Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 6924 ggr
scth
0

Polarhundar

Någon som har erfarenhet av någon typ av polarhund? mest inne på SH eller AM , hört att AM är lugnare och mera lättlärd? Bor i lägenhet men vill ha en AKTIV hund, då jag vill kunna ha med den överallt. Hur tror ni det går att ha en sådan här stor hund i lägenhet? kan ni ha era hundar lösa utomhus?

SaraC
0

Läs Vattnadals svar (nr 19) angående SH i den här tråden Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Zebben
0

Finns massor av andra aktiva hundraser som lämpar sig mycket bättre i en lägenhet än vad SH och AM gör. Läs tråden som Du fått tips om ovan.

Lycka till med hundköp!

scth
0

ja har sett det andra inlägget om SH, men undrar om någon har erfarenheter av AM. Vad anser ni om dens temprament? lugnare än SH, mer lättlärd? Vet att det finns hundraser som lämpar sig bättre för att ha innomhus men det jag har läst om AM känns som den hunden är rätt för oss. Nån som har AM till annat än drag ? vad isåfall och hur triv s den med det?

Vattnadal
0

Malamuten är avlad för att dra tunga laster långa sträckor i ganska låg fart. De är rätt skarpa hundar, kan vara svåra på andra hundar av samma kön, har massor av jakt i sig och trivs bäst utomhus.

Lättlärd, njae, ingen av polarhundarna är rätt om man vill träna något annat är drag seriöst.

Faller man för utseendet på polarhundarna, köpt en akita.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mischa
0

varför inte en finsk lapphund om du vill ha något mer lättränat som påminner om en polarspets?

≧◔◡◔≦

SaraC
0

Eller en samojed?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Zandrinos
0

Är det så lämpligt och ha polarhundar i lägenhet? Det blir ofta för varmt för dessa hundar.

scth
0

tack för tipsen, har även kollat på lapphund men vill hellre ha en stor hund :) kommer att bli mkt liv och rörelse för hunden och har pratat med uppfödare idag som säger att lägenhetslivet inte ska va ngt problem om man aktiverar hunden mkt, Sant att det blir varmt i lägenhet, men har ballkong där den kan gå ut och svalka sig.

Som det är nu ska vi bara skaffa en hund och då blir det kanske svårt med drag. 2 spann kan det bli av då min sambos syster har en SH. och åka skidor med hunden oxo. =)

Gingo
0

Samojed är ganska lättlärd tycker jag och gillar att dra och är också bra på det om man vill träna lite agility är den ganska bra det :]

fettmedkevlar
0

#7 Mina huskys lider inte av att vara inomhus :) Det beror nog helt och hållet på individ till individ, vissa kanske inte alls trivs inomhus och andra gör det.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Vattnadal
0

Våra led inte heller av att vara inne. Till augusti bodde vi så att de fick vara i hundgård dagtid och komma in till middagen och sova inne med oss. När vi flyttade så att de får bo ute dygnena runt var Drífa lite ledsen första nätterna. Ganska snabbt ville de dock hellre vara ute. När Drífa får komma in och umgås nu, vill hon oftast ut igfen efter en stund. När hon skulle sova inne pga löp, vägrade hon äta, så hon fick flytta ut igen.

Alaskan huskies med mindre päls bor nog gärna inne (det gör båda våra) medan välpälsade siberians, malamuter och grönisar nog mår bäst ute.

Sen står jag fast vid att jag aldrig skulle vilja ha en husky inne mellan 6-24 månader. De är galna då, och behöver en hundgård att göra av med sin energi i. Ego, nu 10 månader, roar sig just nu med att göra luckan till kojan inne större, och han har påbörjat ett hål i taket. Det finns massor av saker som är tänktr att tuggas på, men det räcker tyligen inte.
Jag leker med tanken på vad det hade varit inne, som massakretats om han hade haft tillgång till det…

Vi ska ta en kull huskyvalpar i sommar. Jag kommer med största säkerhet inte att sälja till någon i lägenhet. Visst, lite för hundens skull, men mest för människornas skull. Huskyn är inte rena sällskapshundar, därför säljer jag dem inte som det.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

scth
0

tack för ytterligare :)

Vi får nu hem en AM flicka nästa vecka!

Känns väldigt roligt :) visst förstår jag att det blir mycket att stå i men som fördel är jag ledig hela sommaren för att sedan i höst börja plugga på distans.

Så hon kommer få en massa uppmärksamhet och träning, och vi kommer att spendra mycket tid hos min mamma som bor på landet med gård.

det vore härligare att bo i hus och det är planen framöver men som det är nu har vi inte råd.

har pratat mycket med uppfödaren osv men visst är jag glad för alla tips jag kan få =)

corabora
0

Var på SPHKs utställning i helgen för de 4 polarraserna och malamuterna är bra söta när dom är små.

Vill du hs någon i närheten och prata med som kan rasen så har malamutklubben fadderverksamhet. Kontakta någon av dem http://www.malamuteklubben.se/information/faddrar.html

Åk även på någon träff som sphk eller malamutklubben har och träffa likasinnade och få tips och råd om hur du ska bete dig för att överleva den första perioden. Jag är glad att vi har hundgård att stoppa in våra små i så de får avreagera sig.

Lycka till med valpen.