Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utställning
Läst 3951 ggr
Moa-15
0

Ni som håller på med utställning!

Var inne på marsvin i fokus och "klagade"

Lite på dom som håller på med utställning för man gör det ju inte för marsvinets skull utan sin egen.

Men hur är det med hundar, Är det också mest plattångar eller mer lydnad?

Har hört att det har spårat ur med mycket pengar inblandade?

Domarna är hårdhänta o.s.v?

Vad tycker ni om det????

Gluskap
0

Besök en utställning och döm själv.

Jag har inte ställt ut hund själv, men däremot katt. Hade alltid jätte roligt på kattutställningarna =)
Domarna var bra och jätte trevliga.

Visst, man ställer ut för sin egen skull, men som jag hade kattuppfödning och för mig var det bra att få katten bedömd, jämföra med andra katter och komma ut och träffa andra med samma intresse.

Moa-15
0

Har varit på katt/marsvins utställningar

Är inget vidare tycker jag tycker mest synd om dom.'

Men ägaren bestämmer ju så klart vilket liv ens djur ska ha;)

Gluskap
0

Varför är det synd om dom?
De flesta katter bryr sig inte när de är på utställning, märker man sen att katten blir stressad och inte tar det med ro så ska man ju inte fortsätta ställa ut.

Moa-15
0

Dom flesta åker mil för att ställa ut katten.

Bara för att den ska bli bedömd för päls O.S.V

Jag förstår inte meningen med det.

Men om ni tycker det är kul så får ni väl hålla på.

Har gjort ett inlägg om det på katter iFokus.

Ville veta här hur det var med hundar på utställningarna=)

Gluskap
0

Okej #4
Ska du köra samma snack här som inne på Marsvin och Katter i fokus?

Moa-15
0

Nä det blir lite jobbigt;)

Vill bara veta hur det är på hund utställningar.

Persifone
0

Som du (antagligen?) vet är inte hundar (iaf inte de flesta) skygga/rädda för andra människor.

Jag håller på med utställning och för mig och mina hundar är det något roligt vi gör tillsammans, precis som vilken lydnads eller agility tävling som helst. Det handlar om att jag och mina hundar gör något gemensamt som vi tycker är roligt. Sedan finns det självklart hundar som inte gillar utställningar och då ställer man inte ut dessa, om man bryr sig om hunden.

Sedan att man själv tycker att det är kul om hunden/djuret vinner, vad spelar det för roll då?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

fredrikaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En del lever för att ställa ut sina djur!

jag ska på min första hundutställning på söndag med våran vovve. Dock så ska vi bara kolla på fast man lär sig mycket bara då. Vi ska väl senare i sommar ta och ställa ut honom. Jag tycker att ställa ut inte är något hemskt för djuren om dom gillar det. Man ser ju såklart om en hund vantrivs eller älskar det. För det FINNS hundar som gillar att visa upp sig. Vilket våran lilla "valp" (9 månader) gillar att göra.

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

scth
0

har aldrig ställt ut hund men var på en utst för ett tag sedan och kan bara säga det att både ägare och hunar såg väldigt glada ut. Hundarna tycker ju oftast att det är kul att träffa nya hundar osv och gillar när det händer saker. Så synd om dem tycker jag intge alls att det var.

Taci
0

Jag har bara ställt Texas en gång än så länge, men fler lär det bli.

Jag gör det mest för min egen skull, men också för hundens skull. Texas fullkomligt älskar att träffa en massa andra hundar o människor, o vara med på allt, så han tyckte bara det var roligt på utställning.

Jag blir stolt o glad över min hund när man får fin kritik o är han väldigt rastypisk kanske man till o med lånar ut honom till avel nångång (om allt annat också klickar). Just Eurasierns rasstandard tycker jag är väldigt bra, som beskriver sunda djur, o därför vill jag att min hund ska vara rätt så lik denna. Eller vill o vill, det är kul iaf! :)

Vissa hundar man ser på utställning som springer oroligt o är väldigt nervösa kan jag tycka synd om, jag tycker inte man ska ställa ut till varje pris. Det gäller att lyssna till hur hunden mår också, för Så viktigt är inte utställningsresultat.

anaprincess
0

#4 Vad är det för fel med att åka flera mil för att ställa ut? Alla bor kanske inte där det är mkt utställning och får då åka en bit. Men vad är det för fel med det?

KindredCold
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hunduställningar är en annan sak.
Hundarna (oftast) gillar utställningar och det är ofta jätteviktig socialträning för många.
Sen finns det ju både bra och dåliga utställare.

Vi gör det på skoj mest, men också för att hundarna gillar det.
De älskar att få komma ut och träffa folk och andra hundar.

Det är mycket trevlig för oss också.
Träffa andra människor och byta erfarenheter..

Moa-15
0

Ja dom flesta hundar vill ju inte sitta i en bil i 4-8 tim eller hur?

Dom vill nog hellre ta en lång promenad:)

KindredCold
0

#13 Många hundar gillar att åka bil.
Självklart är man väl vettig nog att stanna några gånger och ta en promenad på vägen..
Samt ta en riktig bensträckare både före och efter en lång bilfärd. Glad

[mia-38]
0

Ska man hålla på med avel är utställningar ett måste då man måste ta sina meriter på sin hund/katt.
Märker man sen att hunden eller katten inte alls gillar det så kan man lägga av.
Jag har varit på MÅNGA hundutsällningar. Och hundarna verkar tycka det är jätteskoj. De utstrålar charm och verkligen älskar att visa upp sej.
Att åka många mil tror jag inte att de lider av.

Taci
0

#13, det finns mängder av hundar som Älskar att åka bil. Jag tycker inte det verkar som du har så mycket kunskap i ämnet du diskuterar.

Vad är det som säger att hunden skulle få en lång promenad istället, om ägaren inte skulle ställa ut? Den kanske bara skulla få ligga på soffan. Visst skulle hunden gilla en långpromenad, men det får ju hunden innan eller efter utställningen. Du vet väl att hundar behöver mental stimulans också, o inte bara fysisk? Att ta med hunden på utställningen tröttar ut hunden mer än en långpromenad enligt mig.

Moa-15
0

Älskar att åka bil. Nja….. Om dom fick välja skulle dom nog välja att ta en promis;)

[mia-38]
0

#17  Jag vet många hundar som älskar att åka bil. Man kan promenara innan eller efter bilturen.

Moa-15
0

Ja dom älskar det säkert;)

Vad gör dom?. Hoppar upp och ner och skäller glatt?

