Ingen vanlig valp
Okey, det är är min första egna hund så jag vill inte bli dumförklarad på någotvis när jag ber om hjälp
Min valp är inte som alla andra valpar. På ett negativt sätt enligt mej. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra då hon helt gör grejer som jag inte räknat med.
Mitt första problem jag hade med henne var att klicker inte riktigt fungerade. Ska man introducera den på någotvis precis innan för om man ska det så gjorde jag helt fel. När jag klickar henne så tittar hon helt oförstående på mej, hon verkar inte begripa att klick! = belöning!
Mitt andra problem jag har med henne är att många har sagt till mej att ibörjan så behöver man knappast bekymra sig över koppel. Då hon bara är en liten valp och kommer inte alls att lämna ens sida. Nope, här snackar vi så fort hon inte gillar läget så går hon hem, skit samma om jag springer åt andra hållet, har godis eller ropar. Hon går hem och sätter sig utanför dörren och väntar på att jag ska komma hem ifrån våran promenad.
Mitt tredje problem är att hon bits. Hela tiden. Jag letade upp metoden som alla pratar om. Holding, den kunde ta sig i brasan med henne för när hon har lugnat ner sig(och det märker jag) och man släpper henne så blir hon helt galen och biter i precis allt och för varje gång man håller fast henne, varje gång man släpper henne blir hon snäppet värre än innan! Jag testade den metoden i tre dagar sen gav jag upp. Idag körde jag med att hålla i nosen och säga ett bestämt nej. Fungerade jättebra men det känns som om jag skrämmer henne och det vill jag inte. så hur ska jag göra för att säga till henne att inte bitas men att hon inte ska bli rädd för mej.
Mitt fjärde problem är att när vi är ute och går(då har vi koppel för som sagt annars går hon när hon inte vill mer) så går det inte alls att gå utan för grinden utan att hon sätter sig ner och börjar skrika och sedan när man har fått lurat till sig henne en bit iväg då går det jättebra. N'r man vänder sig om för att gå hem. Då försvann precis allt snällhet hos den där tjejen. Hon drar, hon skäller, hon bits allt för att komma hem och när vi ser huset då hoppar hon iväg hela tiden och hon kommer ingen vart för att kopplet hindrar henne vilket gör att när hon hoppar iväg så hoppar hon så konstigt att hon ramlar och slår sig ibland. Nyss så trodde jag att hon skulle bryta nacken av sig när vi var precis här ute då hon hoppade och gjorde någon konstig grej i luften och landade nästan på huvudet.
Mitt femte problem med henne är att all sorts av inkallningsteknik och kontaktövningar inte går att berömma klokt. Mest för att hon inte förstår klickern och sen för att godis äter hon inte, det tar för lång tid, lek funkar inte för när man sen vill gå vidare så vill hon bara leka och då måste man avbryta träningen och gå tillbaka efter 10 minuter eller något sånt coh jag kan inte fler berömningssätt som jag vet att hon tolkar som positivt. Men åter igen till inkallning och kontaktövningar. Inkallningen fungerar jättebra.. När hon tycker att hon kan komma när jag ropar på henne. Jag övade massor på inkallning och hon kunde mycket ifrån uppfödaren redan då hon tränade mycket sånt. Men nu lyssnar hon bara när hon tycker att hon kan göra det och kontaktövningar, funkar inte alls. Jag berömmer vid ögonkontakt men grejen är att hon tittar inte på en så mycket utan hon tittar på allt annat utom personen som håller i kopplet. Jag och min kille upptäckte att om min pojkvän håller i kopplet så springer hon efter mej och är jätteduktig på allting i stortsett och tvärtom. Och det är ju fel, för hon ska ju lyssna på den som håller i kopplet.
Det här blev jättelångt men jag låg och grubbalde över det och kunde inte somna så förhoppningsvis så går det nu. Hoppas ni kan hjälpa mej på något vis.
Först vill jag bara säga: grattis, du har en helt normal valp!
Anledningen till att du upplever alla dessa problem måste helt enkelt vara för att du inte läst på tillräckligt och därför inte heller vet hur du ska tackla dessa "problem". Men din valp är helt normal. Men jag kan hjälpa dig ändå såklart! Jag hoppas att det blir bättre och du känner att din valp är helt normal och att ni börjar knyta starkare band :) Hon är precis som alla valpar så det är inget att oroa sig för!
_"Mitt första problem jag hade med henne var att klicker inte riktigt fungerade."
_Du har inte lärt in klickern rätt. Förstår hon inte att klick betyder belöning har du inte betingat klickern tillräckligt. Gå in i ett rum där INGENTING händer, sätt dig mitt emot henne med massa godis. Klicka och ge henne en godis. Klicka och ge henne en godis. Klicka och ge henne en godis, igen och igen och igen och igen. Gå sedan in i ett annat rum där ingenting händer och gör samma sak om och om och om igen. Du kan också kasta en godis på golvet då och då och precis innan hon tar den klickar du. Alltid efter ett klick ger du henne en god godis.
Detta måste man träna ute också! Alla valpar äter inte godis ute bara sådär. Världen är stor och spännande, mer spännande än godis många gånger. Klicka in din valp utomhus också.
Och läs på lite om klicker. Snälla klickerträna inte förän du känner dig bekväm i filosofin kring klickerträning. Det försvårar bara för hunden. Köp några bra böcker eller gå en klickerkurs med din valp :) Superkul!!
_Mitt andra problem jag har med henne är att många har sagt till mej att ibörjan så behöver man knappast bekymra sig över koppel. Då hon bara är en liten valp och kommer inte alls att lämna ens sida. Nope, här snackar vi så fort hon inte gillar läget så går hon hem.
_Välden är som sagt stor och läskig!! Det är inte alls ovanligt att valpar sätter sig och vägrar gå, eller springer hem till dörren. Det är jättevanligt. Din valp måste vara tryggare med dig än med hemmet, du måste visa din valp att den är trygg hos dig. Och du ska ju ändå inte vara ute och gå med en valp som är så liten!! Bär upp din valp, bär henne till den gräsplätt ganska nära ert hus där din valp alltid ska rastas, och sätt ner valpen där. Eftersom ni också är så långt ifrån hemmet är du din valps enda trygghet och var just det, ett supertryggt ställe. Nosa runt, hoppas att hunden kissar, och sedan kan ni gå tillbaka den korta biten. Om hon håller sig vid din sida på vägen hem, jättebra. Om hon inte gör det - det är inte ovanligt! Många valpar går gärna en bit bort. Ha då koppel om ni vill, eller passa på och träna lösträning.
_Mitt tredje problem är att hon bits. Hela tiden.
_????????? Alla valpar bits. Hela tiden. Vad trodde du egentligen? Det finns massor med saker att testa när valpen bits. Det som var mest effektivt på min hund var att helt enkelt resa sig upp och gå in i badrummet (eller det rum som är närmast) och stänga dörren. Sedan stod jag där inne kanske 5 sekunder och gick sedan tillbaka ut till min valp. Han tyckte det var skitläskigt och dom lär sig fort att bitas = matte försvinner. Superläbbigt. Så det fungar jättebra tycker jag. Annars brukar ett vanligt tips vara att skrika som valpen gör när dom får ont för att din valp ska fatta att nu bet hon för hårt. Och ryck inte undan händer eller fötter när hon bits, då blir det bara roligt att jaga och fortsätta bita. Håll kvar istället.
_Mitt fjärde problem är att när vi är ute och går(då har vi koppel för som sagt annars går hon när hon inte vill mer) så går det inte alls att gå utan för grinden utan att hon sätter sig ner och börjar skrika och sedan när man har fått lurat till sig henne en bit iväg då går det jättebra.
_Din valp känner sig mer trygg hemma än med dig. Världen är som sagt läskig. Det är inte konstigt att valpar längtar hem till tryggheten. Detta kommer gå över i och med att ni knyter starkare band och tränar.
_Mitt femte problem med henne är att all sorts av inkallningsteknik och kontaktövningar inte går att berömma klokt…..Jag berömmer vid ögonkontakt men grejen är att hon tittar inte på en så mycket utan hon tittar på allt annat utom personen som håller i kopplet.
_Börja träna inomhus! Du kan inte gå ut och träna svåra saker med valpen ute. Utomhus är det alldeles för mycket saker som hädner!! Träna i ett rum där ingenting händer. Träna på kontaktövningar och träna på inkallning. När det fungerar SUPERBRA inomhus, då börjar man försiktigt träna utomhus på ett ställe där ingenting händer. I inkallningen så var helt enkelt roligare om det fungerar dåligt. Tjoa, tjimma, dra upp en leksak och lek massor med din valp. Det är inte konstigt att din valp vill fortsätta leka, fortsätt då leka med valpen om du vill eller avbryt leken och låt henne fortsätta nosa på plätten där hon blir rastad.
Kontaktövningarna kommer fungera bättre ute när dessa fungerar skitbra inomhus.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
det är en normal valp :) men du ska lära den detta tycker det låter som du har fått väldigt bra tips av #1 :) sen mitt gå hundkurser.
Vad är det för ras du har?=)
Allt du skriver är 100 procent normalt. Om du hade en valp som inte gjorde något av det där. då skulle h*n inte vara normal

