Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 4459 ggr
SparklingTindra
0

Bågar?

Vi har fått in bågar till slalomet på klubben. Jag håller just nu en agilitykurs och funderar på att använda dessa på kursen när det är dags att träna slalom. Men jag har aldrig använt dom själv och har därför ingen erfarenhet av dom. Jag kan ju träna på mina hundar, men dom kan ju redan slalom så det blir ju kanske inte samma sak.

Så därför undrar jag nu, är det nån här som har tränat in slalom med bågar? Gick det bra? Är det något som du rekommenderar? Har du provat andra metoder också?

SparklingTindra
0

Ingen som har tränat in slalom med bågar? Eller känner någon som har gjort det?

destroyed
0

nej, men däremot tränat in med resårband så att hunden lär sig gå igenom salomen på rätt sätt..

minja
0

När jag skall träna in slalomet så kommer jag köra Susan Garretts 2X2 Weave pole traning. Den bästa metoden om man vill ha ett säkert och bra slalom.

MartinaLarsson
0

På nybörjarkursen som jag gick med Torsten använde de sig av den metoden. Torsten hade däremot testat slalom innan och kunde det någorlunda bra, så han tyckte mest att det var läskigt med bågarna.. Så jag använda mig inte av det, de andra som var med på kursen och gjorde det, gick det kanon för :)

Mischa
0

vad är bågar? nån form av infösare? O_o

≧◔◡◔≦

Maddepadde
0

**NEJ DU BÖR INTE ANVÄNDA DIG AV DESSA BÅGAR PÅ KURSEN, såvida kursdeltagarna kommer ha fri tillgång till dessa bågar även efter kursen!!!

**Personligen tycker jag att Slalombågar är onödigt, dyrt och ett totalt waste of time. Jag tror inte ett ögonblick på att detta skulle vara lättare för hunden.

Dessutom tycker jag att man ska kunna det man lär ut, vilket du inte gör om du försöker lära ut Slalombågarna - det kan bli så fel. (Självklart kan det bli fel även om man faktiskt kan det, men risken är större att det blir fel när man inte kan det)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

SparklingTindra
0

#6 Självklart så har dom fri tillgång till bågarna när dom är på klubben och tränar. Annars skulle det ju inte vara någon vits med dom.

Jag hade ju självklart testat bågarna med mina egna hundar först, men jag vet ju inte om hundarna lär sig något på det, eftersom att mina hundar redan kan slalom.

Jag har inte använt bågarna. En kompis testade bågarna med hennes hund och den blev bara förvirrad och då bestämde jag mig för att köra på som vanligt istället.

Dividiv
1

Jag använde bågar på min ena hund. Tycker att det är en utmärkt metod för att redan från början lära hunden att ta slalom självständigt.

Jag började med att ha henne kopplad, så att jag kunde hålla emot lite ifall hon ville hoppa över bågarna. När hon hade gått igenom en fyra pinnars-sektion några gånger hade hon hajat vad det hela gick ut på.

Jag hade hela tiden en belöning utplacerad efter slalom, varierade vilken sida jag gick på, om jag kallade in eller skickade framåt från början. Självklart hade jag grundtränat en hel del innan vi började med hinderinlärningen.

Redan efter några få träningspass kunde jag stoppa in sektionen med fyra slalompinnar och bågar i kombinationer. Parallellt med detta tränade jag slalom separat och ökade på antalet pinnar successivt.

När hon var riktigt säker på tolvpinnarsslalom även i längre kombinationer började jag plocka bort en båge i taget i mitten av slalom. De sista bågarna som jag plockade bort var alltså de fyra i början och slutet.

Själv älskar jag att träna slalom och det är definitivt min hunds favorithinder. Nu är jag dock nyfiken på Susan Garretts 2 X 2-metod och kommer därför att använda den på min unghund.

Min erfarenhet av slalombågar är dock att den metoden funkar mycket bra. Inte minst är det enkelt att börja träna på svåra ingångar tidigt.

Maddepadde
0

Varför testa bågarna om dina hundar redan kan slalom och riskera att de blir förvirrade?

Jag tror inte att man på ett bra sätt kan lösa problem som kan uppstå via en metod om man själv inte använt sig av den - och därför tycker jag inte att du ska göra det eftersom du inte använt dig av bågarna vid inlärningen av någon egen hund där du själv kan lösa problem och se resultat.

Det är i alla fall vad jag tror och tycker :)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com