[mia-38]
0

Näää..de sitter och tittar ut genom fönstret…eller lägger sej ner och sover och njuter.
De vkan visa att de är nöjda utan att hoppa omkring och skälla.

Taci
0

#19, yes vår gamla schäfer vi hade gjorde det. Så fort man sa "Ska vi åka bil?" visste han vad det gällde o han skuttade, gnydde o viftade på svansen som en jäkla tok.

Ursäkta, men du verkar tro att du kan bra mycket mer än vad du faktiskt gör, så ta in vad andra säger istället för att tro att du vet bäst.

[mia-38]
0

Ja det stämmer oxå ju Taci.

Mammas hundar blir jätteglada när de förstår att de ska åka bil. De skäller…hoppar och skuttar. Rusar sedan ut till bilen. Kan knappt vänta tills luckan öppnas.
Så visst finns det hundar som verkligen älskar att åka.

Moa-15
0

Jaha. konstiga hundar som tycker om att sitta i en bil i flera timmar.

Taci. Snälla orkar inte mer sånt.

[mia-38]
0

Konstiga hundar??? Vad är det för konstigt med det Moa?
Jag fattar inte vad du är ute efter…

Gluskap
0

Konstiga hundar?
Min tjej springer till bilen, vet till och med vilken som är vår bil, såfort vi kommer ut, hoppar med glädje in i baksätet och tittar genom fönstret när vi kör. Hon vill vara med oss och hade väl inte hoppat in självmant om hon inte velat åka?

Har du verkligen inget annat att göra än att sitta och tycka tvärt emot alla andra i allt?

Bogart
0

Vem säger att en sak utesluter det andra? Man kan väl åka på utställning OCH gå promenader med hunden. Vill man få sin hund trött och nöjd så är en utställning en utmärkt aktivitet, då hunden blir mycket tröttare av det än en promenad på en timme eller två.

En säker och stabil hund klarar av en dag på utställning utan problem. Har man en hund som uppenbarligen mår dåligt av att vara på utställning så bör man ju dock inte utsätta den för det.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Moa-15
0

Ja men en hund som gillar att sitta i bilen i flera timmar har jag aldrig varit med om iaf.

Visst dom ligger i bilen och tittar ut genom fönstret. Men betyder det att dom gillar att åka bil. HM..

[mia-38]
0

Moa…det SYNS ju på de att de gillar att åka bil.
Visst finns det hundar som INTE gillar det med. Och då försöker man ju undvika det så långt det går. Men det FINNS hundar som älskar att åka. Du kanske inte är så gammal än att du har hunnit se det. Men jag lovar dej…du kommer någon gång att få se en hund som älskar att åka bil.

anaprincess
0

#27 Men ta och ge dig. Om flera hund människor säger att deras hundar gillar att åka bil så kanske det är så att du har fel? Om hundarna inte gillade att åka så skulle dom inte hoppa in och sätta sig i bilen.

Eller tycker du att det ska börjas avlas på hundar som det är fel på för att folk skiter i att åka på utställningar och få sina hundar bedömda för att det är en timmes bil resa bort?

För det andra så om hundarna inte gillar att ställas ut så syns det i ringe och hunden får inte lika bra bedömning som en hund som gillar det och då ställer inte ägaren ut den då den inte får bra bedömningar.

Håll dig till ämnen du kan nånting om.

Moa-15
0

Ja men älskar är väl ändå att ta i?. Bara för att dom ligger i bilen. Är ju inte sådär roligt att åka bil i flera timmar för en hund. Men det bror ju på vad man gör med hunden. Om det ändå roliga med livet är att åka bil. "Mina" blir gladare av att gå till något bad ställe och plaska tex;)

Taci
0

#30, hahaha herregud ^^ Vad är det du inte förstår? Vissa hundar ÄLSKAR att åka bil, punkt slut.

Är du bara medlem på iFokus för att provocera?

[mia-38]
0

Jösses….Orka.
Älskar inte du att göra nåt speciellt Moa?? Vad är det som är så svårt att fatta att vissa hundar älskar att åka bil??
En hund kan älska saker även om du kanske inte fattar varför de gör de….Kan du förstå det?

Gluskap
0

ALLA hundägare här med hundar som tycker om/älskar att åka bil har problem att läsa av sina hundar, för deras hunder tycker ju igentligen inte alls om att åka bil, helt omöjligt att en hund tycker om/älskar att åka bil i flera timmar!! Den enda vettiga människa på detta forum är ju såklart Moa-15.

Observera sarkasmen i mitt inlägg.

Moa-15
0

Men om dom älskar att åka bil. Får dom väl inte mycket uppmärksamhet någon annanstans. Vill inte provocera. Är så trött på det tjatet.

[mia-38]
0

#33..Men snälla...Alla hundar är olika,,precis som vi människor. Alla hundar gillar inte att åka bil..men MÅNGA!
Du ser om en hund är glad i något. Inte 17 viftar den på svansen och hoppar och skuttar om den inte är glad.
Tror att de flesta här inne känner sina hundar så pass att de kan avläsa de.

Gluskap
0

Men snälla, eftersom jag skrivit tidigare att min hund älskar det så tolkar du nog mitt inlägg lite fel…

[mia-38]
0

#34,,,varför håller DU på då? Varför accepterar du inte det vi skriver.
Visst kan vi alla ha olika åsikter. Men du verkar inte ta åt dej det som vi skriver.
Det handlar inte om att de inte får uppmärksamhet. Hur forslar du en hund om den ska flera mil bort?

[mia-38]
0

#36…Hur menar du då? För du skriver typ att ALLA hundägare tolkar sina hundar fel om de skriver att deras hundar älskar att åka bil.
Och att Moa är den enda vettiga här inne.

Jag tolkar det som så att då håller ju med om att det inte finns nån hund som älskar att åka bil.

Moa-15
0

Där lämnar jag tråden………….

[mia-38]
0

Aahaaa…FÖRLÅT Gluskap! Jag tolkade inte inlägget som ironi..hahahaha..Men såg nu att du lagt till det i inlägget….

Skrattande

KindredCold
0

#39 Det är ju du som är TS.. Varför starta en tråd som man inte vill följa…? Obestämd

Gluskap
0

Läs mitt inlägg nr 25.
För övrigt har jag lagt till i mitt inlägg att jag var sarkastisk.

Tyvärr så kommer ju inte alltid det man skriver ut som man menar det =)

Taci
0

#34, så om ex en vän till dig verkligen äääälskade golf, vilket du tyckte var dötråkigt. Skulle du då påstå att din vän inbillar sig att denne älskar golf för den inte har något annat att göra? Bara för DU inte gillar golf.

