luktfri hund ?
hejsan! min kompis ska köpa deras första hund :)
dem bor i ett parhus med trädgård.
kompisen då ville ha en staffordshire bullterrier från början men pappa är lite pedant av sig, men han älskar hundar. så han vill ha en hund som inte luktar eller luktar lite hund och en som inte fäller..
jag tipsade om lagotto och storpudel då dem gärna vill ha av den större storleken :P men har ni några andra tips ? :)
Haha jag tycker att pudlar luktar värre än "vanliga" hundar när dom är blöta, då dom luktar som blöt kofta. ;)
Men, skämt åsido, vad vill dom göra med hunden?
Jag tycker att man ska jobba med sin hund om man äger en storpudel. Våra har i alla fall varit väldigt aktiva hundar med krav på både motion och aktivering.
Lagotto har jag ingen speciell erfarenhet av, när det gäller aktiveringsnivå. Jag har träffat många lagottos men jag vet inte om dom jobbar med dom.
dem vill träna den i lydnad och spåra lite med den (för skojs skull) och jag är intresserad av att hjälpa till att ställa ut den ;)
sen är min kompis ute efter en kompis som hon kan vandra med för hon är ute och går i någon timme några gånger i veckan :P
lagotto har jag erfarenhet av .. lite iaf :P min andra kompis har en sådan som dem bara har som sällskapshund men är även ute i skogen med den och så ibland :P fast det som är lite dåligt med den är att den gräver hela tiden :P det är ju en tryffelhund ;)
några andra tips om hundraser ?

Luktar?
Vad menar de med lukt?? Typ pga fet päls eller pga tandsten?
Sambons kusins GD är 8 år och har alltid fet päls för han inte tycker om att bada… Han luktar riktigt illa…
Men den bullen jag känner luktar inget alls, de badar honom ganska ofta.
jo men man kan ta som exempel vinthund.. den rasen har inte någon spec. hundlukt om man gemför med våra flattar och clumbers :P

Nej, vinthundarna, om man undantar irländsk varghund och skotsk hjorthund, luktar inte, men det är ju inte alla som gillar vinthundar, annars så har jag märkt att den långhåriga collien, inte luktar. Ingen av mina tre, luktar, fast det är långt mellan baden, möjligen hanarna då, lite "kisslukt" under magen där det "skvätter". Men de luktar inte "hund" som en del andra raser.

Kan rekomendera Basenji, förutsatt att personen/personerna i fråga gillar motion och gärna agillity. Basenjin är dock inte särskillt stor, men den fäller knappt och luktar så gott som ingenting :P
Så man ska gärna gilla agility för att ha en Basenji? Jag har fått för mig att det inte direkt är åt det hållet - utan kanske snarare att man inte ska vara så träningsinriktad själv då det är en urhund.
Men jag kanske har fel?
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Jag har haft en Basenji som jag tränade agillity med (dock bara på hobby-/amatrörnivå) och hon gillade det jättemycket, men agillity är absolut inget måste för denna ras, det finns många andra träningsformer och aktiviteter som passar denna ras Lure Coursing bland annat! :)
Mer om Lure Coursing finns här: http://www.triads-basenjis.se/lc.htm
Min faster har en spansk vattenhund, den fäller inte och luktar inte.