Har ni tänkt på en sak. När jag läste om detta på någon nyhetssida på internet stog det "Hund har bitit 8 årig flicka". Hade tex varit en amstaff eller någon hund med liknande utseende hade det stått "KAMPHUND bet 8 årig flicka".

#9 Ja, håller med dig om att det blir mer uppmärksamhet och folk blir mer "upprörda" när en "kamphund" bits, eftersom alla tycker de är mycket hemskare än en t ex labrador, golden, mfl. Men hund som hund, alla kan hugga! Vissa vill bara inte inse fakta att även de snällaste familjehundarna kan blir riktigt aggressiva dem med.
#8 Konstigt att hunden blev så aggressiv! Oftast kan det bli så när man har en hund, och sen skaffar barn att hunden känner sig utanför och inte lika "populär" längre.. Fast jag vet ju inte ifall deras barn var lite äldre eller fortfarade liten. Men jag har hört att hundar kan bli så mot småbarn.
#9, så himla löjligt att folk måste måla upp det som att allmänheten har så jäkla mkt emot kamphundar. Jag ser det som lite gammaldags.
Testa bara att googla på olika hundraser som bitit eller attackerat. Bara på o söka på Schäfer kunde jag få upp 8-10 st på bara förstasidan där det stod just "SCHÄFER" gjorde si eller så. Likadant med andra raser. I just detta fallet stod det bara "hund", men det är i övrigt ingen skillnad på nyheterna om hundattacker. Jag kunde även hitta en mängd olika nyheter där det stod bara "hund" i rubriken, men senare i texten stod att det handlade om en pitbullterrier tex.
Hoppas jag gjorde mig förstådd, det blev lite rörigt där ;)
Hmm, tredje golden incidenten på mycket kort tid.
Kanske dags att inse att ingen ras är perfekt.. 

Golden ligger väldigt högt på listan över att bita människor. Har inte sett någon nyare statistik på länge, men den lista jag såg sist så låg golden högst. Då är det procentuellt så hur många hundar det finns av någon ras spelar ingen roll.
På 80-talet var Golden riktigt illa ute. De hade en katastrofall mentalitet, mkt pga en hane som använts i avel som inte var frisk mentalt. Han användes otroligt flitigt. Kan tyvärr inte komma på hans namn just nu, men jag har det uppskrivet någonstans.
Men att just golden ligger högt beror även på att det många gånger hamnar hos barnfamiljer. Det innebär många gånger otillräcklig aktivering och dessutom barn som inte får regler för hur man beter sig gentemot en hund. Detta resulterar i att människor och kanske framförallt barn blir bitna. Om folk oavsett ras de köper verkligen ägnar tid åt att ta reda på om rasen är rätt för dem innan de köper, så hade många olyckor aldrig behövt hända.
#13: Precis vad jag skulle säga, speciellt när jag läste #1: _"för jag har då aldrig hört talas om att en Golden skulle vara aggressiv."
_Senaste listan jag såg hade också Golden som etta på hundar som biter oftast.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Hittade den här listan fån Österrike över de raser som biter mest…..där finns inte ens Golden med. En Amerikansk lista finns också och där ska Golden och Tax toppa…..Håller på att största ansvaret är den som håller i kopplet.
1. Schäfer: 2,83
2. Doberman: 2,71
3. Spets: 1,81
4. Pekineser: 1,56
5. Tax: 1,35..
6. Schnauzer: 1,33
7. Collie: 1,30
8. Jakthund: 1,29
9. Pudel: 0,98
10. Rottweiler: 0,92
11. Beagle: 0,80
12. Terrier: 0,61
13. Bernersennenhund: 0,58
14. Labrador/retriever: 0,49
15. Blandras: 0,46
16. Spaniel: 0,31
17. Shi Tzu: 0,26
18. Malteser: 0,00

