flexkoppel dåligt?
hej jag har en liten papillon och ett flexkoppel, problemet är att jag tror att kopplet är för starkt, kan det bli så att nät hon springer mot mig och det blir slaklina så drar kopplet in och rycker hunden så att hon tror att hon har gjort fel?

Beror ju på vilken vikt kopplet är till för…..stämmer vikten så tror jag inte att det lilla ryck som blir upplevs som något negativt Har dom haft flexi ett tag brukar dom vänja sig med *lilla rycket* som blir….
Nu gillar jag inte flexi men det är min högst personliga åsikt….många som har det på sina hundar…
Jo nog låter det som om att kopplet är för starkt just vid inrullandet. Varför inte skaffa en helt vanligt koppel åt henne? Ingen risk för detta att ske samt att det blir lättare att hålla koll på henne i trafiken. ;)
Flexi koppel kallar jag #pensionärskoppel" Det lär hundarna att dra i koppel vilket inte är bra.

Jag tycker inte om flexikoppel. Hunden lär sig att drar den i kopplet,så kommer den fortare fram. Då kommer den alltid att dra i kopplet.
Så jag föredrar vanligt koppel.
Din lilla hund har säkert för stark inrullning av linan.
Håller med om att det kanske är fel sort du använder.
Kanske är till för större hundar..
Dock har aldrig mina hundar lärt sig att dra med flexi..
Inte ens svärmors hund som är uppfostrad med flexi drar om han får på sig ett läderkoppel.. Kan ju tala om att han är 9 år och som sagt, har har alltid haft flexi, och har det 99% av gångerna idag.
_
Tror det har med uppfostring att göra i första hand.._
Lycka till 

*5…..Känner flera som har flexi till sina hundar stora som små och dom drar inte i kopplet. Så visst har det med och göra vad vi tillåter…..Hade flexi till Kali under en period då hon var sjuk för att få henne och gå omkring lite mer än vad hon gjorde i vanligt koppel. Att jag inte fortsätter med flexi beror på att jag vet ju inte vart fasen jag har hundarna någonstans….*skrattar*……
#6 Har flexi i skogen, tänker inte krypa in bland buskar eller höga snår, haha!
Ja, när det är löptiksfritt och så går han ju självklart lös.
-Eller ja, skogen.. dungen kanske man ska kalla det..?

*7…..*skrattar* eller göra som Kali när hon hade flexi, snurra in sig bland grenarna i buskarna vilket gjorde att jag var tvungen och krypa in för och få loss henne grrrrrrrrrr hur kul är det på en skala hehehe…
jag har bara flexi till min hund när vi går ute på landet för då an hon springa lite längre ut på åkrarna och ängarna :)
men jag är emot det när man har dem inne i stan eftersom man har nästan ingen koll på hunden

nu e d så att jag använder en lina köpt på gekås som var på 30 meter, delade den så den e mellan 7 och 10m.
det var bara en tanke jag hade
ska även säga att jag känner att jag har sämre kontroll med henne, kan inte bestämma hur mkt slaklina mm hon ska få ha
#10 Ha det koppel du känner att du har kontroll över hunden med.
Jag använder läder oftast, men ibland flexi, och jag känner inte att jag har mindre koll för det, inte heller när jag har 18 m spårlina..
Det är hur mycket man tränar med sin hund.
Hoppas det går bra för er 

Jag tycker verkligen inte om flexi. klumpigt och jobbigt :)

Det sägs ju att om du använder flexi rätt så ger du hunden större frihet……och det kan jag hålla med om. Anders Hallgren yttrade faktiskt dom orden för si så där hundra år sedan….

Är personligen mot flexi, vill man ge hunden frihet lär den att gå lös istället…
Använder både flexi och vanligt koppel beroende på var vi går. Han drar inte i något av kopplen. Sen går han lös när vi är i skogen. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag tycker personligen flexi koppel är så fult. Skulle aldrig använda ett sånt själv.

*14du får inte ha hundar lösa hur som hellst…..finns ju lag på hur det är med den saken….
Man kan också sitta i en situation där du inte kan ha din hund lös av olika orsaker, då kan flexi hjälpa till (om man vet hur man använder ett sådant förstårs)…….
Jag har "min" hund lös varje gång vi går i skogen. Och det är varje dag.
#14 Ibland har man ingen möjlighet att ha hunden lös hela tiden.
Jag har en hane som får knäck i lurarna om det är en löptik i närheten..
Vi har koll på löptikarna och är vi i närheten av löptik är ett flexi alldeles utmärkt i skogen. Han har inte försökt sticka, men olycka kan vara framme.. Better safe than sorry.
Eller om man går där det är mycket folk, av respekt har jag flexi, OCH koll på hunden för att de ska känna sig tryggare. Det finns hundrädda människor..
Jag har aldrig upplevt att hundarna lärt sig dar, det handlar ju om uppfostran tycker jag, vad man tillåter hunden att göra..
Annars går han lös varje dag, och får riktigt springa av sig 