Vissa hundar gillar att åka bil, vissa inte. Vissa hundar älskar äpple, vissa inte. Vissa hundar älskar att leka med bollar, vissa inte. Hundar är olika individer, precis som vi människor. Så nu hoppas jag du kan förstå det :)

[mia-38]
0

Så skriver Moa när det börjar osa lite hett. Hon verkar inte kunna stå för det hon skriver. Då drar hon…enklast så tydligen.

[mia-38]
0

#42…Skrev det i #40…Skrattande

KindredCold
0

Sen en sak som jag inte sett att någon tagit upp.
Vart i det hela kommer pengarna in?
Man vinner inga pengar i en utställning..

Ja, jag har i alla fall inte vart med om det.
Om det förekommer på en svensk utställning, vet någon vart, och vilken? Glad

Visst kan man vinna priser, men det är sällan de priserna översiger något större värde, eller har jag fel..?

[mia-38]
0

Så vitt jag vet vinner man inga pengar, utan priser i form av rosetter och annat.
Det enda som handlar om pengar i en utställning är ju själva utsällningsavgiften. Eller anmälningsavgiften.

Bogart
0

Att man ställer ut behöver ju inte innebära långa bilresor ens. Man kanske bara ställer ut på de utställningar som är i närheten?

Dessutom, tycker hundar att det är roligare att ligga i soffan och slappa än att åka bil ett tag? Själv ser jag inte vad som är skillnaden på att slappa i bil eller i soffan, och jag tror nog att alla här låter sina hundar ta det lugnt och inte göra något flera timmar om dagen…

Med vänlig hälsning

KindredCold
0

#47 Ja, precis.. och det är ju ens eget ansvar.
Sen är det inga jätteutgifter heller..

Beror ju på hur mycket man ställer ut, men jag tror inte är så dum att man gör sig fattig på en sådan sak.. Man tar det man har råd med..
Så gör i alla fall jag med både hund och katt..

[mia-38]
0

#49…Ja man åker ju inte om man inte har råd.
Så det där med att det var pengar iblandat fattar jag inte riktigt som TS skrev om.

Kunde vara kul att höra vad Moa menade med det.

KindredCold
0

#50 Ja, men TS har ju konstigt nog lämnat tråden.. Aja..

[mia-38]
0

#51…heheh..Undrar varför. Startar man en tråd kan man väl inte bara lämna den hur som helst.

KindredCold
0

#52 Herrens vägar äro.. någonting någonting…

Moa-15
0

Det är svårt att lämna tråden då den står i rutan.

Tyckte att det spåra ur lite. Det med pengar är ju att man vinner pengar på utställningen. Och håller på för det. Är vad jag hört iaf.

Gluskap
0

Tillåt mig skratta!
Ta reda på fakta innan du skaffar dina åsikter.

[mia-38]
0

#54..Man vinner inga pengar. Man vinner andra priser som rosetter och tex glasskålar och sånt. Aldrig pengar.

KindredCold
0

#54 Det är inga pengar i priserna.. Så då har du hört fel, Moa

Moa-15
0

Ja men dom sa. På hund fronten har det spårat ur mycket pga pengarna. Vad mena dom annars?

[mia-38]
0

Det kan betyda så mycket annat än utställning.

Gluskap
0

Tex att oreggade hundar kostar ungefär detsamma som reggade!

Tex såg jag senast idag Frallor, oreggade och med otestade föräldrar, 17 000:-

Moa-15
0

Nä det var utställning dom menade;) Varför kan man inte göra något som hundarna uppskattar mer tex agility eller freestyle tex)

Taci
0

#61, alla hundar gillar inte agility eller freestyle, o alla raser ska inte heller hålla på med sådant. Nu får du ge dig.

Moa-15
0

Nä alla hundar gillar det inte. Alla raser kan hålla på med sånt? så klart;) vadå nu får du ge dig?

Taci
0

#63, du häver ju ur dig saker utan att ha några som helst grunder för det. Du har felaktig fakta om nästan allt..

Nej alla raser Ska inte hålla på med agility osv. Många större raser ska man inte hålla på o hoppa med så mkt, o inte jobba hårt med.

Gluskap
0

Hänvisa gärna till dina källor i inlägg 58.

Bogart
0

Då säger jag så här; varför hålla på med freestyle och agility när det finns aktiviteter som ofta passar hundar bättre? Att till exempel JAGA med en tax… Flört

Med vänlig hälsning

Moa-15
0

Men man får ju anpassa hindrerna då. Tror säkert att en stor hund skulle bli en riktig baddare på agillity.

Quiila
0

#27 Alla våra hundar vi haft genom åren har älskat att åka bil och skuttar in med glädje. 
Förstår inte vart du vill komma?

~Quila Roze~

[mia-38]
0

#67…Vissa raser passar inte till Agillity. Hjälper inte om man sänker hindret.

alphinna
0

Har suttit här och läst tråden och nu börjar den bli patetisk. Moa….det börjar ett bra program på TV nu, tycker du ska kolla det istället för och ligga här ute och vara *kärringen mot strömmen* Var rädd om den här sajten och dess medlemmar för du kanske behöver ha hjälp av den när du blir hundägare….

Agnetha och de fyrfota

Taci
0

#67, javisst Kan dom säkert bli bra på agility, det har jag inte sagt något om alls. Det jag menade var att många raser har alldeles för tung kropp för o hoppa o ha sig, o kan förstöra sina höfter osv i allt för tidigt ålder.

Moa-15
0

Vilket program? Har försökt lämna tråden men det är svårt………

alphinna
0

kolla på 3:an, filmen *Click*……21.00

Gluskap
0

Du verkar undvika att svara?
Kan du hänvisa till källor i inlägg nr 58?

Moa-15
0

Men det är ju långt kvar;)

destroyed
0

Alla hundar har olika intressen, mitt huvudsyfte när jag skaffade min valp var att ha en hund att träna agility, freestyle med med även att ställa ut. Jag vill inte ha en hund med mycket jakt instinkter eller vakt.. Jag ville ha en kompis att träna med. Men, Jag måste se till hundens intresse om den vill överhuvudtaget göra någonting av det där, vill hon inte det så vill hon inte. Jag älskar min hund och jag vet precis va hon gillar och inte gillar. Men just sporterna får jag vänta med till hon har blivit tillräckligt gammal för det och se om hon gillar det.

