Usch, en sån kan man ju inte ha!
Hej hej.
Detta är inte en "Vilken hund skulle du inte tänka dig - tråd"
Utan mer än, "Jag har valt en ras, och tänker inte byta - tråd"
Så, ni som är "rasnördar"
Vilka rasnördar finns det här?
Vilka hundar har ni haft, vilka raser skulle ni vilja ha igen, vilken ras var ingen bra ide..
- Jag har ------
- Jag har haft ------
- ----- skulle jag kunna tänka mig igen
- ----- skulle jag inte kunna tänka mig igen
Till er som bara haft en hund, av en ras kan ni bara svara vilken ras, och om ni skulle kunna tänka er den igen.
Bara nyfiken, jag har lite tråkigt :)
Jag har haft tre blandraser.
Dobermann/schäfer (Har jag nu, en tik)
Dobermann/labrador/risen/ridgeback
Golden/labrador/flat (Har jag nu, en hane)
De renrasiga jag har haft är två rottweilers, och en Pudel.
Blandraserna helt underbara.
Skulle kunna tänka mig att ha dobermann/schäfer igen, och golden/labbe/flat. Dobermann/risen/labbe/ridgeback var en underbar hund, favorit, men det är inte bra att blanda dessa raser.
Rottweiler skulle jag kunna tänka mig igen.
Underbar ras, om man vet vad man har vill säga.
Pudel, nej, inte riktigt min typ av hund :)
Alla hundar har vart omplaceringar, och jag ångrar inte en sekund.
Men nästa hund blir nog en hund från en kennel, en liten valp :)

- Jag har schäfer och husky
- Jag har haft schäfer sedan barnsben
- Schäfer skulle jag kunna tänka mig igen
- - skulle jag inte kunna tänka mig igen
- Jag skulle vilja ha Dobermann (la till den om det är ok?)
#2 Jo, det var okej, hehe.
Jag skulle vilja ha en "riktig" schäfer.
Jag ju bara en halv så att säga, hehe.

- Jag har: Schäfer, pekingese & Fransk Bulldogg. Men Schäfer är MIN ras!
- Jag har haft (när jag bodde kvar hemma): Dalmatiner, Dobermann, Rottis, Amstaff, Yorkshire terrier & Irländsk röd setter.
- Schäfer, Dobermann, Rottis och Ev: Dalmatiner skulle jag kunna tänka mig igen.
- Amstaff, York, Pekingese, Fralla, Setter (eller någon annan hund av icke bruksras) skulle jag inte kunna tänka mig igen.
Dock ska jag en vacker dag ha en Malle och Faraohund.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
#4 Hihi, jag tror ALLA vet att schäfer är DIN ras ;)
- Jag har: Golden
- Jag har haft (när jag bodde kvar hemma): Schäfer.
- Schäfer skulle jag kunna tänka mig igen.
- Retriever (ev chesepeaken) skulle jag inte kunna tänka mig igen.
**MVH Cerrolyn
Jag har en borderterrier, som är min första hund.
Skulle kanske kunna tänka mig en igen, men det dröjer nog innan det blir en till i så fall. Tycker inte rasen passar mig så bra, så inför nästa hund söker jag efter rasen för mig. :)
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Jag har : tax/jkt blandning, en dobberman och en cavalier/powderpuff blandning
Jag har haft : Engelsk bulldog, bouvier des flandres, tibetansk spaniel, amerikansk cockerspaniel och en finsk lapphund
skulle jag kunna tänka mig igen : Engelsk Bulldog absolut! det är verkligen en ras för mig, skulle även kunna tänka mig att ha bouvier igen då det var rasen jag växte upp med..finsk lapphund och ocså något jag kan tänka mig att ha igen..min dobberman är ännu valp så vet inte än om det är rasen för mig :P
skulle jag inte kunna tänka mig igen : ingen utav spaniel raserna…spaniels är helt enkelt ingenting för mig :)
drömraser: mops står högt på listan :) även en weimaraner skulle jag vilja ha :)

#5 Näehäe, tror du verkligen det?

Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Jag har två Jack Russel Terrier
Jag har haft en blandras schäfer/dobermann/labrador samt en vit schäfer
Terrier skulle jag inte kunna tänka mig igen, fast jag älskar dom jag har nu 
Nästa hundras, om det blir nån mer, ska vara en fralla! (Fransk Bulldog)
Jag har: 2 Shetland sheepdogs
Jag har haft: 2 storpudlar (hela familjens hundar, iofs)
Både sheltie och storpudel skulle jag kunna tänka mig igen. Inte bara tänka mig, jag SKA ha en storpudel nästa gång och jag har inga planer på att ge upp sheltie heller. 
Har inget att skriva i kategorin: skulle jag inte kunna tänka mig igen.
Har haft: Irl. varghund, storpudel, blandras
Har: Jack russell terrier
Skulle kunna tänka mig igen: Storpudel
Skulle inte kunna tänka mig: Blandis, varghund
Vill ha: Staffordshire bullterrier
≧◔◡◔≦

- Jag har en blandras mellan schäfer/bordercollie och labrador
- Jag har haft omplaceringsblandraser och oreggade hundar på foder många ggr, amstaff/pitbull, rottweiler, någon sorts terrier, en hund med samma blandning som min nuvarande hund
- Min blandning som jag har nu, fast ev. utesluta schäfer, har inte bestämt mig än och även rottweiler skulle jag kunna tänka mig igen
- terriers är inget för mig riktigt och inte heller staffen skulle jag kunna tänka mig igen, men det kan bero på att den jag hade hand om var tvungen att ha munkorg ute och var allmänt ond och det ärrade mig lite, även om det var en go hund i övrigt, men jag tror inte jag har tid eller ork just nu iallafall att ta mig an en så pass stark ras, men ev. kanske senare i livet.
- Jag har en släthårig foxterrier.
- Jag har haft(eller familjen) 4 border collies.
- Jag kan absolut tänka mej border collie igen om jag ändrar livsstil och blir mer aktiv och har ett lämpligt jobb.
- Jag kommer nog inte skaffa nåfon foxterrier igen, det finns ju så många andra raser man vill få uppleva(tex bullterrier…:)

Jag har: Engelsk springerspaniel & Border Collie
Har haft: Schäfer, Rottweiler, Blandraser
Skulle aldrig mer köpa: Rottweiler
*** Kärleken övervinner allt ***
Jag har: Schäfer
Vi har haft: Golden reteriver och schäfer
Skulle kunna köpa båda två raserna igen ^^
#10 Åh, har du någon bild på din schäfer/dobermann/labrador??
- Jag har Japansk spets.
- Jag har haft förutom jappen, Grand Danois.
- Båda raserna skulle jag kunna tänka mig igen!
Spetsar är min hundtyp. Blir säkert en jappe någon mer gång, men förmodligen inte inom snaraste framtiden. Grandis vill jag ha igen när jag bor i hus! Men Grupp 5 är min grupp, så inte specifik ras men spetsnörd är jag nog :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
- Jag har: Blandis Papillon/york/dv.pudel
- Jag har haft (när jag bodde kvar hemma): Schäfer, cavalier, labbe, engelsk cocker. (Hade även en golden ett tag när jag flyttat hemifrån)
- Schäfer, cocker skulle jag kunna tänka mig igen. Jappe skulle jag mycket väl kunna tänka mig som nästa hund.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

- Jag har en Whippet(Benji)
- Jag har tidigare haft 3 Whippets(Donna, Lizzie & Zolo), en Irl.varghund(Bruno), När jag var liten så hade vi en Korthårig Sankt Bernhardshund (Topsy), en Svensk Lapphund/Chow Chow (Ludde), och en Svensk Lapphund/Karelsk Björnhund(Ludde).
- Whippet & Svensk Lapphund(men renrasig) skulle jag kunna tänka mig att ha igen.
- Irl. Varghund skulle jag inte kunna tänka mig igen, numera bor jag i lägenhet några våningar upp samt att Varghundarna som ras inte är så friska längre & att dom har sådan kort livslängd.
- Och sedan finns det några andra raser som jag skulle kunna tänka mig att ha som nästa hund, eller om det blir en till Whippet igen, men det vet jag inte än hur det blir med det *svårt att bestämma mig*.

