Ni med tax?
Hejsan!
Kan man ha Tax till sällskap?
Hade en tråd där dom flesta sa att Tax det kan man absolut inte ha som sällskap då dom inte trivs stämmer det?
Vill ha en långhårig då jag hört att dom inte har lika mycket jakt i sig?
Stämmer det att dom hellst inte ska gå i trappor då dom kan få ryggproblem.
Tänkte hålla på lite med agility och freestyle och lite sök också. Går det med Tax?
min morfar har varit uppfödare för taxar.. både långhåriga och strävhåriga.. valparna han fått har han bara sålt till jakt och spår hundar ..
men om du absolut vill ha Tax.. så kan du ju spåra med antingen människospår eller blodspår så kanske den mår bättre ?
jag la mitt första människospår med min clumber spaniel idag .. gick super :)

Tax är en trevlig ras som sälskap, dock får man lägga ner en heldel tid på inkallning.
Taxar får diskbråk av trappor, de har så korta ben att de måste använda ryggen fel i trappor.
De tycker att agilty är kul men pga sin kropps byggnd så är de inte riktigt lämpliga till detta, det inne håller ju hopp o det är inte direkt bra för deras rygar.
Spår o sök o faktiskt lydnad är vad taxar gillar.
Har haft en hane som alltid gick lös.
När jag handlade satt han utanför o vänta.
Stannade vid övergångs ställen, kunde gå framför till höger eller vänster o sicksaka i mellan. Förutom de vanliga bruks sakerna som fot mm
Tränade mycket med honnom.
Finns många o trevliga raser om passsar bättre till agility än taxen men de är ena underbara hundrar på mycket annat.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Jag är uppvuxen med Tax och enligt mig är det en ras som bör få vara mer än en sällskapshund. Taxen är en stor hund i en liten kropp och den vill verkligen ha en uppgift.
Iom att du skriver att du vill hålla på med agility samt freestyle tycker jag att du skall se dig om efter en ras med lite annan kroppsbyggnad. Taxen har en ganska knepig kroppsbyggnad med sin lååånga kropp och yttepyttiga ben och det är onödigt att utsätta deras ryggar för en extra ansträngning hopp och konster innebär.
Ja visst Tax kan man ha som bara sällskap men kan ju jobba med annat än bara jakt :) Lite hjärnjympa så ska det inte vara något problem, finns ju även dvärg taxar långhåriga de är ju bara för söta. Smidiga o lätta träffat fler såna. Tax är ju en bra ras med min syster har haft sån så när jag var liten var med mycket med Abba o hon bara älskade kli o lek stor som liten alla var hon glad i. :)
En liten PUFF i kön;)
Varför räcker det inte med en tråd? Det handlar ju om precis samma sak..
Vad för tråd?
Kopierat från www.taxklubben.org:
"TAXEN IDAG
Den moderna taxens hemland är Tyskland men rasen är en av de populäraste hundraserna och den är spridd över hela världen. I Sverige är den en av de största raserna med cirka 2.500 registreringar årligen. Taxen är en mångsidigt användbar jakthund, men i Sverige har man renodlat egenskapen att under skall förfölja vilt och taxen har blivit en omtyckt rådjursdrivare.
En lång jaktdag i skogen ställer stora krav på hundens byggnad och därför är en funktionell, sund och riktig exteriör av yttersta vikt.
Även om intresset för grytjakt i Sverige minskat betydligt får vi inte glömma att många av rasens särdrag och formatet framavlats för att få en användbar grythund. De korta benen, den långsträckta kroppsformen, det kraftiga käkpartiet med det välutvecklade bettet och framför allt de psykiska egenskaperna är viktiga karakteristika för en grythund. Därför skall en Tax alltid utstråla mod och självsäkerhet samt vara envis och energisk. Tack vare sitt fina luktsinne är taxen även en mycket användbar eftersökshund på skadat vilt och på detta område har även de mindre varianterna gjort sig gällande."
Snälla. Kom ihåg att taxen är en jakthund som verkligen behöver arbeta. Som förstahund skulle jag inte rekommendera en Tax då de är väldigt egensinniga. Kika på någon av de andra raser som du blivit föreslagen i den tidigare tråden. Om du skaffar en annan hundras nu utesluter väl inte det att du skaffar en Tax senare, då du verkligen vet vad det innebär att ha en hund?
#8, den tråd du själv beskriver i #0…
Taxen går alldeles utmärkt att använda till både agility och freestyle. Personligen har jag ingen erfarenhet av bruksgrenen sök, men det är mycket möjligt att du kan tävla i de lägre klasserna med en Tax. Åtminstone om den inte är överdrivet viltintresserad. Annars blir det svårare.
Men för att du ska lyckas gäller det att du vet vad du ger dig in på. Det finns enklare raser för den som vill nå framgång på tävlingar, oavsett hundsport.
Kanintaxars ryggar ska inte vara kortare än dvärgtaxars eller normaltaxars. Oavsett storlek ska taxen nämligen ha samma proportioner. Och om du är intresserad av agility lär kanintaxen med stor sannolikhet bli för liten för maxade oxrar, som tävlingsbestämmelserna ser ut för tillfället iallafall.
Är du säker på att det är en Tax som du vill ha, så tycker jag absolut att du ska satsa på en Tax. Men var medveten om att det är en jakthundsras som du skaffar dig. Många har problem med att ha sina taxar lösa, även på appellplan. Så vill du använda din Tax till agility och freestyle bör du tidigt lära din valp att den typen av samarbete är lönsamt och roligt.
Tänk alltså på att taxen är en arbetande ras, som sällan blir särskilt rolig eller trevlig om den inte får utlopp för sitt behov av att använda nosen och kroppen. Det går liksom inte att promenera en Tax trött.
Själv är jag inne på strävhårig Tax två och tre. Med min första och min andra har jag tävlat i agility, lydnad, bruksspår och viltspår. Den andra har dessutom nyligen påbörjat sin freestylekarriär. Den tredje är bara nio månader än så länge, men tanken är att även hon ska få ägna sig åt främst agility, freestyle och spår.
Vill du läsa mer om rasen Tax, agility och freestyle hittar du en del information på min hemsida: www.allroundtax.se Där finns även en sida med lite råd för den som går i taxvalpköpstankar och länkar till filmer på agilitylopp.
#10 Ja men där var ju inga som hade taxar eller erfarenhet av dom.
Som det nu är i denna tråd:)
#11 mycket bra skrivet. Ska titta in där.
#12 Det var de väl visst? Jag skrev i den tråden samt flera andra som också hade erfarenheter av taxen.
Men om flera människor med hundvana säger åt dig att inte skaffa Tax måste det väl innebära något.
Jag är uppvuxen med Tax och det är en knepig hundras. Man måste verkligen förstå att det är en jakthund som verkligen behöver får arbeta och ha sin uppgift. Jag skulle inte rekommendera en Tax som nybörjarhund.
Om du vill hålla på med agility och freestyle så finns det hundraser som är bättre lämpade för just dig. Se det inte som om att folk försöker vara elaka med dig, ingen vill vara elak. Försök ta vara på alla hundmänniskors erfarenheter - även om de motgår det du tycker.
Nu har även jag läst den andra tråden. Och ärligt talat tror jag inte att Tax är rätt ras för dig.
Taxar har generellt sett precis lika stark, om inte ännu starkare, jaktinstinkt som jack russell terrier. Jag är tvungen att träna mina jättemycket för att de ska fixa att umgås med katter.
Taxar behöver definitivt en förare med tålamod. Det tycks inte du ha.
Taxar är oftast vaktiga. När de till exempel hör nåt larmar de gärna. Så för att få en Tax som inte skäller mycket krävs oftast mycket träning.
Lite agility och freestyle för skoj skull är inte tillräckligt med stimulans för en Tax. En Tax måste få jobba regelbundet med nosen för att vara harmonisk.
Sök är svårt, men kan funka om man har väldigt bra vardagslydnad på sin Tax. Det finns dock inte en enda Tax som under de senaste 35 åren (det är så långt bak som jag har hittat dokumentation) som har tävlat i sök. Jag tränar inte sök, däremot uppletande. För att kunna göra det har jag lagt ner många, många timmar på grundträning av olika färdigheter (apportering, inkallning med mera).
Taxar är hundar med en ganska bestämd uppfattning om livet. De är inte avlade för att samarbeta med människor som många andra raser, utan för att fatta egna beslut och inte vara beroende av sin förare. Det är en sak som man hela tiden måste ha i åtanke när man tränar en Tax.