Ärligt talat så känns det inte som du vet så mycket om vad det är du pratar om, jag läste trådarna som blev hänvisade till där du har istället för att ha tagit in andras synsätt och lärt dej något hoppat på dem och varit rent av elak mot vissa. Du vet inte bättre än mej om det gäller min hund, du vet inte bättre än andra när det gäller deras djur att komma och säga att hundar inte gillar att åka bil är att dra alla över en kam. När flera hänvisar till andra hundar som älskade det så tänker du bara på stackars hund att sitta i bil i en massa timmar. Vet du om hur dom är förberedda på det? Självklart så blir dom rastade och de tar vatten i närheten. Att anta saker som uttrycket att man skulle vinna pengar det som de hänvisade till när det gäller "pengarna" som man tjänar gällande hundar är de pengar som man kan tjäna på gällande avel. Om jag väljer att ta valpar på min tik som är meriterade så kan jag sälja dem för mer. Förstår du? Nu säger jag inte att jag tänker så eller att jag gör så. Utställningar finns till för att främja aveln. Hundarna som vinner eller får bra meriter har självklart större chanser gällande parningar m.m.

Skaffa dej fakta och bevis sen så kan du börja diskutera. Min NK-lärare sa en grej till mej förra veckan. Man kan bevisa allt med statistik. Så gör ett diagram där du bevisar hur dåligt djur mår av både det ena och det andra.

Leorag
0

# 61
Och hur hade du tänkt dig att de tar sig till dessa tävlingar då ? Går eller ? Knappast….. de åker bil precis som hundar som ska till utställning. Man vinner inga pengar på hundutställning, det kostar bara en massa. Utställning är en avelsutvärdering, ett hjälpmedel för uppfödarna i sin fortsatta avel och en rolig aktivitet för människor och hundar.

Singo-Torpet
0

varför skulle inte vissa hundar gilla att vara på utställning och åka bil är ju som med människor vissa älskar att shopa medans andra hellre dör!!?

mina katter tycker om att åka bil de ligger på framsätet i sitt sele/bälte och bara njuter, sitta i buren i bak är dock inte lika kul då kan man ju inte se ut..

min hund springer till bilen och hoppar in fast att han inte ens ska åka bil utan ja kanske ska till ica eller dyl själv, tycker du då att han verkar hata de, ja har inte sett min hund så lycklig som när vi far till fjällen på vintern vilket är en resa på ca 5h i BIL… och bada gillar han med och prmenader..

KindredCold
0

Ang agility och alla hundraser..

Jag har svårt att tro att en napoliansk mastiff, eller mastiff över huvudtaget mår bra av agilty, och är nog ganska svår att ha att göra med i freestyle.

Finns en mängd raser man ska vara försikig med, och därmed inte använda i agility.

De är för tunga, och är man mån om sina djur riskerar man inget i onödan, som att tex. använda stora tunga hundar i agility.**

Rätta mig om jag har fel någon!**

[Vargnatt-]
0

Jag har inte ställt ut Aramis någon gång, men har varit och kollat på några få utställningar.
Och jag har inte sett några hundar som ser ut att vantrivas, de ser glada och pigga ut, de får ju göra något tillsammans med sin matte/husse! De får vara med och uppleva något, och jag kan tänka mig att det är därför många ställer ut också, för att göra något roligt med hunden, något som bryter vardagen med "bara" promenader. Det blir något speciellt för både människa och hund kanske?

Eftersom jag inte ställer ut själv så gissar jag bara, så ni som ställer ut, säg till om jag är helt fel ute :)

KindredCold
0

#80 Vargnatt - Nej, personligen tyckte jag det var en mycket bra förklaring, från någon som själv inte är insatt, men tydligen har lite erfarenhet dessutom, wei! Cool
(Menade på att du inte ställer ut, men har vart och kollat och tagit till dig)

Det är så jag ser på det hela.
Att göra något annat ibland, sedan lär man sig alltid något nytt tycker jag när man pratar med folk, så det är nyttigt för matte/husse också, hehe.

Helt okej beskrivning från dig!

[jakke94]
0

mina hundar älskar att åka bil!

men sen är jag även handler till ett 15 tal hundar och ställer även ut mina egna.. vissa av hundarna bryr sig inte så mycket med dem flesta av dem jag ställer/har ställt ut har älskat det och blivit jätteglada när man kör in på parkeringen och dem ser att det är en hundutställning!

det är inget djurplågeri och det är sällan eller aldrig en domare är för hårdhänt mot en hund ^^

och vi gör det inte för våran skull egentligen .. det är ju bra för framtida valpar att veta att dem kommer från en rastypisk hund eller hur ?

vet inte men känns som du startat ganska många trådar som lett till bråk här, gör du det bara för att provocera eller ?

[jakke94]
0

sen så vill jag bara säga att jag blev lite förvånad att du var 15 år, jag är också 15 år ..

men jag tycker du är ganska omogen och otrevlig mot många som inte har samma åsikter som dej!
och sen det du skrivit på din presentation tycker jag är fel att du hänger ut marsvin.ifokus och katter.ifokus som om dem var dåliga sajter bara för dem inte tycker som dej ^^

Moa-15
0

Nä men om du skulle gå in och titta på marsvin iFokus tex så är jag extremt mobbad där så det är inte sant. Hemskt.

Och du jag är inte otrevlig på något sätt. Har försäkt förklara mig men får en massa skit överallt.

Gluskap
0

Oh shit, haha om det så skulle vara bra för hunden så skulle inte jag vilja ha en 80-100kg klump att göra många av de trix som jag sett på youtube… Haha hoppa upp på ryggen på en osv! haha

KindredCold
0

#84 Moa-15 Du har på din presentation här på iFokus

"Kom igen var inte så känsliga och sådana besserwissers. Ibland har även du fel. Tänk på det."

Det är något du skrivit, men själv inte brukar…

#85 HAHA! Jo, det blir roligt! Sen att man förmodligen inte kan stå rakt på grund av bruten rygg efteråt, gör väl inget.. det är ju kul för hunden Skrattande
Nej, usch.. Stackars de hundar som får utstå dessa plågor från människor som använder fel ras till fel sak..

Moa-15
0

Jo tycker jag h¨åller det. Men att ingen håller med mig en endaste gång kan jag tycka är konstigt. Då jag oftast är säker på min sak;) (Vill inte ta upp den igen men) Att hundar vill sitta i bilen i 8 tim är för mig lite märkligt. Att hunden klarar det och inte lider av det är en annan sak. Men att älska något är för mig ett starkt ord.

KindredCold
0

#87 Moa-15
De sitter inte 8 timmar i sträck Moa, vad är det som är så svårt att förstå?
Jag vet inte hur mycket tydligare vi kan bli..

