Skvallerträning
Ni har som har skvallertränat era hundar och lyckats få det att sitta, har ni någon uppfattning om hur lång tid det tog innan hunden greppade det och kom tillbaka självmant? Även lös?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Min ena tik har jag skvallertränat och hon är väldigt lyhörd och lätt så det tog faktiskt bara någon vecka eller två. Hon är alltid lös. Men det tillhör absolut inte vanligheterna. Det brukar åtminstonde ta några veckor om man tränar dagligen. Min andra hundar är inte skvallertränad av mig, men hon beter sig som hon är det, då hon tagit efter min äldre hund.
Vad är skvallerträning?

I snabba drag så betyder det att man tränar sin hund i att komma in till Dig vid möte av hundar, människor eller vad man nu vill, utan att Du själv behöver kalla in den.
Mina hundar är skvallertränade och när jag går i skogen med dem lösa så kan de springa upp till 40-50 m framför mig på en slingrig stig. Kommer de någon hund, vilt eller människa så vänder de direkt och kommer upp vid min sida. På så sätt behöver jag inte hålla koll runt omkring efter möte och dels så får de större frihet då de kan springa mer fritt i skogen.
Däremot så om vi får ett möte men där hundägaren tex går åt samma håll som oss, så har jag lärt mina hundar att de inte behöver komma in till mig, men de ska stanna där de är.
Mycket bra träning som gör att hundarna får en uppgift på promenaderna och Du själv kan koppla av.

Finns det något bra ställe där man kan läsa lite om hur man tränar detta?
Jag håller på lite med Oliver för att minska på spänningen vid hundmöten, nu har han inte långt till skall och gnäller gärna. Det har redan blivit bättre efter någon vecka, han skäller knappt och har lättare att komma tillbaka (i alla fall om jag backar några steg) och kan även (ibland) hålla ögonkontakt med mig när vi passerar… Men på dagarna är han hos dagmatte och hon har ingen möjlighet till detta. Ibland går även min pojkvän ut med honom (och lyckas alltid träffa en drös med hundar) men han vill/kan inte heller hjälpa till.
Så det blir inte så stor del av tiden. Med dagmatte träffar han många hundar och med mig är det väl max 1 hund om dagen. Känns som att det lätt blir förvirrande eftersom ingen annan tränar detta med honom, men jag hoppas att det kanske lossnar och han inser att med mig så skvallrar man men man måste inte göra det med vissa andra.
Hållt på nu som sagt någon vecka, men för Oliver blir ju inte träningen lika intensiv som om alla som är i kontakt med honom tränat honom. Så det lär väl ta längre tid än "vanligt". Men jag håller tummarna. Tack för ditt svar!

Zebben, kanske kan man få tips av dig hur man kan träna sin hund till detta?
Skulle vara väldigt tacksamt då min hund springer fram till hundarna om han är lös för att han vill leka.

En bra bok i ämnet:
#6: Det finns mycket att läsa om skvallerträning om man bara letar.
Det går kort ut på att belöna i det ögonblick hunden ser en annan hund (eller cykel, eller barn, eller människa, eller vilt, eller ……) och göra detta konsekvent. Lättast är givetvis med klicker då tajmingen kan bli mer exakt. Efter ett tag greppar hunden att "aha. jag ser en hund. nu får jag belöning av matte! kanske en köttbulle, jag springer tillbaka och ser efter!"
Det finns hur mycket som helst att hitta om detta ämne. Förstår inte att så många inte hört talas om det ens? Läser man om hundträning kommer detta ämne upp ganska ofta.
låter hur bra som helst med skvallerträning.
Vi ska börja träna med klicker så fort det beställda materialet kommer hem. Ska ta itu med detta också.
Nu blir tusse helt stirrig när han ser en annan hund, gnäller och voffar.
Jag får ingen kontakt med honom. Eller jag får honom att sitta men det är som om han har det i bakhuvudet att han ska sitta, så han använder inte hjärnan för att göra det.
Tog ca. en vecka att få Nille att sluta försöka sticka efter motorcyklar med svallerträning.
oj vad bra tips!:) måste nog lära vovven detta gud vad skönt det skulle vara!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

Det där lät spännande, ska genast läsa på lite mer om det och se om det kan vara något för Quila.
Hon vill ju fram till allt och alla, hundar, bilar, människor, fåglar, cyklar osv och hälsa.
Precis då när hon ser en annan hund eller ännu hellre ett skojsigt barn som springer så blir hon som blockerad och lyssnar inte det minsta på oss, utan är bara helt inne i barnet eller vad det nu kan vara, aningen jobbigt och frustrerande.
~Quila Roze~

Min hund skvallertränar gubbar. (Gubbar Djävulens påfund enligt vovvan.)

Stod om träningen i senaste Härliga Hund
Har inte änn hunnit att leta fakta. Måste ta mig tid! nu är det dags att sova!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se