Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 999 ggr
Hyacint1
0

ÖGON

Hade tingat en valp som vi skulle få hem i Juli, men så blir det nu inte när valpen på ca 20 dygnet började att öppna först det ena ögat sedan det andra visade det sig att det sista ögat var "tomt" där fanns inget öga, och veterinären lär ha sagt att det andra ögat som var öppet var det ingen syn på …..Gråter

Är det någon här inne som vet hur vanligt detta är?

Rasen i fråga är en Pomeranian.GråterGråter

anaprincess
0

Oj vad läskigt Förvånad Har aldrig hört talas som något sånt. Det ända jag vet om ögon är sjukdomar och sånt men detta var helt nytt för mig. Fast det är ju det att missbildningar händer ju både hos djur och hos människor fast det är nog mer ovanligt i sverige där vi är mer noga med ras aveln (för det mesta).

[jakke94]
0

har aldrig hört talas om det.. men tror egentligen inte det ska vara någon fara.. man kan ju oftast sätta in ett keramik öga.
det sprang runt en katt här i många år med ett blått keramiköga, han värkade må bra endå

Men om jag hade varit uppfödaren så hade jag nog tagit de ledet ur deras avel iaf

anaprincess
0

#2 ibland är det inte alltid bästa lösningen med keramikögon. Hade en häst på ridskolan som bara hade ett öga, den fick ett keramik öga och blev väldigt konstig efter det, det visade sig sen att den hade ont av den och vetrinären sydde igen ögat helt och hästen mådde mkt bättre och blev snällare efter det.