Hin hund är rädd ute
Hej. jag köpte en hund som är ett halvår. han hade aldrig gått i koppel förut. men själva kopplet är inte problemet. han vill springa in hela tiden och när han väl går skakar han och har svansen mellan benen. jag berömmer honom mycket när han går med mig och ger han godis. nu har det gåtten vecka och jag börjar bli lite orolig att mina metoder inte fungerar. Någon som vet vad jag ska göra för att få honom lite mera manlig? Tack på förhand /Jimmy
Vad är det för ras på hunden ??
Jag har en 5 månaders valp
hemma som har bott hos mig i 2,5 v nu.
Hon hade också svårt i början, rädd för allt
cyklar, mopeder, barn
Men fortsätt som du gör nu
mycket beröm, mycke godis (korv,köttbullar)
Försök hitta någon som har hund som ni kanske
kan gå ut med tillsammans det brukar peppa dom lite

Han är en amstaff, lite labbe. jag har en annan hund också. när vi är ute med dom tillsammas går det mycket bättre ja. då är han glad och inte alls rädd. får gå mer med dom tillsammans så kanske han klarar sig mer själv i framtiden.
Han kan behöva den andra hunden som ett litet dragplåster kanske i 2-3 v tills han är mer säker i sig själv.
Pröva att gå själv med han 1 gång/varannan dag
så han har den andra som sällskap de andra gångerna
Min 5 månaders valp, är feg när hon går ut själv med mig
när de andra hundarna är med som jag har är hon väldigt framåt o så
Jag tycker du ska gå med hundarna tillsammans eftersom att den inte är rädd då.
Du ska heller inte beröma när hunden visar att den är rädd. Den får fel signaler då.
Försök i stället att locka på den och beröm när den kommer till dig.
Pröva att bara vara ute utan att gå, sitt och mys med vovven och så. Låt hunden få se sig omkring i lugn och ro.

Jag vill oxå påpeka att du ska vara försiktig med beröm medans hunden är rädd, en hund är inte som ett barn som man kan få trygg på det viset, om du berömmer hunden när han är rädd, i försök till att få honom trygg, så kommer du bara att uppmuntra hans beteende. Du ska bara ge honom beröm när han är i den sinnesstämning som du vill att han ska ha. Ignorera rädsla, du vet att det inte finns något att vara rädd för, det måste du som hans ledare visa.