Hundhjälpen
Hundhjälpen http://www.hundhjalpen.se/index.extra.html
Sedan år 2001 har tusentals hjälplösa gatuhundar tagits till det kommunala hägnet i staden Giurgiu, 70 kr söder om Bukarest. Där har de sedan dukat under av svält och sjukdom. Lokala aktivister har protesterat högljutt men utan resultat. Från utlandet har donerats tonvis med hundmat vilken försnillats och i stället använts till privat grisuppfödning bland kommunens ansvariga. Situationen var en mardröm. Den ansvarige har ställts inför rätta för denna extrema vanvård, men rättegången var en parodi och eländet har fortsatt. Så kom nyheten. Hägnet skulle stängas i slutet av januari för att i slutändan ersättas av någon annan lösning. De 50 hundar som i dagsläget inhystes i hägnet skulle samtliga avlivas måndag 29.1. Magdalena R. som under flera år kämpat för att hjälpa hundarna kontaktade Sara Turetta och regional-TV. Fredag 26 mötte hon Sara och mig vid hägnet i Giurgiu. Hon hade då utverkat tillstånd för oss att ta några hundar därifrån.…och hur det blev.
När resterande hundar skulle hämtas till sina respektive nya hägn blev det tvärstopp - och där står vi i dagsläget, alltmedan hundarna fryser, plågas av sina sjukdomar samt svälter. Under tiden fortsätter den ansvarige barske mannen fånga in nya hundar som han placerar i hägnet - till ovan beskrivna tillvaro. Vi måste få myndigheterna att ta sitt ansvar och leva upp till sina beslut, i enlighet med såväl rumänsk samt EU-lagstiftning. Lösningen långsiktigt för staden är ett kastrationsprogram likt det i Cernavoda / Medgidia.
Vill du hjälpa,Detta kan DU göra:
Kopiera den rumänska text, FINNS PÅ BIFOGAD LÄNKSIDA (den engelska översättningen är för din egen information). Maila eller faxa IDAG till Giurgius borgmästare. För de 45 stackars hundarna (och de senaste dagarnas nytillkomna) är internationellt intresse / påtryckningar det enda som kan rädda dem till livet - och de är värda det. Sprid SNABBT denna information till alla hundvänner du känner och be dem agera. Lägg ut länkar på lämpliga sidor.
KÄLLA: HUNDHJÄLPEN
Nu har jag varit in och skickat iväg det.
Samma här!!
In och skriv på alla hifare =)
Putt

Visst är det hemskt med alla gatuhundar,
men först och främst tycker jag vi ska ta hand om alla herrelösa svenska hundar…
Putt
Tack till er alla som skrivit på och skickat iväg brevet:))
#5 Jepp, det är också jätte viktigt. Själv är jag medlem i både Hundskyddsföreningen(hundstallet i Åkeshov) och Hundis som hjälper Svenska hundar
Läs mer om Hundis här: http://www.hundis.nu/
Hundstallet i Åkeshov: www.hundstallet.se
Mvh//Diana
Puffar för denna sida. Var in och läste om olika hund-öden i dag och jag blir gripen av deras situation. Jättebra om de stackarna kan få hjälp att få komma till någon svensk familj. Visst ska man hjälpa svenska hundar, men det ena behöver inte utesluta det andra. :)