Jag har aldrig haft några problem med bilåkandet med mina hundar.
Några har gillat de mer än andra, men alla har hoppat in självmant i bilen, och vissa har visat sig mycket lyckliga över bilturen..

Jag tror inte att någon har inne, sätter sig i en bild med sin hund och drar iväg en 8-timmars resa utan uppehåll..

Sen undrar jag en sak.
NU har tråden (återigen) fått en ny riktning..
Det ska väl handla om utställningar?
Du klagar på att andra byter ämne i dina trådar, men jag måste säga att du är ganska duktig på det själv.

Trådarna slutar sällan där de började och tycker hela grejen är ganska löjlig.
iFokussajterna är mycket trevliga, det är nog dig de flesta har problem med.. Du ser inget mönster i att vart du än vänder dig får du människor emot dig just för att du inte lyssnar.
-Du kanske lyssnar, men du visar det i alla fall inte..

Kan vi återgå till vad tråden handlade om. Utställningarna..?

destroyed
0

87# men det är för dej! Säg mej, har du en hund? Har du ALDRIG sett en hund vilja åka bil? Grejen med hundar är att vissa saker måste vänjas in. Allting! När dom är valpar så måste dom lära sig att åka bil. Betyder det att dom tycker det är kul? Nej, vissa gillar det jättemycket och andra fullkomligt hatar det! Men efter ett par gånger av träning så kommer hunden antingen acceptera det och bli van(jag har en Bearded Collie som bor granne med mej och är sån) eller utveckla ett intresse för att åka bil och gillar det VÄLDIGT mycket. Människor och djur fungerar så där. Om du inte vill använda älska då är det ditt problem. Men vi andra får inte vi använda det? Ska du bli en språkfacist som säger åt oss vad vi får säga?

Och att folk inte håller med dej om en endaste sak är faktiskt inte så konstigt för att du tar aldrig in det som man säger till dej. Som är fakta. Som faktiskt händer. Vad gjorde du för antydan gällande utställningar? Att inga djur kan absolut inte gilla det och det är bara höga ljud och skrikiga barn överallt.

Jag antar att du har aldrig varit på en utställning förut. Jag föreslår att du går på en sån och efter det kan du säga om djuren fullkomligt blev misshandlade för att de var där.

KindredCold
0

Moa, kan tillägga att du får fråga precis vad du vill ang. utställningar..
Jag svarar mer än gärna!
Bara du kan hålla dig till ämnet.

Moa-15
0

Jo men man åker ofta långt på utställningar………

KindredCold
0

#91 Jovisst, men nu var ju huvudinlägget som själva utställningarna..

Men ja, ibland tar det tid.
Så nu fick du svar på det.

Något annat du undrar över, om själva utställningen..?

CaTim
0

Haha, Moa är lustig, detta skrev hon:

Ja men älskar är väl ändå att ta i?. Bara för att dom ligger i bilen. Är ju inte sådär roligt att åka bil i flera timmar för en hund. Men det bror ju på vad man gör med hunden. Om det ändå roliga med livet är att åka bil. "Mina" blir gladare av att gå till något bad ställe och plaska tex;)

Då kan ju jag köra med samma resonemang som henne:

Stackars dina hundar, min hund hatar att bada, sluta plåga dom med att ta dom till ett badställe, hundar hatar att bada!!!

Jag kan säga dig att min hund gillar att åka bil, inte pga själva bilåkandet, utan pga av att hon vet att det kommer att hända något roligt när vi stannar.

Moa-15
0

Nu har jag ju inte skrivit att ni plågar era hundar när ni åker ett antal mil till en utställning. Men som ni beskrev det var att dom gillade själva bil resan.

CaTim
0

Snälla Moa, har inte du någon skola att gå till?

Många hundar gillar "själva bilresan".

anaprincess
0

#91 Hur kan du säga att man oftast åker långt? Du vet väll inte vilka utställningar alla åker till och vart dom kommer ifrån dom som är på utställningen? När jag åker så åker jag på dom i närheten. Varje år har vi en stor utställning här som ligger 5 minuter här ifrån under samma helg så är det en till stor utställning 30 min ifrån där jag bor.  sen har vi en inofficiel utställning som ligger 20 minuter här ifrån varje år. Tror du då att jag sitter och åker på utställningar som är 40-50 mil härifrån? Självklart så väljer man att åka på dom som är i närheten fast är det nån stor viktig tävling så kanske man åker till den även fast den är längre bort, men hur ofta blir det?

Sen finns det inge fel med att åka längre om du har en bil med AC och hunden har tillgång till mat och vatten och får rasta med jämna mellanrum.

Moa-15
0

Ja ja om du säger det så. Att dom gillar att ha "tråkigt" i en bil i timmar. Ok.

Ps. (Inte för att du eller någon anna har med det att göra men.) Jo har en skola att gå till men det är studie dag idag då är man ledig.

KindredCold
0

#97 Vem säger att de har tråkigt i bilen?

-..eller ja "tråkigt" - Varför använder du situationstecken?

Taci
0

#91, när jag ställde ut i lördags åkte vi bil i cirka 3 Minuter till utställningen. Nästa utställning blir ca 40 min. Hunden hoppar in i bilen innan man ens hunnit få upp bakluckan ordentligt för han är så ivrig på att följa med. Vi tycker det är roligt på utställningen. Vår hund tycker det är roligt. Ja, du läste rätt, han tycker det är ROLIGT. Vari ligger felet i detta?

Moa-15
0

Ja tror knappast att ni kastar boll i bilen. För det mesta så ligger ju hunden och vilar. Vad menar du med situationstecken?

CaTim
0

Vad är det som säger att en hund tycker det är roligt att kasta boll?

Lycka till säger jag om du ska ha min hund att hämta något som du har kastat till henne.

Visst kan jag hålla med om att det finns mer givande aktiviteter för en hund än att åka bil, men för det första, vilken säger att hunden SKULLE få en promenad istället just DÅ? Och för det andra så är det inte bilåkandet som denna tråd handlade om.

Moa-15
0

Var ett exempel. Men man åker oftast långt till utställningar är en av anledningarna till att jag tycker det är onödigt.

Taci
0

#102, vilka är de andra anledningarna?

O varifrån får du din fakta att man OFTAST åker långt till utställningar? Vilken är din källa? O vad definierar du som "Långt"? :)

KindredCold
0

Moa-15 "" <-- Situationstecken.. Varför använder du dem?

Nej, kasta boll nej, men vissa hundar älskar att bara sitta och titta ut på andra hundar eller människor och en massa annat man kan tänkas åka förbi.

Det var ett himla tjat nu om bilåkandet, har du inte fått nog nu, av det, du vet vad vi tycker, och vi vet vad du anser..

