Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 9431 ggr
ew
0

Skällig valp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har min lilla kille blivit 10 veckor och allt är underbart, förutom hans skällande, han skäller när han leker, skäller på katterna och skäller på andra hunden när hon inte orkar leka med honom o.s.v Hur får jag honom att förstår det där med att vara tyst?..:P Har provat lite olika grejer men de hjälps inte. Bor i lägenhet så jag är rädd att grannarna kommer och knackar på snart.. :/

CaTim
0

Ett tips är att lära honom skälla på kommando, alltså lära honom "skall". Därifrån kan man lättare få honom att förstå när han ska sluta skälla. Ett litet tips.

[IsabelleA]
0

#1 jasså? Fungerar det? Jag har hört av många instruktörer att man absolut inte ska lära in skall om dom är skälliga Obestämd Har jag fel kanske? Hmm. Rätta mig gärna.

Gluskap
0

Har jag också hört!

SaraC
0

Jag håller med #1. Om man bara lär in skall och inte tyst så kanske det kan bli värre, men jag har alltid tyckt och hört från många andra att det är lättare att lära in tyst om hunden kan skall.

TS - Otroligt vacker hund du har förresten!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

CaTim
0

Som #4 säger, man måste givetvis lära in ett "tyst"kommando och detta är betydligt lättare om man lärt in skall på kommando.

Jag kan inte komma på något annat sätt, om nu instruktörer säger att man inte ska lära in skall på skälliga hundar (jag har inte hört detta) men jag förstår inte riktigt vad den negativa effekten skulle bli. Hur menar dom?

Antiskallhalsband och dyligt brukar de små liven lista ut hur funkar och lär sig snabbt att veta när dom inte  har dessa på sig…

alphinna
0

Har också fått lära mig att man ska lära in skall på kommando om man inte vill ha en hund som skäller i ett…….

Gluskap
0

Eftersom min hund inte skällde/skäller så lade jag inte på minnet varför man inte ska lära skall…

Min blandis skällde mycket, men det var inget problem att lära henne tyst och jag lärde henne aldrig skall…

CaTim
0

#7 Fast då har ju inte TS samma problematik som dig då hon inte lyckas lära sin hund vad tyst betyder, hon undrar ju vad man kan göra om det inte lyckas… Så det är ju inte riktigt jämförbart.Flört

[IsabelleA]
0

#5 Man måste ju int lära in skall för att kunna lära hunden tyst. Visserligen går det enklare Men då undrar jag vad TS försökt med?
Det är ju onödnigt att lära in skall om TS inte ens vet hur man lär hunden tyst.

Antiskallhalsband är ju tom. olagligt i sverige? Så dessa är bara att stryka från listan. Och det är som du säger, hundarna listar snabbt ut när dom kan skälla och inte. Det är som med ett sele, då drar dom mindre, men dom förstår inte att dom inte får dra. Alltså har dom inte lärt sig ett skvatt av det.

Jag vet inte hur instruktörerna menar med detta, men man gör ju inget som en hundinstruktör ber en att inte göra? Right? Dessutom tror jag inte att dom säger det bara "för att det låter rimmligt" Skrattande.

Tyst kan man lära in på olika sätt men jag kommer att dra upp ett sätt som jag med egen erfarenhet tycker fungerar bäst.

Såhär lärde jag in tyst: Min hund var i ett neutralt läge, jag höll fram en godis och sa tydligt TYST till min hund, han var redan då tyst. Därefter säger jag BRA och belönar med godis. Tyst betyder nu att han får belöning av mig. Senare när han börjat skälla avleder jag skällandet, neutralt, uatn att säga något. Därefter TYST+BRA+BELÖNING. Undvik att säga ordet TYST på ett negativt sätt, då detta triggar hunden till stt skälla på fienden. Numåste du kunna läsa av din hund bra. Innan hunden börjar skälla (då du ser att hunden är påväg att skälla) ska du genast säga TYST-> BRA+BELÖNING. 