Jag är uppväxt med en Väsgötaspets "Bella" hon var så go och mysig.
Jag har två Engelska settrar som är så underbara, min första Es blev nästan 12 1½ år han hette Prince.
Kommer aldrig att överge hundar inom grupp 7 så inom den gruppen kan jag tänka mig att ha något annat än setter. Så visst en riktig rasnörd är jag nog.
#21 Vilka snygga E-settrar! Västgötaspets blir nästa hund, det är ett som är säkert :)

- Jag har en sheltie
- Jag har haft en BC/irländsk sätter korsning
- Sheltie skulle jag kunna tänka mig igen
Mvh Ellenfyrkant

Har mest haft blandisar, det jag ej skulle vilja ha igen är blandis mellan schäfer och rottweiler. Hade en renrasig kungspudel hemma men skulle nog ej ha en sådan personligen dock världens bästa hund var han RIP Sambi

- Jag har blandis mellan lapsk vallhund/pitbull/am.staff/dobber
- Jag har haft labbe, schäfer
- både labbe & schäfer skulle jag kunna tänka mig igen
- ytterligare en vallhundsblandis skulle jag inte kunna tänka mig igen
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
- Jag har en blandis mellan Samojed / Aussie
- Jag har haft En blandis mellan Jämthund / Labrador
- Samojed / Aussie blandis skulle jag kunna tänka mig igen
- Jämthund / Labrador skulle jag inte kunna tänka mig igen
Jag har tibetansk spaniel på 3 år och som det känns nu kommer jag aldrig att bya ras.
Jag har haft (i mitt föräldrahem) vorsteh, riesenschnauzer och dvärgschnauzer.
Riesenschauzer och tibetansk spaniel kan jag tänka mig att ha.
Vorsteh och dvärgschnauser kan jag inte tänka mig igen.
Har en rottweiler och har inte haft några innan.
Kan definitivt tänka mig fler rottisar!

#28 Rottisar är mycket trevliga hundar, om man vet hur man ska göra :)
#29 Men sluta XD
Så underbart söt, det där med valpar är farligt.. Men nej. det ska vänta ett par år, men sugen blir man :)
Här är min absoluta favorit västgöta.
Boris heter han och ägs av vår veterinär.
Helt underbar, men som tyvärr är väldigt gammal och är både dement och döv.

Jag har en Dobermann, och har inte haft någon hund tidigare.
I framtiden skulle jag kunna tänka mig: Dobermann, Dvärgpinscher, kanske Tax (min farmor hade en underbar, envis liten taxtik när jag var liten)
Jag skulle absolut inte kunna tänka mig: Schäfer, lockiga hundar som vattenhund eller Pudel, Malle, Pekinese

jag har en amris
har haft en puli och en schäfer förut
skulle kunna tänka mig en mops längre fram
raser jag aldrig skulle vilja ha är ; Rottweiler,Dobbermans,pudlar eller pittbulls…av den anledningen att jag ej skulle kunna vara en bra matte till dom mera hårda raserna. Pudel för att jag helt enkelt ej gillar rasen…taxar eller jakthundar säger jag oxå nej till då jag ej är sån människa som skulle jaga,jag anser att har man en jaktras så skall den även få den sortens stimulans och aktivitet.Att alla hundar skall aktiveras är självklart men det finns olika raser och vad dom är gjorda för aktiveras på…Min amris e perfekt för mig då vi båda älskar att sova länge på morgon och gå långa skogspromenader på dagen. kvällarna ligger vi på soffan o myser…

