Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3194 ggr
Ziggi
0

Trimraser-fäller mindre?

Som rubriken säger; fäller trimhunds raser mindre? Har för mig att jag hört det någon stans att dom fäller mindre just för att man trimmar dom? Eller var det att dom fällde mer om man inte trimmade dom?^^

Sen finns det ju hundar som inte fäller alls som Pudel och bichon havanais, men hur är det med just trimraser?

SaraC
0

De fäller väl inte utan den gamla pälsen ska väl ryckas (?) bort när den byter päls. Som jag förstått det.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ziggi
0

#1 Jo nått sånt har jag också hört men jag är inte helt säker? :)

Ziggi
0

Putt:)

Bogart
0

Om man håller efter pälsen ordentligt så fäller de mindre/inget alls. Är man dock slarvig, som jag är, så kan de fälla en hel del ändå. Dock tappar de inte riktigt hår hur som helst, utan det är när man tar i dem, klappar etcetera som det flyger massa hår.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Ziggi
0

#4 Ok, hur ofta är det man ska trimma hunden, och hur gör man? ^^'

Bogart
0

#5 Tja, två gånger om året är väl rimligt att trimma dem. Jag rycker lite då och då, eftersom jag aldrig orkar ta allt. Man rycker helt enkelt loss den döda pälsen, och det finns lite olika verktyg man kan använda för att underlätta (trimknivar t.ex.).

Vill man inte hålla på och sköta det själv så kan man ju faktiskt lämna in hunden till ett hundtrim. Kostar några hundralappar, men är nog värt det. Lämnar man in hunden två gånger om året och rycker lite själv emellanåt så kommer nog hunden fälla minimalt. :)

Med vänlig hälsning

anaprincess
0

Min fäller skit mkt under våren. det bara flyger hår när man klappar honom även fast han är ny trimmad.

Bogart
0

#7 Vad har du för ras?

Med vänlig hälsning

anaprincess
0

# 8 Parson jack russel terrier.

Bogart
0

#9 Är den helt strävhårig då? PRT och JRT har ju tre hårlag, slät, sträv och broken…

Med vänlig hälsning

Ziggi
0

#10 Är det bara strävhåriga raser som är trimraser? Eller hur menar du? :)

anaprincess
0

#10 han är helt sträv.

Bogart
0

#11 Tja, det brukar vara strävhåriga man syftar på när man säga trimraser. Det finns ganska många raser som man trimmar för att de ska se fina ut för utställning till exempel, men det gör dem inte till trimraser.

#12 Måste säga att jag tycker det låter konstigt. Visst, att hunden fäller lite fastän den är trimmad är ju inte så konstigt, men att den fäller mycket… När jag klappar min dåligt trimmade borderterrier så flyger det inte mycket alls.

Med vänlig hälsning