Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2688 ggr
KerstinP
0

Fransk Hjärtmask på Sydkoster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varje sommar brukar familjen och Semlan vara på Sydkoster som ligger utanför Strömstad.

Sedan ca 5 år tillbaka är området infekterat av den hemska Franska hjärtmasken.

En vecka innan vi åker dit måste Semlan behandlas med Axilur avmaskningsmedel i förebyggande syfte. Hunden ska enligt veterinären vara skyddad under den veckan vi är där.

En liten varning och tips om ni ska åka dit.

Ha en bra semester vart ni än åker!

Bogart
0

Usch, har hört om det här. Det är ganska skrämmande.

Gäller det bara Sydkoster? Har själv aldrig varit där, men brukade åka till Nordkoster med familjen en del när jag var yngre.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Zebben
0

Usch…vill inte ha detta i landet!

Pia-Lena
0

Kan till att börja med tala om att jag bor på Nord-Koster, den andra av de två Kosteröarna. Jag har 6 st hundar och jag proppar inte dem fulla med avmaskningsmedel i tid och otid. Avmaskningsmedel är ett gift med verkan inte enbart på de parasiter man önskar bli av med utan även hunden drabbas, då främst lever och njurar som ju är kroppens avgiftningsorgan. För det första så är det främst valpar som riskerar att drabbas eftersom hunden måste äta upp en snigel för att kunna få i sig parasiten och en vuxen hund mycket sällan äter dylika djur. För det andra så har de verksamma preparaten inte någon effekt på parasiten förrän ett par veckor efter det att hunden fått i sig den.

Jag får varje år höra de mest befängda kurer som diverse veterinärer har  rekommenderat de människor som turistar här. Råden är minst lika många som antalet veterinärer i landet. Sanningen är att okunskapen är stor och att många bara gissar. Kontakta Statens Veterinärmedicinska Anstalt för senaste information för det  här är ett ämne där det titt som tätt dyker upp nya rekommendationer.

Sedan till det här med att parasiten bara skulle finnas på Kosteröarna, det är något som jag starkt tvivlar på. Man anser att smittan kommit hit med en dansk/tysk turisthund, är det troligt att denna hund inte bajsat någon annanstans i hela Sverige från det att den lämnade sitt hemland och till det att den kom till Koster?  Parasiten finns och har funnits länge nere på kontinenten och med de regler som numer gäller för resande med hund mellan länder så får vi nog räkna med att diverse smittor dyker upp även hos oss.

Zebben
0

Visst lär det komma eller rättare sagt har redan kommit, tyvärr. Inget man kan göra något åt med de nya reglerna. Men det är tråkigt att vi ska få hit olika sjukdomar som tidigare inte funnits i landet

Pia-Lena
0

Ett litet tillägg bara; Den parasit som har drabbat e n hund på Syd-Koster heter Angiostrongylus vasorum - Fransk hjärtmask. Många veterinärer tror, när hundägaren lite vagt ber om preparat mot hjärtmask, att man menar Dirofilaria immitis - Hjärtmask. Den senare kan man ge förebyggande behandling mot, det kan man inte mot den förstnämnda.