från och med den 1 mars till och med den 20 augusti är det koppeltvång, och går den lös ska du ha sådan lydnad på hunden som kan jämställas med koppel på……Så släpper du hunden i skogen ska du kunna ha så pass lydnad på den som kan likställas med koppel. Finns ju en anledning varför det är koppel på nu den här tiden……
Jo jag vet den regeln. Han kommer när jag ropar och går inte längre än ca 10-15m ifrån mig. + att han är så fjantig så han skulle bli mer rädd om det kom ett rådjur eller liknande..

*21…..*skrattar* då hoppas jag att han slipper uppleva ett sånt trauma, annars kanske du står där med ett stycke hund i famnen
Jag HATAR flexi koppel,särskilt när det sitter en gammal pensionär i ena änden,som inte har en aning om va hunden gör..För han man x-antal meter flexikoppel,så MÅSTE ju hunden utnyttja varje mm..
Vet en som gick mitt i gatan och hade en hund i varhand,i flexikoppel såklart,sen när man kom på cykel lr med bil,blev han galen att man kom,inte kunde han flytta på sig heller och ha hundarna på en sida,nixpix det gick inte..Dom fick tom hoppa på bilar och människor..rena skräcken i byn,innan det blev stopp på dumheterna..

#20 roligt nog så har de flesta jag ser med flexikoppel betydligt sämre koll på sina hundar än de som har sina hundar lösa… ;)
/Natali
Sajtvärd Arabiska Fullblod

24….jodå jag kan hålla med dig att många som använder flexi låter hundarna skena hur som, men inte alla. Det jag skrev om i det inlägget var vanligt koppel…..
Jag använder flexi ibland på Gustav. I skog o mark tycker jag det är bra …så kan han springa av sig lite imellanåt. Han drar dock inte i vanligt koppel heller….han vet vad han får o när han får på den biten.
Så vissa stunder kan det vara bra tycker jag.

#25 Ahh, förlåt.
Jag tolkade dig till en början som att du kritiserade hundägare som låter sina hundar gå lösa, eftersom du lade vikt på lagen om koppeltvång. Och eftersom tråden handlar om flexikoppel så fick jag förutfattade meningar.
Däremot kan man fundera över om vad lagen om koppeltvång säger om flexikoppel.. Jag menar, om hundarna ska hållas under sådan uppsikt som i flexikoppel…….då kan ju vem som helst med vilken hund som helst ha sin hund lös, var som helst :P
Skämt och sido. Vi har tyvärr många exempel på varför man inte ska ha flexikoppel där vi bor… Har alltför många gånger sett hundar nästan bli påkörda/ryka ihop med andra hundar/skrämma både människor och djur etc…. Pga att hundägaren går och håller i sin lilla dosa och struntar fullkomligt i att hunden skenar hej vilt.
Jag fick för inte länge sen en utskällning av en tant här för att min tik morrade och reste ragg mot hennes lilla terrier….Jag vände på klacken och gick därifrån direkt. Hade jag fortsatt diskutera med denna dam så hade jag exploderat. Har sett henne i diskutioner med andra som bor här i närheten och har problem med henne och hennes hundhållning…
/Natali
Gud va skönt det är att bo på landet…..

Flexikoppel tycker jag är ett olydnadskoppel. Man har inte lika bra kontroll över hunden och de flesta hundar lär sig att dra i kopplet. Dessutom så kan både människor och hundar skada sig ordentligt med det kopplet, tänker då främst på benen. Nej, jag skulle aldrig kunna använda ett flexikoppel.

