Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1702 ggr
[IsabelleA]
0

Ensamhetsträning

Min valp är nu 19 veckor och det är nog hög tid att börja ensamhets träna honom. Dock vet jag inte hur jag ska gå till väga då detta är min första hund.

Varge dag då vi äter middag får han vara i köket resp, hallen. Och vi sitter och äter kanske 30 min om dagen. När vi lämnar honom då går han och lägger sig på hallmattan men vi har alltid uppsikt över honom (matsalen och hallen är avspärrat med en glasdörr). Är detta tilräckligt för en 19 månaders valp? Bör vi träna i längre skift eller kortare? Bör vi lämna honom helt ensam utan att han hör våra röster? Hur går jag till väga?

Tack på förhand.

destroyed
0

Så vitt jag har uppfattat av ensamhetsträning så är det att han ska lämnas ensam helt och hållet!

När han är i ditt rum, gå ut ur rummet, stäng dörren och var knäpptyst utanför stå där i en liten stund sen går du in igen utan att göra något mer för går du in och berömmer honom så tror han att du berömmer det som han gör då eftersom du var ju borta.. gör det där tre-fyra gånger om dagen att lämna honom ensam och utöka allt eftersom att träningen går bra, träna även att ni allihop går utanför och att han får vara ensam i huset att han inte ser er. Om han skulle börja skälla eller yla m.m. så går du in så fort han blir tyst alltså att han hämtar andan eller något.

Det är det som jag har lärt mej när vi tränade min mormors shi tzu och våran schäfer och yorkie

AnneN
0

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Quiila
0

När vi började ensamträna Quila så gick jag bara utanför dörren dom första gångerna. 
Efter ett tag gick jag ner i tvättstugan, hämtade posten osv.
Utökade sakta men säkert..

En grej som vi fann användning för var en videokamera… Vi ställde den i hallen på byrån och filmade mot dörren hela tiden vi var iväg för att kunna se om hon stod kvar vid dörren hela tiden, och om hon gnällde eller skällde medans vi var borta.

Lycka till!

~Quila Roze~

[IsabelleA]
0

Tack för alla svar! Jag fick veta allt jag undrade över i artickeln som AnneN länkade. Tack! :D

Bella-R
0

"Är detta tilräckligt för en 19 månaders valp?"

Du menar väl 19 veckors valp där va? ;)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

[IsabelleA]
0

#5 haha, självklart! Tack för rättningen! Skrattande

[IsabelleA]
0

Jag har kört med nu att jag lägger ut leksaker när jag går och plockar ihop dessa när jag kommer in men Ben är inte det minsta intresserad av dessa. (Jag står och kikar in genom fönstret, han sitter bara innanför dörren och skäller). Men när jag kommer in, då han tystnat så springer han och hämtar leksakerna och vill busa. Detta är alltså inte så effektivt.

Jag undrar om jag kan slänga ut en näve godis innan jag går ut genom dörren så att han kanske upplever ensamheten positiv. "när matte går får man godis" eftersom att han inte gick igång på "när matte går dyker alla leksaker fram".

Karizma
0

#7 du kan oxå gömma godis lite här o där men en näve godis ja då bör det ju ta lite tid för honom :)

Karizma
0

o jag kom på en sak, har du lämnat han borta hos din mamma lr nån annan? eller att någon annan vart hemma o du gör ärenden? för detta är ju en läran med att vara utan matte kan vara tufft framförallt om de är riktigt inbitna mattesjukisar :)

[IsabelleA]
0

#9 han lämnas med mormor och morfar varjedag från 09:00-15-00. Det går galant. Dock om jag ber min syster hålla honom ett tag och jag går på toa eller något blir han väldigt jobbig. Han skäller och gnyr …