delbetalning?
vad tycker ni om att delbetala en hund? vissa anser det oseriöst, vissa tycker det är okej. vad tycker ni?
Att om man inte ens har råd att betala hunden i en summa, lär man inte ha råd med en hund alls. Försäkring kostar och den täcker ändå inte allt. Och även då man har försäkring kan det bli väldans dyrt om hunden råkar ut för ngt.
det bästa är att spara en längre tid så att man har pengar ifall något skulle hända.

Jag tycker det är fullt okej. Man behöver inte ha de pengarna sparade för att vara en bra djurägare.
Jag har både köpt hundar på avbetlaning kan jag säga. Och även sålt valpar på avbetalning. Och det har fungerat hur bra som helst. Och de har då fått vård om de har behövt det.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
men kanske mer om uppfödren och de som köper hundn kanske det e vanligare? man behvler inte ha mkt pengar för att vara en bra ägare,har inte med pengar attt göra ens.

Det har väl inget med om man är en bra hundägare eller inte. Men själv anser jag inte att man ska göra det. Då kan man väl hellre spara ihop dem pengarna som behövs och när de väl finns, titta efter valp.
Skulle aldrig som uppfödare sälja till någon som vill ha det på avbetalning.
inte ens om du kände hon som skulle köpa valpen?

#5 Jo, det är klart. Är det en i bekantskapskretsen som jag litar på som skulle köpa valp, så visst. Då är det ok. Men inte någon jag inte känner VÄLDIGT väl.

vi köpte fanny på avbet. just då kunde vi inte punga ut tiotusen för hunden och sen allt runtomkring vi köpte, försäkring, koppel,medlemskap, kurs, halsband, bädd.mm oj vilka summor man skulle ha fått annars. om vi betalade allt på samma gång skulle vi få betala 15-16000 för allt. så vi fick delbetala henne under en period av 5 månader, men vi betalade allt på 2månader istället och det var ju väldigt bra då man kunde lägga ut mer pengar på ovanstående grejjor.
Om ni inte har så mkt pengar, hur gör ni då den dagen er hund kanske blir alvarligt sjuk. Det kan kosta mer än 16000kr!

Fast jag förstår inte. När tanken börjar dyka upp om man ska skaffa hund, börjar man inte spara då om man inte har pengar?
Det tar ju ändå sin tid innan man hittar rätt hund, så då har man ju hunnit spara ihop en del.

#8: Är man seriös så kommer pengarna fram den dagen, jag lovar.
#9: Om man precis mist sin hund, och inte söker en ny hund. Men så dyker "rätt" hund upp och då är det inte alls säkert att man sparat ihop dessa pengar.
Det betyder inte att man är en sämre hund ägare för det.
Audiatur et altera pars

#10 Har aldrig sagt att man är en sämre hundägare.
Men jag tänker även på det som Du själv skriver i ditt inlägg. "Är man seriös så kommer pengarna fram." Gäller det då alltså bara när hunden blir sjuk och inte när man ska köpa?
Själv är jag uppfostrad och lever upp till, att det man inte har pengar till- köper man inte. Då sparar man och får då helt enkelt vänta.

Jag tycker avbet är bra. jag tycker att jag är bra hundägare även fast jag köpt min hund på avbet, vi har bra ställt annars men just när vi köpte henne hade vi inte 16000 sparat. Vistt hade vi sparat en del, men inte så pass mycket. Och tur var väl det att jag fick henne på avbet, annars hade jag inte fått hem min kamrat. Visst hade vi kunna lånat av nån annan men eftersom min uppfödare föreslog avbet eftersom det är så mycket kostnader runtomkring med en ny valp så bestämde vi det. och tacksam är jag för det. Jag fick bara intrycket av min uppfödare att hon brydde sig mer om vart valpen hamnade än pengarna….

#11: Jovisst, man kan låna ihop pengarna till en ny hund. Men varför göra det om man kan komma överrens med uppfödaren? Det är väl bättre än att ta ett lån?
Jag anser att så länge uppfödare och valpköpare är överrens så är det upp till dem. Jag har sålt valpar på avbetalning till folk som de fått det så otroligt bra hos. Samtidigt har jag blivit så gruvligt besviken på en som bara slängde fram pengar som ingenting. Så det är inte alltid säkert att det är mer seriöst eller bättre hem för att de kan spotta fram pengarna på en gång.
Jag har sett motsattsen och gör det fortfarande med alla 6-9.000:- omplaceringshundar man läser om på blocket till exempel. Jag har visserligen sålt på avbetlaning, men aldrig hittat mina hundar på blocket.
Audiatur et altera pars

#13 Just det du skriver har jag hört många säga - att det oftare är dom som lätt slänger upp pengarna som sen ofta är dom som tröttnar. Och säljer hunden vidare.
Medan dom som kanske blev tvungen att lägga upp det på en avbetalningsplan ofta är seriösa personer som har kvar sina djur länge.
Jag tycker nog att som säljare så spelar det inte så stor roll om det är full betalning eller delbetalning - man säljer ju inte ialla fall till någon som man inte känner är seriös.
Att köpa på delbetalning, för mig så har det varit någon gång när man hamnat i en situation där man kan inte planerat att köpa men man bestämde att göra det ändå. Och nej ni behöver inte skrika nu om att man inte ska köpa djur om man inte planerat det… för det jag tänkte på var en häst som vi hade som fodervärd. Och så helt plötsligt ville ägaren sälja hästen - och om inte vi köpte den så skulle den säljas till en annan och då skulle min dotter bli av med sin ögonsten. Jag hade inte alla pengar att köpa ut den så då var det bara att säga att ja vi är intresserade att köpa loss den men i så fall på avbetalning. Vilket ägaren gick med på.
Men som kort svar på frågan som ställdes - så tycker jag att det är okey.
Tycker absolut inte att det är oseriöst. Inte heller ett tecken på att man hastat in i hundköpet för att man inte sparat.