Kan vi återgå till själva utställningen nu.
Fråga gärna oss utställare, vi svarar mer än gärna på frågor..

CaTim
0

Vart grundar du ditt "oftast"? Du har ju själv hört folk säga att dom i regel har nära till utställningar.

Jag har väl utställningar i närheten ett par gånger per år, vill jag ställa oftare så får jag räkna med 20-30 mil, ok 3 timmar, mycket eller lite? Nja, inte sådär jättemycket, hunden sover bort ganska många timmar av ett dygn. Jag tycker att du vill göra problem av något som inte är ett problem. Det finns människor som lämnar sin hund ensam 5-6 timmar om dagen.

oh-la
0

väldigt många av dem jag känner som ställer ut, ja de flesta faktist, uppfödare inräknat, åker inet särskillt långt. ett par timmar bort max. detta inte för att hunden tycker det är så jobbigt, den sover, utan för att husse och matte tycker det är död att åka bil Flört

KickanW
0

Jag vill inte lägga mig i diskussionen men vill iaf berätta att jag kommer åka långt och ofta med min hund. Jag är en resande människa som kommer vilja ta med min hund på mina resor. Som jag förstått det ska inte en hund må dåligt av det, den hade kanske lika gärna legat och sovit i min lägenhet precis de timmarna vi sitter på tåget/bussen.

CaTim
0

KickanW, jag tror inte alls att din hund kommer att må dåligt av att resa, vår hund har varit med oss på bilsemester både långt uppe i lappland och nere i skåne, detta utan problem. Hon skulle garanterat må sämre om vi skulle lämna bort henne, hon skulle då undra om vi inte tycker om henne, (inbillar jag mig i alla fall).Flört

KickanW
0

#108: Precis. Kan ju förtydliga att jag skrev det där just för att påpeka att resa gör man även om man inte ska till utställning, så om man nu vill hitta problem med just utställningar är det inte riktigt hållbart att välja det just eftersom det är väldigt många som reser med sina hundar ändå.

[Vargnatt-]
0

Aramis har också varit med oss på en lång bilresa, från Munkfors i Värmland till Kiruna i Lappland, han mådde inte dåligt av det, vi stannade ofta så han fick gå runt och titta på nya platser, se nya platser älskar han, han blir glad och nyfiken.

Och jag är 100% säker på att han hellre hade den lite "tråkigare" dagen i bilen och fick vara med oss, än blev lämnad nånstans så han inte fick träffa oss på en vecka.

KindredCold
0

#109 Parning till exempel.. Obestämd

CaTim
0

#109 Håller med dig fullständigt.

Leorag
0

# 102

Få se om jag har förstått saken rätt nu. Du tycker att det är onödigt med utställningar för att hundarna får sitta några timmar i bilen och du tycker att man i stället ska hålla på med agility eller freestyle som hundarna tycker är mycket roligare ?

Hur sjutton tror du att dessa hundar tar sig till agilitytävlingarna eller freestyletävlingarna ??

Många åker precis lika länge i en bil som en utställningshund t.o.m. längre än många utställningshundar i vissa fall. Ingen sund människa orkar sitta och köra 8 timmar i sträck utan X antal pauser kanske övernattning någonstans på vägen. Nu har jag aldrig åkt så långt bort för en utställning men jag skulle definitivt kunna göra det och då skulle jag planera in det så att det blir övernattning någonstans vid ungefär halva sträckan och däremellan stanna och rasta och sträcka på benen lite då och då.

Uppenbarligen har du ingen hund, du har inte varit på någon utställning och definitivt inte åkt bil med en hund en längre sträcka. Trots att vi som har erfarenhet från detta säger att det inte alls är så som du tror att det är så skiter du i att lyssna eller försöker förstå för du känner ju våra hundar bättre än oss och vet vad de gillar och inte gillar ?!

En hund som inte gillar att åka bil eller vara på utställningar visar det och en hund som har tråkigt i utställningsringen kommer med största sannolikheten att placera sig dåligt och då är det bara bortkastade pengar att fortsätta åka på utställningar som är en väldigt dyr hobby.

Quiila
0

#87 Men snälla, tror du på allvar att man åker 8 timmar i sträck med hund?
Tror inte ens en människa vill sitta i en bil non-stop i 8 timmar, och har man hund med sig så är det klart att man pausar och rastar hunden emellan.
Förstår inte vart du vill komma med dina argument?
Speceillt inte när du inte har någon fakta bakom utan bara vad du tror!?

~Quila Roze~

Quiila
0

#113, håller med du Flört Folk åker nog säkert minst lika lång för agillity o freestyle, men det kanske inte är samma sak!?

~Quila Roze~

Moa-15
0

Freestayle gör jag hemma. Man åker långt för utställningar i vissa fall tycker heller inte det är något bra sammanhang för en hund. Ska bli bedömda på päls gång o.s.v…. Tycker det är bättre att göra något bättre. Visst era hundar ÄLSKAR att sitta i bilen och ÄLSKAR och gå på utställningar. Sen tycker jag att freestyle och agility är ett aktivt och bra för hunden då dom flesta älskar det.

Gluskap
0

Du är bara för mycket. Förstår att du inte är väl omtyckt på katter och marsvin i fokus. Det kan inte vara så att du har fel när ingen tycker som dig i dina uttalanden som du gör utan någon som hellst grund?

KickanW
0

Jag är rätt kritisk till utställningar, men absolut inte för att jag tror att hunden mår dåligt av det. Jag tror snarare att det är väldigt stimulerande för en hund att åka till ett nytt ställe och träffa nya människor och hundar. Om inte hunden är hemskt lättstressad såklart.

Problemen jag tycker att man ska fokusera på är väl snarare vad man bedömer, alltså där standarden är väldigt konstig och där utseendet går före hälsa och temperament. Men det är ju inget sånt du pratar om Moa, och då tycker jag du fokuserar på helt fel sak.

KindredCold
0

#116 Moa-15 Du har missuppfattat hela grejen om av en utställning går ut på.
De bedömer hur rastypisk en hund är, för att hålla sig till aveln mm.
Att man bara säger, åh vilken fin päls, är inte sant.

Det är hur rastypisk en hund är, och inom aveln är detta viktigt..

Ja, men de som tävlar med freestyle och agility måste ibland åka dit, eller har alla enskillda tävlingar på sin bakgård.
Du måste inse en sak Moa, och det är att du inte har alla fakta,, och det visar du tydligt.

Moa-15
0

Ska försöka lämna denna tråd. Vilket är svårt.