Jag har en blandis: Kaukasisk Ovtjarka/Schäfer
Jag har haft: Stövare, Schäfer, Grandis, Dobber, Rottis, Berner Sennen, Leonberger, Labbe, KeesHound, Kelpie,
Berner Sennen skulle jag kunna tänka mig igen
KeesHound skulle jag inte kunna tänka mig igen
Det jag aldrig skulle kunna se mig själv med är en Borzoi
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

#33 skulle heller aldrig kunna tänka mig en borzoi - de ser jätteläskiga ut …

#32 Jag tycker inte att Dobermann är en "hård" ras. Jag behöver aldrig ta i med rösten när jag ber min Dobermann om någonting och har heller inte träffat någon Dobermannägare som behöver det heller. Jag upplever dem som följsamma, intelligenta och villiga att göra matte/husse till lags. Det som krävs för att uppfostra dem är energi, humor och envishet. Att behandla dem som "hårda" gör dem bara osäkra.
#35 Håller med, det krävs en fast hand, men inga hårda metoder. :)
//Fd dobermann(blandis)ägare :)

- Jag har: Bouvier des Flandres, Dalmatiner, Schäfer/RottW och en gammal blandras Golden/Lab/Setter eventuellt.
- Jag har haft: Som barn hade vi en dvärgpudel hemma, flyttade hemifrån skaffade en Bouvier DF sedan en Riesenschnauzer sedan en Golden/Lab sedan en Bullmastiff.
*skulle jag kunna tänka mig igen: Känns som att man alltid måste ha en Bouvier des flandres hemma även om jag är päls-trött, Dalmatiner skulle jag också kunna tänka mig igen, Schäfer mm mm, finns många tänkbara beroeende på vart i livet man befinner sig.
- skulle jag inte kunna tänka mig igen: MAn ska aldrig säga aldrig, men är iaf rädd att tänka tanken på en Bullmastiff igen då det tyvärr inte alla gånger är den friskaste rasen, även om inte alla är sjuka men men.

* Jag har: Bearded Collie
* Jag har haft: Långhårig tax
* Skulle jag kunna tänka mig igen: Egentligen båda, men jag är lite trött på pälsvård…
* Skulle jag inte kunna tänka mig igen: Svårt att säga, är som sagt trött på pälsvård och taxar är rätt skälliga… men en korthårig Bearded Collie om det avlas fram, kanske. ;P
Jag har två golden (har inte själv haft andra hundar, men min far hade diverse jakthundar när jag var liten, drevrar + karelsk björnhund).
Jag skulle nog vilja ha en lite mindre hund nästa gång, en golden är så utrymmeskrävande - både i bil, säng och knä ;-). Fast inte en jakthund, och inte en som skäller mycket (min morfar hade en Tax som bara gapade hela dagarna, blää). Skulle kunna tänka mig en vallhundsras, om jag kan lita på att slippa skällandet (mina goldenhannar är snälla och godmodiga, men inte de mest "lydnadssnabba" om man säger så…).
Mina hundar hårar rejält (muterade dammråttor!), men de kräver inte så mycket pälsvård ändå - och jag skulle aldrig välja en ras som kräver idog pälsvård.
Det kommer att dröja innan jag skaffar hund igen, eftersom mina gossar är rätt unga (3 resp. 5 år) så jag hinner nog tänka ut nåt…!
Måste tillägga: en västgötaspets skulle jag kunna tänka mig. Har en uppfödare i närheten (gick hundkurs med henne, fick träffa några av hundarna hon fött upp). Gillar speciellt att det är lite "urhund" över den.
Genom åren har jag haft sex Bouvier des Flandres. Alla olika personligheter men lika underbara. Skulle välja en Bouvier igen.

#42 Klok människa 

Allt jag kan säga är IRLÄNDSK RÖD SETTER!!!! 

Finns en hel del redigt fula hundar som jag bara knappt inte tål å se på. Men vill inte utrycka mig om det här då det finns folk som har sånna hundar här. Och ja det är rätt många hundar jag absolut inte gillar, och det är just bara för utseendet:p
- Jag har Border collies
- Jag har haft engelsk bulldog, amerikansk cocker spaniel
- båda raserna skulle jag kunna tänka mig igen
- men kommer bara ha Border collies i framtiden pga vallintresset ^^
Jag har en Engelsk springer spaniel
Jag har haft Rottweiler, Schäfer, en 4 blandning.
Rottweiler skulle jag kunna tänka mig igen
Dom andra (pga hälsan och pga inte bra första intryck) skulle jag inte kunna tänka mig igen
* Jag har en Shetland Sheepdog.
* Jag har haft Shiloh Shepherd. En länk till Wikipedia om dem.
* Jag är väldigt nöjd med Shetland Sheepdog, som är en mjuk ras som passar oss och vårt sätt att leva. Annars gillar jag även Collie och definitivt Border Collie, men deras vallinstinkter och behov att få arbeta passar inte oss.
* Det finns flera raser som jag inte skulle vilja ha, men bland annat Pittbull, Rottweiler, Dobberman och Kaukasisk Ovtjarka.

Jag har blandras amstaff/pitbull
Jag har haft schäfer och blandras kelpie/storpudel (när jag bodde hemma)
Vill faktiskt inte ha någon utav dem igen. De var väldigt trevliga och mysiga hundar, men schäfer (bruksraser ö.h.t) passar inte min livsstil och blandrasen ja… Alla kelpiemixar kanske inte blir lika lyckade som den jag hade.
Sedan finns det massa andra raser jag aldrig skulle kunna tänka mig, t.ex. inbitna jakt - och vallhundar, JRT, dvärgpinscher m.m. Även raser som kräver överdrivet mycket pälsvård är inget för mig.Raser jag absolut kan tänka mig är Staffordshire Bullterrier, Papillon, Eng. bulldog, Fralla, CCD Powder Puff, Bullterrier, Borzoi, Dvärgschnauzer. Ja, det är en salig blandning och listan kan göras lång.

- Jag har American staffordshire terrier
- Jag har haft Dobberman och en blandras (Schäfer, labbe, bc)
- Amstaff skulle jag kunna tänka mig igen
- Blandras skulle jag inte kunna tänka mig igen
Men nästa hund blir Napolitansk eller Bullmastiff.
* Jag har blandras (borderterrier + tax)
* Jag har haft schäfer
* blandras skulle jag kunna tänka mig igen
*schäfer skulle jag inte kunna tänka mig igen
jag föredrar små hundar
- Jag har en blandras.
- Jag har haft west highland white terrier, finsk lapphund, blandraser (när jag bodde hemma)
- Finsk lapphund skulle jag kunna tänka mig igen
- West highland white terrier, blandras skulle jag inte kunna tänka mig igen
Det är bara Troja som är helt min. De andra har varit familjehundar, men ändå har räknats som delvis min.
Jag har schäfer och taxblandning,
Jag har haft Schäfer ocg schäfermix när jag bodde hemma
Jag skulle inte kunna tänka mig några av raserna igen (även om de är helt underbara såklart) vill prova något annat ist.
Nästa blir nog boxer tror jag!
Jag har: chihuahua
Har haft: Blandning mellan japansk spets och puli, Och en laprador
Skulle aldrig mer köpa: blandning mellan japansk spets och puli.
Jag skulle tänka mig ha: en laprador.
/
Clara

Vad är laprador???
Den enda egna hunden jag haft, o som jag har nu är Eurasier, o det kan jag absolut tänka mig fler/igen.
Familjen har haft schäfer o japansk spets. Vill inte ha något av det igen, schäfer faller mig inte i smaken utseendemässigt o japansk spets är alldeles för skällig.
Jag har American Staffordshire Terrier
Jag har haft Norrbottenspets, Finsk Spets, Gråhund & Jämthund
Amstaff, Norrbottenspets och finne skulle jag kunna tänka mig igen, de två sistnämnda dock när jag flyttat ut på landet igen och återupptagit jakten som hobby ;)
Jämthund och Gråhund skulle jag inte kunna tänka mig igen. Älgjakt är jag inte speciellt intresserad av, föredrar fågeljakt.
Skulle vilja ha Staffordshire Bullterrier, som jag även kommer bli ägare av om ca 1 år :)
56# Oj, ahah xD
där kom det visst in ett P istället för ett B
Labrador*
Vet inte hir jag tänkte, men ja, det blev ett P
Hhaah

Jag har: Labrador
Jag har haft: en gatukorsning på 5 olika raser: Schäfer, labrador, vitälghund, smålandsströvare och bordercollie.
Labrador kan jag tänka att ha igen.
Aldrig mera en blandras.

- Jag har En Australian Shepherd (Aussie)
- Jag har haft en Amstaff, Schäfer, tax
- Amstaff och Aussie skulle jag kunna tänka mig igen
- Schäfer och Tax skulle jag inte kunna tänka mig igen. Schäfer pga alla dess fel och brister. Och Tax pga att ja vill träna och tävla med mina hundar. Och Tax är kanske inte den mest optimala tävlingshunden! Men det kanske bara är fördommar! hehe

- Jag har 2 st tyska jaktterrier (pappas)
- Jag har haft Bouvier, Hasky-alaskan och riesenschnauzer.
- Bouvier och risen skulle jag kunna tänka mig igen
- Tyskjaktterrier blandraser eller hasky-alaskan skulle jag inte kunna tänka mig igen
jag hade en dobberman/labbe blandning :D
helt undebar var hon,
Nu skulle jag vilja ha en amstaff :)
Uppdaterar min
Jag har: En blandras (foxterrier, jack russel, Pudel och lhasa apso)
Jag har haft: Engelsk springer spaniel, rottweiler och schäfer.
Rottweiler och schäfer skulle jag kunna tänka mig ha igen. (Jag SKA ha igen)
Engelsk springer spaniel skulle jag inte tänka mig ha igen.
Några andra raser jag skulle vilja ha är: Amstaff, american bulldog, strävhårig foxterrier och belgian malinois.
(och några fler men dessa är dom jag verkligen vill ha)
Bilden är på Nemo, hunden jag har nu.
Jag har. 1 Afghan/Saluki korsning, och 1 Greyhound.
Jag har haft: 2 st Norsk buhund/Norrbottens spets/Smålands stövare och 1 Greyhound/Schäfer-Labrador.
Jag skulle verkligen kunna tänka mig en Greyhounds korsning igen , gärna med Shabrador som min härliga Shy.
Spets/Stövare skulle jag inte kunna tänka mig igen, fast den äldsta, Pontus, var hur go som helst och den bästa tröstaren i världen. Pley var lite för orolig och osäker.
Vilken hundras jag skulle vilja ha? Brukar ofta bli det det blir, när jag är på jakt efter en ny, men ska det vara en renrasig kanske det skulle bli en Saluki… Gillar ju vinthundar skarpt och alla andra hundar också förresten.

- Jag har Papihuahua och Borzoi
- Jag har haft Islandsspets, Papillon, Chinese chrested, Afghan, Grand danois
- Afghan skulle jag kunna tänka mig igen
- Islansspets skulle jag inte kunna tänka mig igen
Visst skulle jag väl kunna tänka mig islandsspets igentligen men den vovven jag hadde var väl inte direkt representativ för rasen.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler