Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 1624 ggr
rockie05
0

hur ska jag lära hunden?

Hur lär man en hund att hämta mobilen när den ringer, hämta läst ur kylen eller att väcka en på morgonen när veckarklockan ringer (har svårt att vakna själv haha)?

Tina-A
0

Vilken gammal tråd..! Synd att du inte fått några svar, dessa 3 är ganska roliga trick att lära in!

Alla 3 trick är ganska "långa", det är ganska många delar som måste till. Man gör då så att man delar upp momenten i så många små delar man bara kan och börjar med att träna alla små delar separat.

Att hämta mobilen när den ringer är apport med ringsignalen som kommando. Det hunden måste göra är att 1. gå till mobilen, 2. gripa mobilen, 3. bära mobilen (springandes för att hinna?) och 4. släppa mobilen i din hand (att slänga den på golvet kanske inte är så bra). Du tränar på alla dessa delar separat så att hunden kan dom, och sedan är det dags att kedja ihop dom till ett långt trick eller en beteendekedja.
När man kedjar börjar man bakifrån, med nummer 4. Hunden kan alltså alla delar separat redan. Man tränar 4 några gånger, sedan lägger man till 3an och tränar 3+4, sedan lägger man till 2an och tränar 2+3+4 och tillslut tränar man hela beteendet, 1+2+3+4. Man börjar bakifrån för att underlätta för hunden. När hunden utför det så som du vill ha det börjar du lägga på kommandot precis som du lägger på vilket kommando som helst. Du börjar lägga på ringsignalen i slutet av beteendet, sedan tidigare och tidigare under själva beteendet tills du är i början och ringsignalen utlöser beteendet.
Jag skulle inte ha vibration på min mobil när den ringde när jag övade detta trick!!

Hämta läsk ur kylen är samma sak, dela upp den i små delar. Ju fler små delar du har desto lättare.
1. gå till kylen, 2. öppna kylskåpsdörren, 3. gripa burken, 4. bära burken till dig och, 5. släppa burken i din hand (kanske du också vill nu att hunden går tillbaka till kylen och stänger dörren, då lägger du till det i kedjan). Träna alla delar separat, kedja ihop dom baklänges (baklängeskedjning kallas det) och lägg sedan på kommandot bakifrån som vanligt.

Väcka.. Där måste du bestämma hur du vill bli väckt. Vill du bara bli slickad i ansiktet exempelvis lär du hunden att slicka dig i ansiktet och lägger sedan på ringsignalen som kommando genom att lägga på signalen som vilket kommando som helst.
Vill du däremot ha en längre kedja, tex att hunden först hoppar dig på magen, sedan sliter av täcket, sedan kommer och slickar dig i ansiktet och sedan skäller (eller hur man nu vill, jag skulle INTE vilja bli väckt sådär iaf haha), så kedjar du ihop det baklänges som vanligt och sedan på med kommando.

Lycka till!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]