#3 Om jag inte har helt fel så är det en mellanpudel hon har.
Destroyed: Det är en helt normal valp du har, valpar är precis så. Söta men skitjobbiga. En valp bits och nafsar för att det kliar i tänderna - den måste ha något att bita i för att "lindra" kliandet.
Sen måste jag bara fråga dig ang rasen.. visst är det väl en mellanpudel du har? :) Säger inte att det är något som helst fel på rasen, men det kan finnas en möjlighet att det finns bättre nybörjarraser att börja med, om man aldrig haft egen hund förut.
Pudlar kräver väldigt mycket av sin ägare i form av bla pälsvård (MASSA pälsvård, plocka i öronen, klippa runt tassarna mellan trampdynorna, hålla ögonen rena från hår och ögongubbar etc) och för att inte tala om motion och stimulans.
Talar efter egen erfarenhet då jag själv haft en svart dvärgpudel som jag hade i ungefär 9 månader. Efter det lämnade vi tillbaka honom. 10 000:- i sjön (elr ja, visst hade jag stunder med glädje tillsammans med honom, men jag stod inte ut), han var HYPER, hyperenergisk och hyperhyperhyper. Han var bara en valp, men det var inte min första, hade haft en hund innan och han var inte i närheten så hyper som han var. Det funkade helt enkelt inte. Hundarna gick inte ihop och han var alldeles för hyper för mig, jag klarade det inte.
Vi köpte två valpar av olika raser (givetvis inte samtidigt), innan jag fann min "rätta" ras, och det var mycket pengar i sjön. 15 000:- och vi fick inte tillbaka ett öre. Det är svårt med hundar, det finns så många raser och det är inte i närheten av alla som passar en själv och en levnadsstil.
Nu säger jag inte att du valt fel ras, pudlar kan passa många! Jag bara ger dig en tankeställare. Det är inte lätt att välja rätt ras, det är det verkligen inte.
Men som sagt, din valp är helt normal. Det gäller bara att stå ut. Valpar är jobbiga!

