Att välja eller väljas
Hur står ni ifrågan? Valde ni eran hund eler valde den dej? Många säger att man ska lyssna på uppfödaren och den kommer att välja en bra hund till er mest för att uppfödaren känner sina hundar och har antagligen pratat med er och vet vad ni vill använda hunden till, samt om ni är första gångs ägare eller om ni har haft hundar innan m.m. Sen finns det de som har en massa tips för vilken valp man ska välja, Inte den spralligaste, inte den lugnaste utan man ska ta den lite mer i mitten..
Så frågan är väl att hur tycker ni att man ska göra gällande hundar. Ska man välja valpen eller ska man låta valpen välja en själv eller ska man låta uppfödaren bestämma?

Det är ju svårt att inte välja med hjärtat nör man står där.. speciellt om en speciell valp lyckas krypa upp i ditt knä.. dock tycker jag man i råd med uppfödaren och vad man själv tror ska välja den valp som man tror passar det man ska ha den till.. sen tycker jag det handlar lite om vad det är för ras med
När jag kommer köpa valp i framtiden tänker jag välja valp själv. Men kommer självklart välja en valp som både tilltalar mig i utseende och som verkar tycka om mig. :)

Jag tycker att man ska välja hund! T.ex. om det är ens första hund man ska köpa så bör man inte ta den vildaste valpen ur kullen. Men det beror väl också vad det är för ras. Man skulle nog klara sig bättre med en sprallig mops än en sprallig rottweiler ;)
Jag tycker att man ska berätta för uppfödaren vilka behov man har, vad man tänker göra med hunden, vad för kunskaper man har innan m.m. och låta uppfödaren bestäma valp!

#2 Jag hade en kull en gång med 3 valpar.. en tik var så dock söt så alla föll för henne medan den andra tiken inte alls var lika söt på samma sätt.. dock eftersom jag följt valparna på väldigt nära håll så kan jag säga att jag ALDRIG ville ha den söta tiken utan valet var lätt på den andra.. Den söta och jag skulle aldrig ha stämt ihop..
Hade jag dock åkt och titta på kullen och det inte var min kull hade jag åkt hem med den söta om jag fick välja fritt..
Så jag tycker det är bra att ta lite hjälp ibland även om man har flera år av erfarenhet.. Tänk en kull med 12 svarta flat.. är det inte bra då och fråga vad uppfödaren tror annars får du nog vara där i ett dygn innan du kunnat välja minst haha

När vi skulle välja valp, så kom 8 svarta labradorer mot en, jättesöta!!! Vi hade bestämt oss för en tik och då blev det 4 mindre.
Varför vi valde Meja kommer jag inte ihåg, tyckte alla såg likadana ut!!
Meja fyller 5 år i september, en riktig glädjespridare 

Vi skulle bara åka och kolla på valparna (dom var 10 veckor då)
En stund senare satt vi med Quila i bilen på väg hem igen :)
Idag kan jag kanske känna att det var lite förhastat, men just då kändes det bara helt rätt att ta med en valp hem.
Och vi hade ju bestämt oss för att skaffa valp, så vi hade ju allt hemma, men vi kanske skulle kollat runt lite mer innan vi bestämde oss, men men.
Sambon fastnade för Quila omgående medans jag fastnade mest för hennes bror. Fast han var redan tingat och det var en tik vi var ute efter, så det blev Quila till slut. Vilket jag inte ångrar en sekund nu :)
När jag och uppfödaren pratade på telefon så berättade hon mycket om just Quila, och att hon var en lugn tjej som mest gick o strosade för sig själv, så jag visste ju redan lite om henne, men rent utseendemässigt tyckte jag nog att hennes bror var snäppet finare ;)
~Quila Roze~
Vi valde nog varandra…..han fick ögon på mig och jag på han. Visst pratade man med uppfödaren också.
När har sen kröp upp i knät o somnade log uppfördaren förnöjt o sa han har valt dig
….sen var det "kört" han fick åka med hem 

Jag tror nog på något slags samarbete mellan uppfödare och köpare. Uppfödaren är ju ändå den som levt med valparna i åtminstone 8 veckor och vet hur valpen beter sig och reagerar. Ett par besök kommer aldrig ge valpköparen samma tid för att utvärdera valpen.

Valpen som kommer hit nästa vecka valde vi ut i samråd med uppfödaren. Det är en golden på arbetande linjer (dock ej ren jakttyp) och vi vill ha en hund med fart, egen vilja, orädd och framåt. Det stämde bäst på en, sa uppfödaren. Vi umgicks med henne, och insåg att hon var vad vi ville ha.
Förra valparna som flyttade hit var det annorlunda med. Uppfödaren skulle välja mellan 2 tikar, den andra skulle vi få (resten var tingade). Valet var mellan den snyggaste tiken eller den med bäst innehåll, så att säga. Vi fick den snyggaste, och är nöjda. När vi hälsade på dem föll dock jag och Ego för varandra. Han bara knallade fram och stal mitt hjärta, så jag tjatade sönder uppfödaren till hon gav med sig, så att vi fick med 2 valpar hem. Hon ska få en valp av oss i sommar istället, som betalning.
Väljer man bara den som kommer fram först, är det ju mer slumpen som avgör…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag valde inte den första valpen som klättrade upp i mitt knä utan bestämde det tillsammans med uppfödaren i stället. Alla var ju framme någon gång så jag kunde inte, när de är så små, känna att jag klickade med någon speciell.

När jag tog min sista omplacering nu *lillfisen Leo* så kom uppfödaren hem till mig med honom, och så fick han välja om han kunde tänka sig och stanna kvar hos mig….
När uppfödaren och jag satt och fikade och pratade, ja hade väl gått en halvtimme så gick Leo fram till Kali och nosade i hennes öra och sen la han sig, å så var det klart. *skrattar*. Sa just det till uppfödaren att …*tänk om han bara sitter vid ytterdörren hela tiden* ja då hade man inte haft kanske så mycket och välja på utan han hade fått följa med tillbaka….tror starkt på det här att dom väljer.
Nu är ju Leo vuxen så det blir ju skillnad…….
jag kmr inte ihåg hur min familj gjorde på vara två gamla hundar, men den yngsta så valde hela familjen tror jag. alla var på en, så vi valde den som var mest framåt och piggast, och på den valpen örona stog upp på.
så jag tkr att man själva ska välja,
När jag och min sambo hade bestämt oss för en liten RR valp åkte vi först och tittade på den dräktiga mamman.
Jag fastnade faktiskt direkt för en av hennes ungtikar som hon skulle använda till avel och hon verkade ha fastnat för oss eftersom hon bokstavligen ville hoppa upp i famnen på oss och låg bredvid hela tiden när vi var där.
Nästa gång vi kom för att hälsa på de 4 veckor gamla valparna, var det tyvärr ingen av dom som stal våran hjärta så mycket som denna ungtik, tiken blev UTOM sig när hon såg oss
Så helt plötligt säger uppfödaren att hon märker vilken connection vi fick ihop och att hon kan tänka sig att sälja henne till oss.
Gissa om vi blev lyckliga?
Nu bor Nala med oss och hon är fortfarande den vackraste ridgeback jag nånsin sett!!!

Nja vad ska man säga vi valde väl honom Men han valde mig :P det är en vuxen hund vi har var vuxen när vi skaffa honom.