Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1001 ggr
JossefinD
0

Hjälp.

Behöver hjälp med ett problem. Sigge som nu är ett år vill alltid springa med cyklister, joggare, inlinesåkare m,m. Det är inte det att han är aggresiv, vill bita dem eller något sådant utan han vill springa med dem… Vet inte riktigt hur jag ska lära bort det här då jag är rädd att människor som är rädda för hundar förstår ju inte att han bara vill springa med. Har försökt med godis och gå fint med ingenting funkar.

JossefinD
0

putt

ms-mee
0

Ta med honom på en tur du med cykel, inlines eller så. Då får han ut det han vill och kanske slutar :) Vet dock inte säkert då jag aldrig stött på problemet själv, men kan ju alltid testa :)

Kom bara ihåg att ta det lugnt om han bara är 1 år.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

JossefinD
0

Vill hellst inte cykelmotionera då han inte kan gå 100 i koppel :/ har inte heller några inlines…

ms-mee
0

Hmm, då har jag ingen aning :/ Du får se om nån du känner kan åka förbi ett par ggr så du kan korrigera ända tills han inte bryr sig. Och upprepa det varje dag. Tillslut borde han ju lära sig tycker jag :P

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

[IsabelleA]
0

Vad älskar han mest? Köttbullar? Leksaker? Grisöron? Locka med detta. Annars så ska du vara mer intressant på promenaderna. Han ska vilja stanna kvar hos dig. Så om du går en promenad på 1 timme, lek med honom ca 6 gånger i 2 minuter varje promenad.

Annars befaller du honom att sitta, vill han inte sätter du honom ner (trycker ner rumpan). Det kommer säkert inte att fungera första försöket, men när joggaren är utom synhåll kommer han  säkert att sätta sig, ge då en massa bröm! Fortsätt såhär så sätter han sig ner när han ser en cyklist eller joggare, (det gör min Border Collie valp, då han skulle valla alla).

JossefinD
0

#5 tack så mycket, ska prova det :)

Pia-Lena
0

Att springa efter sådant som rör sig är ju ett medfött beteende, det är den vilda hundens jakt på ett undflyende byte. Går att träna bort med envishet. Tyvärr är det så att alla träningsmetoder inte fungerar lika bra på alla hundar. En sak du kan pröva är att gå och sätta dig på tex en bänk vid ett stråk där du vet att många cyklister o joggare passerar. Välj först en sittplats lite längre bort så att hunden kan se "bytena" passera på lite avstånd. Korrigera honom när han gör utfall, belöna när han sitter lugnt. När det fungerar, flytta lite närmare. Metoden är lite tidsödande men kan vara värd att testa.

JossefinD
0

#7 Tack ska prova det :)

grinar
0

Kontakta din brukshundsklubb och fråga om de kan hjälpa dig med problemet . om inte så ta kotakt med emtt profffs på problemm. det du beskriver är inte ovanligt , men måste jobbas bort.. lycka till..e