Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1383 ggr
Kaninisen
0

Ensam hemma?

Nu har jag ingen hund, men har alltid velat men det har inte blivit någon för att jag vet att det inte har funnints tid till det. Men nu har jag knepat och knåpat och sökt en del på internet, och jag vet att det beror mycket på individen osv. men vad säger ni om någon hade en hund, som lämnades 8-9 på morgonen och sedan kom någon hem vid 14-15 och då aktiverar den med långa promenade och agility?

Jag har ju ingen aning om aktiveringen senare kan ta igen den tid som hunden fått spendera ensam under dagen, men ni som tvingas lämna er ensam ett antal timmar varje dag?

Och inga sura miner nu för jag har inte skaffat hund och kommer aldrig göra det förän jag till 200% är säker på att vovven skulle må bra. ;)

Nikkis
0

Dom tiderna du skrivit ner bör fungera på en vuxen, rumsren och ensamhetstränad hund, utan större problem.

Det är dock ingen vidare god idé för en valp/unghund. Så endera ordnar man det så att man kan vara hemma första tiden med valpen och ordnar en bra dagmatte/husse dom timmarna man sedan är borta. Eller om man har en familjemedlem som kan stanna kvar hemma med valp/unghund.Glad

Kaninisen
0

OM det skulle bli en valp är vi hemma de första 10 veckorna, sen vågar jag inte lita på att den kan få sällskap förän de tiderna jag skrev ev. att grannen som är hemma under lunch kan hjälpa till.

Men vi funderar på omplaceringshund, även ifall en liten valp vora sååååååå roligt (och jobbigt för den delen ;)

Men så de tiderna funkar för en vuxen hund? Sedan är det som sagt gos & lek hela tiden. ;)

Nikkis
0

Nej nej, en 18 veckors valp kommer aldrig i livet klara av dom timmarna ensam. Eller tja den kommer inte dö men räkna med en hel del kiss och bajs på golvet…
För att inte tala om hur ohumant det är att lämna en så ung valp vara ensam såpass länge.

Dom kräver en hel del tid och dom Behöver närhet. det är trots allt flockdjur.Glad Valpen kommer med största sannolikhet ha seperations ångest. Ni kommer aldrig få en 18 veckors valp både rumsren OCH ensamhets tränad… Tyvärr.

Så dagmatte/husse bör ni ha fixat Innan ni tar hem en valp. Att grannen kommer och rastar den spelar ingen roll, för en valp kan behöva komma ut flera gånger på en timme för att utföra sina behov.
Valpar har inte samma "knip reflex" som en vuxen hund har, deras blåsa klarar liksom inte av att hålla tätt längre stunder.

Kaninisen
0

Nej precis, därför funderar vi på omplaceringshund hur gulligt det änvore med hund. För vi vågar inte vara säkra på att någon kan ta hand om valpen på dagarna, allt kan ju hända.

Är det vid 1-2 år man kan lämna en hund så pass länge?

Nu kännerjag mig smått elak, är inte ute efter att lämna hunden så länge alltför ofta, men vill höra lite nu så man kan planera lite smått. ;)

Gluskap
0

Min tjej är 1 år och klarar vara hemma så länge om det skulle behövas. Men det gäller att hon får jobba av sig ordentligt innan hon ska vara ensam.

Tänk på att det inte går att ta hem en omplaceringshund och förvänta sig att den ska klara av att vara ensam hemma i flera timmar i det nya hemmet! Och ensamhetsträning kan ta tid!

Kaninisen
0

Nej nej, vi tar inte för givetatt hunden klarar vara ensam. Dels är vi hemma mycket i början och skaffar vi hund så ska vi veta hur vi ska lösa det om hunden inte klarar vara ensam eller har någon annat problem!

Nu blir det troligen jourhund över sommaren om hundar utan hem behöver hjälp, så får vi se.

alphinna
0

Sen har vi ju faktiskt en ny lag på hur länge en hund får vara ensam hemma….skickar med en länk till SKK :s sida om vanliga frågor vid anskaffande av hund, kan alltid va bra och läsa…….

http://kennet.skk.se/skk/?id=315&sprak=sv

Kaninisen
0

Tack!

alphinna
0

8…det var så lite så…..all information man kan skaffa sig innan är bra, då är man mer rustad när den fyrfotade anländer….Glad

Kaninisen
0

Jo, allt vad det innebär med att ah hund kan vi. Vi har haft egna hundar som små som fått kullar, haft farmor med kennel osv. Men det är ju så svårt att veta hur individen är och hur den klarar av saker.

Men som sagt, tack för all hjälp!

Karizma
0

väljer ni omplacerings hund väl med möda :) gärna testa en måna som "prov" för det tar minst 2 v innan de han landat lite i nya hemet. Och ta reda på allt vad den kan mat ja allt. Finns i blandrashundar flera hundar som söker nya hem in där vettja o kicka lite _:)

Kaninisen
0

#11 Jodå, vi väljer inte första bästa hund med tanke på att det finns småbarn i familjen (bör säga att de är otroligt djurkära och har respekt för djur, de petar dem inte i ögonen eller likannde dvs. ;)

Har lite svårt att hitta omplaceringshund, hundar utan hem verkar inte vilja ha hjälp plötsligt? Får inga svar!

alphinna
0

Oj får du inte…..men det finns ju fler föreningar du kan kontakta. Finns ju otroligt många hundar som behöver nya hem. Mina 2 som ligger här vid mina fötter är omplaceringar…..Den hunden som fick cancer i februari var också en omplacering….

Kaninisen
0

#13 Nej det känns väldigt tråkigt att de inte kontaktar en för ja vet att vi är en bra familj, stor hundvana sedan tidigare.

Vet ni några hundhem i/nära Sthlm som kan tänkas söka jourhem?