Hoppas att jag inte förklarat allt för krångligt, på detta sätt gjorde jag. Och som du kanske redan vet måste du ta reda på varför hunden skäller innan du ger dig på träningen.

Rätta mig gärna om jag har misstagit mig.

[IsabelleA]
0

#9 Glömde säga att metoden har jag hämtat ur boken ALLMÄNLYDNAD av Inki sjösten.

CaTim
0

#9 O.T du skrev:

Jag vet inte hur instruktörerna menar med detta, men man gör ju inget som en hundinstruktör ber en att inte göra? Right? Dessutom tror jag inte att dom säger det bara "för att det låter rimmligt" Skrattande.

Detta är ett resonemang som jag absolut inte kan hålla med om, instruktörer är människor precis som du och jag, jag skulle aldrig lita blint på vad en instruktör sa om jag inte fick förklarat för mig varför h*n resonererar som h*n gör, och isåfall hålla med om att resonemanget låter rimligt.

[IsabelleA]
0

#11 Håller med om det till viss del. Instruktörer (hoppas jag) har arbetat mycket med hundar och dom är ju inte instruktörer för att dom endast gillar hundar. Utan en instruktör finns där för att hjälpa, och nog måste man lita på att instruktören hjälper en? Flört Oavsett om man får det förklarat för sig eller inte. Visserligen kan man i vissa fall bli en aning fundersam och inte följa deras råd, men i detta fallet tycker jag att man får göra som man vill eftersom att jag inte fått något konkret förklaring men jag tippar på att hunden skäller mer eftersom attt man (nätt och jämnt) framkallar beteendet iom. att man minst sagt lär hunden att skälla och därefter ger belöning. Glad

… Det beror ju på hunden som individ också. Inlärningen som jag beskrev ovan kanske inte passar alla hundar utan det finns ju vissa fall då man måste lära in skall (om någon här tycker det fungerar bättre, så ska ni köra på detta träningsvis) och i andra fall så kanske hunden bara skäller mer. Man får ju anpassa träningen efter hunden och vad man själv känner sig bekväm med.¨

(hoppas att jag inte formulerat mig fel nu).

Gluskap
0

Mitt svar var främst att jag inte kom ihåg varför man inte skulle lära hunden skall. Det andra var bara för att säga att det går att lära hunden tyst utan att behöva lära den skall. Det är ju bara en liten valp på 10 veckor, så om det inte är en egen uppfödd hund så har den hunnit bo i nya hemmet i högst 2 veckor! Vissa saker tar tid att lära in.

ew
0

Tack för alla svar! Antiskallhalsband gillar ja inte så de tänker ja inte ens prova, dessutom är han smart så de skulle inte ta lång tid för honom å lista ut:P Ska börja med det #9 skriver tror ja:D Men kom med fler förslag om ni har!:D

[IsabelleA]
0

Testa att genast gå ifrån hunden eller vända hunden ryggen, alltså ignorera varje gång hunden skäller.

ew
0

#15 Ibland är ja inte ens i samma rum som honom när han sätter igång så det blir svårt..:P

Xondah
0

Det finns väl antiskallhalsband med vatten och citron, dem är väl inte olagliga? Dock har jag hört att många hundar listar ut att vattnet och halsbandet hör ihop.

Om man inte använder halsbandet några veckor innan man fyller på vatten i de, då kopplar de inte vattnet och halsbandet.

ingann
0

#9 antiskallhalsband är inte olagligt i sverige utan kan fungera som ett jättebra komplement, men som med allt annat så bör man veta hur man använder det så man inte bara sätter på det och tror att det ska göra hela jobbet..  jag har testat på min hund men fick motsatt effekt;p han älskar ljudet från "duschen" och skällde mer bara för att få höra det.. likadant om man ska tvätta fönster och använder en sprayflaska så kommer han och skäller för att han vill att man ska spruta i munnen på honom Flört

de flesta instruktörer ger olika råd. jag har hört både att man inte ska lära dem skälla på kommando och tvärtom.. flera instruktörer jag känner har tränat in det på sina egna hundar;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner