Risavkok
Jag ringde vetten igår iom att lillvovvsans bajs fortfarande är löst och blodblandat. Rådet jag fick var att låta henne gå på diet i några dagar och därefter fasa in det nya fodret lite försiktigt (ska göra ett foderbyte mitt upp i alltihopa också).
Receptet:
"Risavkok + honung + salt Koka ris - gärna grötris - och vatten. Ta mer vatten än vanligt - ca 5 delar vatten och 1 del ris - och koka längre än vanligt - ca 30 minuter. Ta vara på vätskan - risavkoket. Till en liter risavkok blandar man i 2 msk honung (man kan även ta druvsocker) och 1 tsk salt. Vätskeblandningen ger man sen i småportioner varannan timme. En 10 kg hund behöver ca 500 ml under ett dygn."
Jag tar en liter vatten plus två dl grötris och låter det koka. Men hur i hela friden har de tänkt sig att det skall bli något kvar åt vovvsan att dricka? Efter 30 min står jag där med hiskeligt mycket kokt grötris och en dl risavkok.
Vovvsan står och slafsar i sig den där decilitern avkok (plus lite honung och salt) just nu och verkar gilla det väldigt bra.
Gör jag fel på ngt sätt? Tror ni det blir mer avkok om jag använder vanligt långkornigt ris?

Ta mer vatten när du koker det och kok med lock så vätskan inte ångas bort. Stormkok inte utan sjud det på svag värme =)