Jag är övertygad om att taxen kan vara en utmärkt förstahund. Det var det för mig. Men det gäller att man uppskattar hurdan taxen är och att man ser till att den får ett stimulerande liv för att resultatet ska bli lyckat.
Taxen är dessutom en ras som kan bli mycket gammal. Du kan inte planera för enbart ett år framåt, utan att ha en back up-plan (till exempel hjälp av föräldrarna) när du skaffar hund.
Jag köpte min senaste Tax för ett drygt halvår sen. Hon kostade 9 500 kronor. Men det är bara en liten del av det som hon har kostat mig hittills och då har hon ändå inte varit sjuk en dag i sitt liv.
Dessutom. Det enda storleksmässigt som dvärg- och kanintaxen har gemensamt med chihuahuan är mankhöjden.
Mina taxar väger till exempel mer än många av mina kompisars sheltiesar. Även min lilla tunna dvärgtax.
Har en Tax enbart som sällskap men vi pysslar även med lydnadsträning, spår för skojs skull m.m. Detta beror på att han har diskbråck och även epilepsi. Vi sätter tränigen utefter hur han mår och vad som passar honom. Skulle vi inte träna honom skulle han ganska garanterat bli som en del taxar vi stöter på som är skälliga, totalt ouppfostrade och som är övergödda. Tragiskt.
Taxar är mycket hund i liten kropp. Är uppvuxen med schäfrar (polishundar) och har en egen schäfer nu och jag kan säga att jag fick så jag teg när vi skaffade taxen. ;-)
#16 Har tålamod!
Jo började när jag praktiserade på ett hund dagis där det var väldens underbaraste långhåriga Tax.
Eller har väl alltid gillat taxar.
Några raser har man en förkärlek till;)
Tycker att dom ser lite roliga ut med sin långa kropp.
Och korta ben.
Har också en bok som heter välj ras. Tyckte att det lätt så bra.
Gillar aktivering går utmärkt att ha som sällskap.
Älskar långa skogspromenader.
Perfekt tänkte jag.
Men så perfekt var det väl inte då…….
#21 om du ska ha en Tax och inte kan jaga med den tycker jag du iallafall ska gå blodspår med den, vill du inte det då ? det är ju kul :P
att inte jaga eller spåra med en Tax tycker jag personligen är helt fel för det är ju det dem är avlade för!
olika hundar är avlade för olika saker och det är viktigt att inte kolla just på utseéndet utan vad dem är avlade till .. sen tror jag inte att Tax är en bra första hund heller då en oupfostrad Tax ofta kan bli bitsk.
om jag hade varit du så hade jag valt ut hundar som skulle passa dej och vad du vill göra med din hund.. och sen efter det så kan du titta på utseendet!
är det säkert att du ska få en hund nu eller ? för i den andra tråden värka det väldigt osäkert?
Till TS: Taxar är ju en underbar hundras! Tror absolut inte att det skulle vara något problem att använda den till agility. Vill du ha Tax tycker jag att du ska satsa på det, läs på mycket om rasen innan så ska det säkert gå alldeles utmärkt. Men det är ju bra att ha i åtanke att det är en jakthund=stor jaktinstinkt=träna inkallning noga. Lycka till med din framtida hund!
(Har själv Tax som inte används till jakt och den fungerar utmärkt till sällskaps hund, en riktig liten mys hund faktiskt. Hon kan vara lös om man aktiverar henne under tiden, men jag har henne inte lös på skogspromenader för säkerhetsskull. )
#0 Om du nu är så inställd på att ha just Tax, så tror jag absolut inte det är några problem. Jag är taxuppfödare.
Ta kontakt med www.taxklubben.org och fråga dom lite. Det är nämligen så här, att taxen nästan är indelad i 2 grupper. Jakt och viltspår. Jakttaxen är ganska jaktintresserad som du nog förstår. Men så finns det uppfödare som vill ha så lite jakt som möjligt i sina hundar. Dom är utställnings och viltspår intresserade. Dom uppfödarna ska du försöka få tag på.
Du verkar veta vad som gäller. Så lycka till med ditt sökande och hoppas du hittar en riktigt fin Tax.
Bleenda