Vovven sticker
Våran vovve är helt underbar på alla sätt o vis förutom att ha lös. Blev så glad i går när de va på hundcoachen om hundar som sticker när dom e lösa, men de va ju rena drömhunden. Våran drar o varken hör eller ser något.
Grundlydnaden är bra, på koppel o långlina samt lös inne är han e klippa, kommer direkt på inkallning, stannar på kommando (även på längre håll) men just när han kommer lös då drar han som en avlöning. Att gå ihopkopplad med den äldre tanten till hund fungerar oxå utmärkt, dom går lösa tillsammans med bara ett koppel emellan dom alltså.
Tyvärr har vi inte till gång till någon hundrastgård i den här stan utan vi har får använda ridhuset eller hockeyrinken om alla vovvarna ska kunna raca runt o busa tillsammans. Men där blir utrymmet liksom för litet o han håller kontakten med mig för där har han ju ingen chans att bli blockerad o bara dra.
Önskar vi hade haft en öde ö som e lagomt stor man kunda åka ut till o släppa honom där o se om han någongång kommer tillbaka, utan risken för att bli överkörd osv. Men vilka önskedrömmar man kan ha…
De gånger han stuckit så en har han rymt ut genom dörren hos svärmor o travade glatt iväg längs vägen o varken hörde eller såg o nästa gång så skulle han precis gå in o tvärvände o drog i fyrsprång (såg ut som en liten kapplöpningshund) över E45:an (!!!) som tur va kom de ingen trafik just då. Båda gångerna har vi lyckats få tag på honom när han sen lugnat sig, men icke att han kommer på kommando, utan man får gå fram o ta honom, utan straff såklart.
Någon som har någon ide på vad vi kan testa??
Anledningen till att han sticker är väl just att han vet att han faktiskt är lös och avsett vad han gör så kommer ni inte få tag på honom. Han självbelönar sig genom att njuta av livet som lös hund en stund och rejsar runt för allt han är värd, det bästa som finns :)
När man går från långlina till lös brukar man göra så att istället för att släppa hunden lös på en gång så klipper man av långlinan dm för dm, och sedan cm för cm. Långlinan blir kortare, ni lär er lita på hunden och hantera hunden fast långlinan är kortare. Många hundar fattar inte att linan blir kortare och uppför sig precis som om de satt fast i en 10 meter lång lina, fast linan nu kanske bara är 10 cm.
Om ni känner att det är ett alternativ skulle jag definitivt köra på det!
Annars skulle jag gå diverse inkallningskurser, allmänlydnadskurser och lösträningskurser för att lära hunden och lära er hur ni ska jobba :) Lycka till.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tack!
De med att klippa av långlinan har jag inte tänkt på, de ska vi testa!
Har anmält till en träningshelg med bla lösträning, men råkade missa att de va samma helg som utställning. Så vi är med en dag, hoppas vi kan ta lösträningen då, så man får mer tips iaf. Annars ska jag boka privatträningar med samma tränare o se.
Var bor ni? Bor ni i stockholm vill jag rekommendera Johan Andersson som har Fria Hundar. Han ger inte privatlektioner annat än för personer som ska gå hans kurser, men jag skulle verkligen rekommendera dig att gå en kurs hos honom.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#3 Vi bor i Östersund, så utbudet är rätt begränsat tyvärr. Men vi tränar för en som heter Anja nu o som jag verkligen trivs super med, även henne vi ska gå kursen med.

Uppdat: I går va vi o tränade agility för första gången, inhängnat men med sina brister i staketet. Hade honom lös o de gick bra! Så länge de inte kommer störande moment typ katter, andra hundar osv så följer han mig fint men är de något så går de inte o bryta honom, han blir helt låst o bara stirrar sig blind