27…..ja inte lätt och hänga med i alla svängar hehehe. Har inte funderat på vad lagen kan säga om flexikoppel men jag tror faktiskt att kopplet klarar sig, ja med tanke på att hunden kan ju trotts allt inte jaga efter vilt djur eller skrämma djurungar i naturen. Det tar ju stopp…..
I övrigt ang flexi så klart som attan att jag håller med dig att det finns för många användare av det kopplet som inte har en susning om hur det ska fungera MEN det finns dom som vet det, inte tu tal om annat inte….
Jag släpper båda mina hundar lösa, men då på platser där dom inte stör vilt……Skickar över en burk Valium också att ta innan promenad i förebyggande syfte om *tanten* kommer med flexihunden *skrattar*
Personligen tycker jag heller inte om flexikoppel då jag anser att man har sämre kontroll på hunden och så som någon i denna tråd sa att de flesta hundar lär sig att dra. Har för övrigt fått "bränn" sår när jag fått den tunna tråden på benen (när man haft shorts) och hunden sedan fått syn på nåt som den dragit fullt fart mot..nä fyy vad ont det gör!
#19 Varför kastrerar du inte din hanhund?
Sorry..lite off topic… :))
#31 Förutom de där två - tre dagarna om året han har knäck i lurarna så fungerar han fint. Vi har koll på honom och vi finner ingen anledning att kastrera honom då han utger inget hot för varken hanhundar eller löptikar. Under de där två tre dagarna går han i flexit i den lilla skogen precis utanför huset, när man kommer en bit bort så släppas han fri så att säga.
Ägarna brukar ha sin tik bunden på bakgården och där finns inget staket, det är när man går förbi där som han inte riktigt vet om matte eller tjejen är bäst.. Går man bort en bit och de kommer behöver man knappast oroa sig..
Han är snart 4 år och har fungerat lika fint hela tiden som vi haft honom, skulle han vara lugnare skulle han nog vara medvetslös..
Var det svar på din fråga? 
Vart lite långt kanske.
Annars anser jag fortfarande att flexi - koppel - ha hunden lös, allt hamnar under uppfostran.. Finns ju vissa som inte ens kan ha hunden i vanligt koppel.
Jag tycker att har man så pass bra pli på sin hund som många har så använd flexi.. Det skadar inte OM man vet hur man använder det och har bra kontroll över sin hund. 
#32 Jodå, det var svar på min fråga
Jag förstår att det kan fungera hur bra som helst utan att kastrera, själv hade jag min första hanhund fertil hela livet till han somnade in när han var 14 år.
Dock måste jag säga att jag såg en enorm skillnad på min nuvarande hane (en liten bishonyorkie) som vi var tvugna att kastrera då vi skaffade en RR tik i julas. Han har alltid fungerat fint innan vi skaffade henne, dvs inget bråk med andra hanhundar (utan löpande tik i närheten) alltid lugn och sansad men när vi kastrerade och det gick några dagar märkte vi hur han njöt av livet på ett helt annat sätt!
Nu när vi är i parken, behöver han aldrig "oroa" sig för löpande tikar, eller råka hamna i bråk med en annan hanhund som ser honom som ett hot. Han markerar heller inte heller lika mycket som när han var fertil! Då var han väldigt noga med att kissa var femte meter med små små droppar, nu kissar han allt på en gång och så är han nöjd.
Han har helt enkelt inte tjejer i tankarna och kan ägna sitt liv åt att njuta av allt annat. Vi har även märkt att han äter med mer aptit och även att han blivit väldigt gosig!! Jag tycker att han har blivit en mycket trevligare hund, även fast han var trevlig innan med :))
Oj, nu blev det lite långt här också 
#33 Hehe vad bra 
Det är bara hans tjej som är intressant under löp, de andra tikarna, de få som bor där bryr han sig inte i kontigt nog..
Bor mest hanar där och trots att han blivit attackerad av en stor schäferhane ett antal gånger så har han inte börjat ogillar hanar, eller schäfrar eller andra hundar.. Känns skönt.
Sorry, lite OT 
Tillbaka till ämnet.
#30----> Precis så……vill inte ha Gustav lös i dessa tider djurungar finns i skogen. Eftersom vi bor i skogen.
Kan däremot förstå att det inte passar i stan bland bilar o andra hundar.
Sen kan man låsa kopplet ;)….för mig som haft/ har fortfarande ibland handeksem så har det varit guld värt när man haft händer som gjort så ont så man sett stjärnor..är det inte skönt att hålla i ett läder koppel.
Det må vara fult mm men då har jag inte haft så mycket till val…då greppet blir mycket behagligare.
Men det finns alltid två sidor på saker.. o jag håller med om att kopplet kan vara opraktiskt.

#30 Haha ja tack. Tack kära gud för att vi flyttar den första juli, så blir vi av med henne ;)
Jag håller för övrigt absolut med om att det finns flexianvändare som faktiskt fortfarande både kan kontrollera sin hund och vet hur flexit fungerar.
För övrigt väljer jag långlina när jag av olika anledningar inte kan ha min hund lös i skog och mark. I vanliga fall går hon lös där både hon och vi har bra koll på läget. Annars är det koppel som gäller. Med exempelvis vid löp så går hon i långlina.
Hon har ännu inte riktigt insett att det finns vilda djur och att dom inte bits om man kommer för nära. Ser hon ett rådjur så blir hon mest förvånad. Har dock jagat en hare vid ett tillfälle….Mitt i stan, men aldrig på landet :S
/Natali