#15 Ja, ansvaret är ju personen som håller i kopplet. Och i vissa fall beror det ju på hur de är uppfostrade :) Det finns ju tyvärr många fördommar mot olika hundraser, men man måste ju se hund för hund, inte att varje "kamphund" är hemsk, eller så. Om ni förstår vad jag menar :P
Den statistik som finns är inte särskilt tillförlitlig, eftersom långt ifrån alla bitskador registreras någonstans.
För att inte glömma det viktigaste, antalet individer av rasen som finns i landet. Till exempel Golden är ju Sveriges näst vanligaste ras, självklart är det då fler som blir bitna av en Golden än av någon ras som det knappt finns indivier av i Sverige.
Och till sist, som Zebben skrev, kan dålig avel och vilka som skaffar hunden spela in.
Men självklart kan en hund av vilken ras som helst bita. Det är enbart vi människor som "styr" över det. Förutom i de fall där det handlar om någon fysisk eller psykisk skada hos hunden.
För att återgå till tråden, hoppas verkligen att den lilla flickan blir helt återställd!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Saken med golden brukar vara att de inte varnar innan de biter, så som andra hundar oftast gör.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Hm på ett sätt känns det underbart att det lyfts en annan ras än klassiker hundarna när det kommer till hundbett än de så kallade "kamphundarna" men det är så himla synd om flickan så det är en bitterljuv känsla..
Jag har varit med om en del Goldens som varit ostabila och osäkra och visat aggresivitet…precis som många andra raser folk tror "aldrig" kunde vara aggressiva, alla kan men det är ju varför som är intressant.

#15 tyckte det var en konstig lista förstår inte vad siffrorna vill visa. Och varför är malteser med om det nu står 0.00 på den :/
#15 Tänkte på listan.. Är det ALLA jakthundar, för då är väl golden med?
Är ALLA terriers med, eller bara vissa sorter.. Hmm..
Men håller med #17..

Uscha stackars flicka…
Jag tycker som de flesta här inne. Det verkar som att vissa folk har något emot "kamphundar". Med fel uppfostran så kan ju en liten Pudel bli aggressiv. Och om en Pudel skulle ge sig på en flicka så skulle det nog inte komma med i tidningen (den gör inte lika mycket skada, emn ni förstår kanske poängen?), Kanske en liten sida om den hade gjort mycket skada men om en tex amstaff skulle göra lika mycket skada som pudeln gjorde så skulle det stå på framsidan och hunden skulle avlivas på en gång!
Vissa människor kan tom tycka det är gullig när en lite Pudel lr liknade är agressiv och morrar och visar tänderna, men om en stor dobberman skulle göra så då hade det blivit andra saker!
Det värsta är att de undersöker inte alltid hunden innan den avlivas. Det stog i tidningen för några år sedan att ett rottweiler hade bitit en tjej i armen, den avlivades men sedan visade det sig att flickan ahde tryckt in en pinne i örat på hunden så djupt att den knappt syndes. Men om man bara hade lyft på örat så skulle man se att det var en pinne där i. Klart hunden säger ifrån då!
Jag läste det på text-tv i går kväll. Stackars flicka!
Det är lika hemsk varje gång när barn blir huggna oavsett vilken ras som hugger!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Jag orkar inte kommentera sådant här längre…
Men #22
Fy så hemskt med rottisen!
Om dem som tror att det bara är dessa som blir publicerade som blir biten så har dem fel.
Bara för att den golden högg ett barn betyder det inte att kanske 10 till gjorde det igår eller att just nu bits 15 barn av hundar.
Dvs man förstorar upp allt.
Tänk om jag skulle skriva in varje gång mina katter biter mig.
Då skulle man få folk efter sig.
En hund som är normal biter inte om den inte blir retad/slagen eller så.
För mkt skriverier, folk har inget att tala om.

#25 Håller med… Fast det är ju fortfarande hemskt att hon blev biten…
Ja. Ingen vill ju bli biten oavsett djur.
Men när det väl händer så skall man se till att reda ut vad som orsakade det hela och inte bara se ner på hunden.
Tänk på att vi människor är Rovdjur och hunden bytesdjur för oss.
Att i djurens värld är vi lika värda oavsett ras mm och därför måste man leva på allas villkor dvs acceptera när man vill vara ensam mm och när man är grinig/arg låta en vara.
Kopierat mitt inlägg från en annan tråd:
(för dig som aldrig hade hört talas om en golden som angriper människor)
När jag var liten kom jag in hos en familj som bodde på samma kvarter som oss, första gången jag var in där med andra ord. När jag kom innanför dörren flög deras vuxna golden retrieverhane rakt mot min strupe och försökte hugga mig. Ägaren fick tag i halsbandet precis innan käkarna slog ihop… ca 7 cm från strupen på mig (den var så rasande att det faktiskt såg ut som att den hade rabies).
Jag hade aldrig träffat deras hund tidigare, jag anser inte att det är provocerande att ett barn kliver innanför tröskeln (hos en barnfamilj).
Tillägga kan jag ju att denna hund var rasande varje gång den såg mig, jag slutade helt att besöka den del av kvarteret i skräck för att den hunden skulle komma lös.
Ägarens agerande får mig att tro att det inte var första gången..
Jag tycker absolut inte det är motiverat att låta en sådan hund leva på bekostnad av gud vet hur många sargade människor?
Hundvan? Jo vi har alltid själva haft hundar.
För att avliva en myt
Det finns ingen officiell statestik, och verkligen inte en svensk sådan.
Fattar inte varför sånt här alltid skall bli rasrelaterat, hundar kan bitas dom har vanligtvis tänder allihopa.
≧◔◡◔≦
#25 det är väl ändå en viss skillnad om du blir biten av dina katter eller om ett barn blir hugget av en hund??? du skulle ligga närmare en liknelse om dina katter klöste ögonen ur dig varje dag….
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