Inga mer påhopp så ska det gå. Vill diskutera men det är svårt med er………….

KickanW
0

#120: Jag försöker diskutera, läs det jag skriver och svara gärna. Ignorera dem du tycker hoppar på dig då.

KindredCold
0

#120 Moa-15 Ingen hoppar på dig Moa, det är nog du som uppfattar våra korrigeringar som påhopp.
Jag väntar fortfarande på frågor från dig som jag är villig att besvara, men får aldrig några..
Skulle vara kul att se vad du vill lära dig om utställningar..

Moa-15
0

#121 Ja är klart det är så. Men långbilresa på det. Tycker inte jag är "rätt" för hunden. Visst hunden kan tycka det är kul. Men jag tycker iaf att det finns bättre aktiviteter för en hund. Utställning är ju mer för ägaren. Men om man åker på 2 om året så är det ju inte så farligt……….

KickanW
0

#123: Ja, såklart hundutställningar är för ägaren. Om du inte tycker att man ska göra saker med sin hund för sin egen skull borde du ju vara emot att ha hund som husdjur övet huvud taget? Jag skaffar hund för min egen skull, inte för att rädda hunden från något. Och jag kommer göra saker med hunden för min egen skull - Gå lydnadskurser, resa med den, kanske ställa ut osv. Det betyder dock inte att jag skulle utstätta hunden för något jag tror den mår dåligt av.

Quiila
0

#120, jaggör heller inga påhopp, men när du säger en sak och alla andra tväremot så kanske du kan ta till dig det och ändra din syn på saker och ting? I stället är det vi som är "dumma" som inte förstår…?

~Quila Roze~

Moa-15
0

Men jag gör allt för att hundarna jag är hundvakt åt mår bra. Men går på lydnas kurs gör man ju för hunden skull ändå. Synd att inte alla gör så.,

KickanW
0

#126: Du läser inte riktigt det jag skriver. Det jag menar är att man inte kan göra allt i sitt liv för hundens skull utan faktiskt göra saker för sin egen också, huvudsaken är väl ändå att hunden inte mår dåligt av det man gör?

Moa-15
0

Jo jag läser. Men jag tycker iaf att man ska göra det som är bäst för hunden.

KindredCold
0

#128 Berätta då.

Vad är enligt dig ett perfekt hundliv Glad

Quiila
0

Så Moa, om du skaffar dig en Tax nu, och du måste åka någonstans med den (till en kompis, släkting eller annat) via buss eller tåg, kommer du inte göra det då? 
 Bara för att det inte är för hundens skull?
Är det bättre att den ligger hemma då?
Eller hur ska du lösa det?

~Quila Roze~

KickanW
0

#128: Så du offrar hela ditt liv och gör alltid det som är allra bäst för hunden? I så fall borde du inte sitta hör vid datorn, du borde inte gå i skolan osv.

Alltså, jag förstår att man kan tycka att utställningar är tveksamma - att standarden är konstig, att det ger en skev bild av hunden som husdjur och allt, men dina argument är jättekonstiga verkligen.

Ingen människa jag någonsin träffat eller hört talas om har gjort allt som är allra bäst för hunden.

Att man ställer ut behöver ju inte betyda att man inte aktiverar hunden på andra sätt eller liknande. Att ställa ut är ett intresse, precis som att spela fotboll eller samla på frimärken… Och då är det väl bra att hunden kan följa med?

kerstinjo
0

Jag ställer ut Amos enbart för att jag tycker att domaren är såååå snygg. Finns det andra anledningar?Obestämd

Kerstin 

[SusannaK]
0

#120---> Moa vill du diskutera så får du sluta ha sånt tunnelseende. Allt är inte svart och vitt. Så många hundar som finns, lika många olika personligheter finns det också.

Du förstår att du dumförklarar många med ditt sätt att säga att dom har fel ex när dom säger att deras hundar gillar att åka bil. Jag vill nog tro att dessa hundägare känner sina hundar så pass väl….tror inte du det? Du skriver ofta med ett snarstucket sätt som kan upplevas otrevligt.

Jag känner iaf tydligt vad min hund gillar och inte. Min hund gillar inte bollar och inte att bada…..han tycker inte heller att åka bil är något större kul. Men jag vet att andra hundar vi haft gärna hängt med i bilen när vi skulle någonstans.

Så om du vill ha förståelse, börja med o ha lite förståelse och bredare synsätt själv för andra människor…man kan omöjligt tycka samma om allt. Ta del av andras erfarenheter istället. Om man inte själv kört runt med hund eller ställt ut så vet man ju inte heller hur det är? känns? osv…

Hade du själv prövat så kanske du upplevt det som en rolig resa med din bästa vän…något roligt som ni gör tillsammans…är matte husse lycklig blir oftast hunden det också…så tror jag. O som någon skrev har du en hund som inte gillar utställning…så blir det svårt att fortsätta. Samma gäller agility mm mm….

anaprincess
0

Moa: Måste allt vara allt eller inget för dig? Eller ser du bara allt i svart eller vitt?

Moa-15
0

Ska sluta helt med det här,. Då alla bara hackar på mig. Är bara människa blir faktiskt ledsen…..

Med det säger jag tack för mig.

KickanW
0

Otroligt trist att du inte kan diskutera en sak du själv tar upp… Man kan inte alltid vara överrens med människor om saker och om man uttrycker en åsikt måste man kunna argumentera för den också.

KindredCold
0

jisses..

Quiila
0

Som du själv säger på din sida här på ifokus; respektera andras åsikter…

Jag tycker inte heller samma som alla andra här inne alltid, det gör nog ingen. Men that´s life. 

Det känns som att du hakar upp dig på saker, och om du tycker en sak så är det så, oavsett vad alla andra säger eller tycker.
Även om du blir bevisad motsatsen.

~Quila Roze~

[SusannaK]
0

Moa-15---> Det är ju faktiskt så att du kan göra andra ledsen också när du anser att människor inte kan bedömma vad deras djur trivs med och tycker om…mm

Det var det jag ville ha fram lite. Om man ser lite mer vidsynt på andra människors åsikter och pratar om dom istället för att rata allt annat som andra säger så blir det också trevligare stämning man behöver för den skull inte alltid hålla med.

Du kan ju själv bli ganska så "tuff" iaf i din skrift det kanske inte är meningen så?