Tack för alla svar. Jag är bara väldigt nervös då det är fortfarande är min första EGNA hund. Har haft schäfer, yorkshire terrier, engelsk setter och några blandraser men jag har aldrig haft en valp alla har varit omplaceringar. Pudel är rätt hund för mej så försök inte att börja snacka mej ur det här, bara för att ni inte klarade av era pudlar så betyder inte det att jag inte gör det.
Jag bad om att bara få hjälp INTE att bli anklagad för att det är fel ras!
tack Tina-A För att du faktiskt gav mej tips jag håller på att träna in det som du sa och det går mycket bättre
#16: Ta det inte som kritik. Det enda de berättar är ju att pudeln är en krävande ras och att man får tåla en del motgångar, ingen har sagt att du inte kommer klara av den.

#16 Jag anklagar dig inte, och jag har inte sagt att pudel är fel ras för dig! Sa ju faktiskt TVÅ gånger att det inte behövde vara så. Jag försökte bara, liksom alla andra, att hjälpa dig, så du behöver inte tända till så fort man påpekar något om rasen.. detta är ett forum, tänk på det. Vill du inte att man frågar och påpekar saker så föreslår jag att du tar det med uppfödaren mellan fyra ögon istället.
Sen måste jag bara fråga hur du vet att pudel är rätt ras för dig, eftersom du aldrig haft en egen hund förut, o allra minst en pudel?
Varför tar du inte kontakt med uppfödaren om valpen bekymrar dig så mycket? Den som bäst kan svara på dina frågor ang valpen är faktiskt personen som fött upp den.

#16 Nä, absolut, ta det inte på det viset. Som sagt allt beror på vad man är för människa. Det jag hakade upp mig på var att Moa påstod att det var en perfekt första hund, det är det absolut inte om man är fel typ av människa. Är du en pudelmänniska så ska du givetvis ha pudel.

Jag håller med CaTim. Att påstå att pudeln är en perfekt första hund är ren lögn.
Är man en pudelmänniska så är det klart att man ska ha pudel. Men pudel passar långt ifrån alla så det får man ha i åtanke.
Jag har en mellanpudel. Min första hund.
Nu är han strax över 1 och han är en UNDERBAR hund. Han är mycket energi men såklart aktiverar man sin hund. Då är det inga problem! Vi går kurser, jag håller i kursen, vi tränar freestyle och vi tränar på massa saker varje dag. Pälsvård, javisst, men det är inte så jobbigt.
De är så himla lättlärda. Vill man träna med sin hund finns det typ ingen bättre ras då det är så himla smarta!!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#25 Jag tycker att det är jätteroligt att du tycker och känner på det viset, visst är det roligt när man har hittat sin ras och allt känns så rätt. Grattis.
Som sagt är men en pudelmänniska är det helt klart att man ska ha pudel.

#25 Iofs är alla hundar smarta
finns ingen direkt korkad hund.
Pälsvård kräver en pudel enormt mycket av. Det kan ingen neka.
Inte heller att en pudel har ett överskott av energi, och det är det som gör att vissa inte klarar av den rasen. Inte för att den på något sätt är tuff elr "kampig", jaktig eller svårhanterlig som sällskapshund, utan för att den har så förskräckligt mycket med energi! Därför passar den långt ifrån alla. För en pudelmänniska är det ju klart att den passar, dvs en aktiv person med mycket energi och intresse för t.ex agility elr freestyle och så stort intresse för pälsen, då passar den alldeles utmärkt!
Men för andra så kan den bli en katastrof..
Åter till tråden!
Alla inlägg som inte har med trådens ämne att göra kommer jag att plocka bort!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ja, det råd hon fick av #1 hade jag inte kunnat skriva bättre själv. Jobba på med klicker.
Jag har jobbat lite med klicker och det funkar faktiskt bra. Men du måste ge godis ganska länge även när du tränar in nya moment. Grejen med klicker tycker jag är att man kan belöna EXAKT i rätt ögonblick, det kan man inte på samma sätt genom att säga "bra", sen spelar det ingen roll att godisen kommer 3 sek senare bara man har klickat rätt. Men kör länge med både godis och klick.

TS - pudlar är underbara hundar enligt mig, som har haft några själv. Mitt tips till dig är att gå en valpkurs och överhuvudtaget ta hjälp av någon som är mer erfaren. Du kan ju också läsa någon bok om t ex klickerträning. Lycka till!
Snälla sajtansvariga - ta bort dessa gräsliga bråktrådar. De förstör hela forumet! Mvh Ylva
Men TS tycker jag bara ska ha tålamod och gå på valpkurs. Och njuta av valptiden det är inte så länge dom är små.
När hunden blir större vill du ju se tillbaka på valptiden som en härlig tid eller hur. Så det ändå tipset jag har är att ha tålamod.
LYCKA TILL!

Japp, kurser är super, på många vis.
Nu har jag rensat tråden från ALLA kommentarer som inte har med trådens ämne att göra. Över 30 stycken tillkom efter att jag sagt till i inlägg #44! Skärpning!
Du har missat #40.

Eros/Sara: Du har glömt inlägg #40! Det är ett personligt påhopp och är så långt utanför ämnet man kan komma!
#83/84 Tack, nu ska jag väl fått med allt.
Bella och Moa : Låt bara varandra vara! Ni kommer ju ändå ingen vart med erat "bråk". Alla är vi olika, så acceptera det och gå vidare!
Till TS: Säger som de andra i denna tråd: du har en helt normal valp :) Inget att oroa sig över. Du har ju bara haft henne i drygt en vecka va? Man måste ha en stor portion tålamod.
När Algot var så gammal som din valp är var han omöjlig med bitandet, han bet när man busade med honom, han bet när man kelade med honom. Ja han bet oss hela tiden ;) Men nu 4 månader senare så har han slutat upp med det beteendet. jag har bara gnällt till så fort han har bitit och sedan ignorerat.
Försök att inte fokusera på problemen ni har, utan tänk på att hon är liten och har många nya intryck att ta in. Och förstärk allt det bra hon gör :) hoppas det löser sig för er.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Du har valt en bra ras enligt mig :) Pudel är trevlig ras, visst alla valpar är lite krävande men man måste ju tänka på att man som ägare ska lära valpen allt.
Ja, tillbaka till vad tråden handlar om da :) Och som alla andra sagt så är det så normalt det bara går :D Och jag tvekar inte på att pudel inte passar dig, som jag uppfattat dig så är det helt rätt ras :)
Vi hade mycket problem med Elvis när han var i den där åldern. Han bara bet och var allmänt jobbit. (Elvis är mellanpudel) Det enda vi gjorde var att säga Fy när han bet (Vet att man inte ska göra det, men det funkade för oss). Han slutade bitas. Sen va han vääldigt krävande. Han skulle ut Hela tiden! Så när han va en 4 månader va vi tvugna att gå minst en långpromenad om dagen, och en hel massa bus hela tiden, annars klättrade han på väggarna.
Men det är bara att stå ut ;) Dom lugnar ner sig väldigt snabbt ändå tycker jag :) Nu är han två år och väldigt lugn och fin ^^
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives
vet inte om någon anna redan sagt det men då man tränar och om hunden inte är matgalen brukar det inte räcka med vanligt godis. prova korv, blodpudding, ost, köttbullar eller liknande men i små små bitar hunden ska inte bli mätt :)