#27 Är vi rovdjur och hunden vårat bytesdjur? Nä, nu har du nog blandat hundar med hästar eller hur tänker du? Jag kommer aldrig att tycka att det är ok att en människa blir svårt skadad av en hund. Älskar verkligen hundar men folk går före.
Att jämföra med att du blir biten av dina katter tycker jag är rätt sanslöst när en liten flicka har blivit illa biten. Eller blir du också opererad varje gång dina katter biter dig

#17 Fast dessa listor som varit ute är räknat procentuellt på hur många hundar av varje ras som finns. Så då spelar det ingen roll om någon ras är vanlig i landet eller inte.

#19 Jag har blivit biten 3 ggr i mitt liv. Klantigt..ja mkt möjligt…men så jobbar jag med hundar och har så gjort dagligen de senaste 10 åren.
2 av gångerna var det golden som bet.

#29 Jo, det finns/fanns statistik. Försäkringsbolagen gör/gjorde dessa. Även sjukhus har haft statistik på vilka raser och var betten har tagit.
Men oavsett så är statistiken rätt ointressant då mörkertalet ät stort. Och kunskapen om vilken ras som bitit är måbga gånger mkt bristfällig.

Min mormors hund bet mig riktigt rejält i armen så att hela armen svullnade upp och blev blå. Men hon var en hund som man inte trodde skulle hugga mot en, men en dag hade hon fastnat med tassen, då skulle jag lyfta bort henne, då kände hon sig pressad och högg. Men hon avlivades aldrig, vi i familjen skulle aldrig avliva en hund pga att den högg. Hundar har en stor del i våra hjärtan, och även hur dumma de skulle vara så har de en plats på jorden!
Det är ju likadant som att man skulle döda alla människor som någongång misshandlat ngn.

#35 I min familj hade vi aldrig accepterat det, tror nästan min pappa själv tagit ut hunden och avlivat den om den bitit nån av oss barn. En gång är en gång för mkt.
Tror nog världen varit bättre om man gjort det, tänk den skräck dom människor som blivit utsatt för misshandel lider av, dåligt exempel.
lite OT, men att dra likheter / paraleller mellan hund och människa funkar inte. Det är inte rimligt, eller på något sett värt att göra det.
Den enda faktiska likheten jag ser, är att båda kan döda.. som så många andra djur.
Till saken, folk tror så mycket.
Samma sak med Disney's 101 Dalmatiner.
Gissa hur många barnfamiljer som skaffade dalmatiner till sin små barn, fast rasen inte ter sig som en småbarnsfamiljehund utan passar mer som en stallkompis.
Undantag för individer, men varför skaffa en hund till fel endamål egentligen.
Hemskt att flickan vart biten, men jag förstår ärligt talat inte varför media bryr sig om det. Folk vet att folk blir bitna, hundar blir dödade av andra hundar mm.mm.
Vad var det som var sååå speciellt med just det fallet?
Någon som vet?
-Ja, hund som hund, alla raser har tänder = alla kan bitas.
Det är föräldrars ansvar att lära ungen hur man rör sig kring en hund.
Ursäkta, men blir bara så irriterad på detta tjat om att hundar biter.
Ja, det bits, och i de flesta fallen är det vårt eget fel. 

Detta vet jag genom säker källa att den golden som bet flickan har aldrig varit aggresiv eller visat tendens till det förut, den har varit genom go. Så förmodligen blev den trängd eller ville helt enkelt inte att flickan skulle klappa den.
Så visst det är väll synd om henne men tycker hennes föräldrar borde ha mer koll och lära barn att respektera att alla hundar inte vill va sociala med alla.
tycker verkligen inte att de ska va "En gång är en gång för mkt." beror ju helt på vilken situation hunden är i.
Dock borde föräldrar lära sina barn att ha mer respekt för djur.
En bekant till oss har en goldenhane som bet deras flicka i ansiktet, till syner helt oprovocerat (pappan stod intill).

Jag har en golden och just hon skulle aldrig göra något. Lugn gammal dam.
Men det beror ju också på hur de har blivit uppfostrade och vilken stamm å massa. Det beror på massa, inte bara rasen av hund.

Man ska aldrig säga aldrig…

Så säger alla om sina hundar.
Vår gammla labbe, då 13 år, var världens lugnaste och goaste hund! En dag högg han min sambo när han klappade honom över ryggen. Det var pga att han hade ont, så allt kan hända även med den snällaste och lugnaste hunden.

Aggressivitet/utfall är ju ofta smärtrelaterat…..gjordes en undersökning för ett X antal år sedan och där kom man fram till att 75% av alla hundar som avlivades pga aggressivitet/utfall var smärtrelaterat……Jag hade en Bouvier des flandres som bara blev 4 år, hade varit sjuk av och till under alla år…..hade stående infektioner i kroppen som blossade upp när som…..
En dag när grannen var och fickade hos mig så ställde hunden grannen mot väggen, svart i ögonen. Han gjorde ingenting men hade grannen rört sig så hade jag inte svarat för vad hunden hade gjort…….Ringde min Vet samma dag och fick en tid senare på em. Dottern kom hem från skolan och skulle följa med, hon passerar hunden och samtidigt klappar honom på huvudet, han tar tag i hennes arm och håller fast henne……högg inte men markerade *ge fasen i mig*……Ringde till en vännina som har kunskapen om sådana här probem (hundpsykolog) och pratade, sen till Vett för undersökning……
Ja alla var nog överens om att hunden hade kommit till det stadiet att han inte kunde hantera sin smärta utan visade det på det här sättet……..han fick ett jättefint avslut

#46 , jo det är klart, men hon skulle inte få något utbrott bara sådär.
Det skulle nog inte eran labbe heller få kanske om han inte hade ont.
Vissa hundar går ju bara på en utan anledning. för mig är det inte samma sak som när en hund biter eller så om det gör ont på hunden..
#34 och vart finns dessa att skåda? när jag kom till vårdcentralen för hundbett var det ingen som frågade rastillhörighet på hunden som bet, det enda dom ville ha svar på var just om det var min egna hund som bet.
≧◔◡◔≦
#25 skrev _"En hund som är normal biter inte om den inte blir retad/slagen eller så."
_Men ursäkta mig, men vad i hela fridens tider är en normal hund då? Är en normal hund en totalt emotionellt nollställd hund?
Om min hund blev slagen av en främande person skulle hon först försöka fly, men om denna person skulle jaga efter har jag inte ett dugg svårt att tro att hon skulle kunna svara upp och försvara sig.
Sen känner jag andra hundar som inte ens skulle ta en människa som hotar i hög grad utan direkt svara upp (nu är det inte sagt att de skulle hugga direkt, men svara upp).
Sen måste jag faktiskt påstå att om någon slog min hund så skulle jag inte ha något emot att hon svarade upp och försvarade sig själv. Lika så som jag måste kunna svara upp om någon beter sig illa mot mig.
Så vad är då en normal hund?
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

#49 Det vet jag inte. Jag vet däremot att försäkringsbolaget/en har haft samarbete med sjukhus för att få fram en statistik på bett. Jag har inte själv varit delaktig i detta så jag vet inte mer. Det är inget som de gått ut med, utan var bara en inofficiellt undersökning. Det var flera år sedan när jag gick min utbildning som vi fick se denna.
Jag fick när jag blev hundbiten för några år sedan och blev tvungen att uppsöka sjukhus meddela vilken ras det var på hunden. Jag fick även, när jag skulle få ut på försäkringen för mina ärr tala om vilken ras det gällde.
Sen är ju just detta även ett stort mörkertal, för hur många som blir hundbitna kan verkligen tala om vilken ras det är och inte vilken ras de tror att det är.
Jag fick inte heller tala om vad det var för ras som bitit när jag uppsökte läkarvård. Det var väl 2 år sedan kanske.

Nä, de andra 2 ggr jag blivit biten har de inte frågat. Så det var nog bara under en viss tid som detta gjordes. Som sagt, jag vet inte hur stor omfattning det var på denna undersökning, men jag har sett statistiken.
#53 Ja, det måste ju varit under en viss tid.