MVH

Sanna

scth
0

det klart vissa hundar gillar att åka bil, vissa inte. samma sak gäller med allting (!) vare sig det gäller katter, hundar människor mm.

en del djur gillar att få uppmärksamhet och att visa upp sig. Hade en häst som bara älskade att få stå och bli klappad och kelad med av tiotal små barn samtidigt :)

Vissa djur är mer tillbakadragna och försiktiga och har man en sån hund, eller vad det kan tänkas vara för djur ska man självklart gå försiktigare fram…

Men du måste ju förstå att man inte kan dra alla över en gräns. Alla är vi olika. Det som jag skriver nu är så bacis att även en 13 åring skulle förstå vad jag pratar om- alla är INTE som dig och dina djur/de djur DU känner till.

Rafflan
0

Hehe okey har inte vart på utställning ännu, men våran älsta hund, när han märker att vi ska åka iväg vägrar han ens gå och kissa, nej han ställer sig bakom bilen och SKA med till varje pris, han älskar att åkta bil, och ska man åka så långt som 8 timmar (vilket jag tror väldigt få gör?) så gör man månge långa pauser och ser till att rasta och leka med hunden en bra stund under rasterna och när man kommer fram, kanske man t.o.m kan åka och sova hos någon på vägen så hunden får en riktig vila :)

Tror inte hunden "lider" mer av att ligga i in bil med matte/husse i framsättet än att ligga och sova hemma med matte/husse på jobbet :P (kanske lite mer ljud och störningar, men hunden mår ju inte dåligt av tex tv eller annat hemma så…)

Jag skulle nog aldrig vilja åka 8 timmar med någon av mina hundar, inte av den anledningen att dom skulle må dåligt utan det känns onödigt långt för hunden. Men att utställare gör det eller folk som tävlar eller nåt annat åker långt anser jag väl är helt okey. Hoppas bara att alla tar sitt hundägar-ansvar och bara åker med hundar som mår psykist bra av att åka så långt ;)

Linnet
0

Vi har aldrig ställt ut våra hundar, inte haft nåt intresse för utställning, men ett är säkert vissa hundar bara älskar att åka bil och vissa hatar det. Vår ena Tax som vi hade (hon lever inte längre) gjorde vad som helst för att få åka bil, stod en bil öppen så hoppade hon in i den, hon kunde ligga en hel dag i bilen om hon fick. Sen hade vi en taxhane, som hatade att åka bil, han blev åksjuk bara av att åka korta sträckor, så man fick alltid köra jätteförsiktigt när han var med.

Men jag har full respekt för alla ni som ställer ut era hundar och jag tror ingen gör det om inte hunden tycker om det, det skulle helt enkelt inte funka. Alla gör ju det som är bäst för hunden, det går inte att tvinga en hund till nånting.

Xondah
0

Som KickanW tycker jag inte om på de sätt hundarna bedöms, men jag tror knappast att hundarna lider av att åka på utställningar. Tvärtom, bra för dem socialt och roligt att se nya områden.

Min hund älskar att vara med överallt, så när man går till bilen hoppar han supernöjt in, och har alltid gjort.  Har även åkt tåg med honom och de gick super. Tror de flesta hundar är nöjda när de får vara delaktiga i de vi gör.

marsvin2008
0

Ohno inte en till utställningstråd av Moa-15. *suckar*

Inte konstigt att alla trådar hon är inblandad i spårar ut, hon kan inte diskutera det är ENvägskommunikation som gäller PUNKT

Min samojedhane som jag hade tidigare han Älskade att åka bil, fick han chansen att hoppa in i en bil så gjorde han det.Hellre var han med oss i bílen än att ligga hemma ensam och ha det tråkigt. När han var med så slapp han vara ensam och han bllev rastad och fick nytt vatten o mat osv.

Samojedtiken vi har nu hon Älskar att vara med sin flock precis överallt där vi är, i bilen hemma, ute, i tvättstugan you name it. Vad vi gör spelar inte så stor roll bara hon får vara med.

Vad är det som säger att hundar uppskattar att tex gå benslalom, agillity och då menar jag att hunden självmant tar initiativet och visar vad/att den vill?? Det är människan som styr och ställer i allt eller det mesta men en hund som självmant går in i es en bil gör det för att Hunden vill, inte för att någon homosapiens tycker att den vill osvosv.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

[jakke94]
0

mina kompisar reser lika långt till agility som vi åker til en utställning.. man åker ju inte non-stop fattar du väl ?

framöver ska vi köpa ett hundsläp (dogtrail som dem heter egentligen) och då kommer dem ha det ännubättre för då får dem enskild stor box med AC och allt :)

[jakke94]
0

moa-15 värkar ej finnas kvar här då hennes sajt inte är aktiverad.

Rafflan
0

Moa-15 har avslutat sitt medlemskap ;)

Bella-R
0

Japp, hon har avslutat det. Så nu lär det nog lugna ner sig hädanefter på iFokus. *pustar ut*

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

CaTim
0

Hon har skrivit ett inlägg på marsvin i fokus om att hon avslutar medlemsskapet.

Strumpa
0

#148-149 Personen kommer säkerligen starta en ny användare, kanske låtsas vara någon annan först etc. Känner igen mönstret väl.

Håller med många här, alla hundar är olika och man vill ju hundens bästa oavsett om man tar med denne på en aktivitet som främst är för ens egen skull, eller t.ex i avelssyfte som många ställer ut i (vem vill helst avla på icke rastypiska djur normalt sett.) Det är nog bäst om man inte uttalar sig förrän man vet hur saker och ting faktiskt går till i verkliga livet.

Jag kan tänka mig att ställa ut i framtiden, helt klart, men man får ju använda sitt sunda förnuft och se till att det blir en trevlig upplevelse för hunden precis som alltid :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Bella-R
0

#150 Jo, jag tror oxå att hon kommer starta ny användare - om hon inte redan gjort det.

Sara39
0

Har läst igenom hela tråden. Tycker att den är mycket märklig på något sätt;).

Lasse-B
0

Håller själv inte på med utställning. Men sålänge det inte går överstyr får väl folk hålla på.

#148 får man skriva så här på hundar iFokus?. Tycker det var taskigt.

Bella-R
0

#153 Jag tycker inte att det var taskigt alls, varför tycker du det? Faktum är att hon har startat ett tiotal trådar som alla dom har spårat ur och blivit bråk i mestadels pga henne. Föreslår att du läser igenom hela denna tråd innan du kommentarer om andras kommentarer ;P

[jakke94]
0

#153 håller med, har inte sett en enda tråd som är skriven av henne som inte spårat ut ^^

SaraC
0

Låser tråden nu. Trådskaparen har fått svar på sina frågor och avslutat sitt medlemskap, så den fyller inte längre någon funktion.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[jakke94]
0

hehe oj blev lite fel, skrev svar till #154

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer